AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.176

728i -96, 0,66 liter milen

Sida 1 av 2
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Hallo. Måste bara kolla och berätta en grej. Jag och sambon åkte till Öland över midsommar med 728an (e38). Navigator,ljus,ac och stereo på. Bilen drog 0,66 till öland. Jag är chockad. Är det någon som är bekant med dessa siffror?

Med vänliga hälsningar Patrik A
Är siffran från färddatorn eller är det faktisk förbrukning? :)

M52B28 är förvisso väldigt ekonomiskt, men det där låter lite otroligt :)

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Körde 30 mil motorväg härförleden... (328iT E46) Körde extremt snålt, inga omkörningar etc för att verkligen se vad jag kunde få ner den i.
Vi var 2st i bilen som rullar iofs på tunga 19" vi kom ner i c:a 0.78 enl. färddatorn vilket verkade stämma.

Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Gjorde resa till stockholm med Bmw 728iA
På väg till stockholm körde far c:a 90-110 vilket gav en förbrukning på 0,81liter/mil

På väg hem hölls en hastighet av 110-140 = 0,78 liter/mil

Har du råd att INTE köra Tyskt?
St
184
Stefan735I
525 IAT -03
118i -13
Var ner en sväng till Östersund och tillbaka (132 mil) MED släpvagn + omkörningar och då tog min 735i -89 1,08 med en hastighet mellan 90-120, Det tycker jag inte är farligt ;-)

Klart man har råd att köra Tyskt !
Klart låg förbrukning, körde min fd 528i 97:a hem från tyskland på 0,73 hösten 00....få tror mig, men det är sant.

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag undrar hur det är möjligt att det varierar så mellan bilarna.
Min går nästan inte att få under 0.86 (faktiskt förbrukning) och då har det snålkörts, iofs blandad körning men ändå.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Enligt färddatorn gick det 0,66 till Öland sedan kördes det en del och sedan tillbaka igen. Enligt färddatorn var den totala genomsnittsförbrukningen fram och tillbaka 0,78 vilket kan stämma ganska bra. Då borde det stämma med 0,66 också tycker jag :)

Med vänliga hälsningar Patrik A
0,76 har jag kört med min 523, fast då tog man det lungnt. Mini Cooper som jag har fått låna drar 0.82 med ständiga fullgasacellerationer, nerväxlingar och en massa stadskörning. Tanknålen har knappt rört sig under den styva veckan som jag har kört den. Där kan vi snacka bränsleekonomi... ;)
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Jag har kommit ner på 0.68 med min 528. Tankade fullt och körde hen lungt som satan och tankade fullt igen efter 10 mil.
Denna 528 är den bensinsnålaste bil jag ägt!
m-julle,

Hur snålt kan du köra din E38 då? :)

Mvh,
Kalle
_______
e30 91 27.500 km blandad körning 0,87

trean fullt :))
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Hmm, törs jag säga det då tro:) Ja, ja, med lika körsätt/sträcka så blev det 0.87 L/mil. Har testats med två olika 740 e38:or. En automat och en manuell. Ingen f-håll använd...
m-julle,

Tackar, då kan jag åtminstone inte skylla på bilen när OBC visar 20 liter per 100 km :DDDD

Mvh,
Kalle
_______
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kalle: Mätaren brukar visa "fel" första tiden med nyinköpt V8 ;-)

___
//Ulf
tsaros: Det undrar jag med....men jag är ganska övertygad om att dina något högre förbruknings siffror beror på att du är ärlig och realistisk i dina mätningar. Det finns många drömmare här på forumet har jag märkt. Många som mäter sin förbrukning i neutral nedför Kassel backarna, för att sedan skynda sig hem och skriva på forumet att deras 750 drar 0.42 landsväg...

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Seven_,

kan tillägga att jag mätte ifrån Augsburg till Linköping.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Är tveksam att en 728 kan gå på de siffrorna i faktiskt förbrukning. Vad färddatorn visar ska man ta med en nypa salt. Har i båda mina BMW haft färdatorer som visat 7-8% för låg förbrukning.

När jag hade min 328 så körde jag en tank ren landsväg, dvs 50-90 km/h, höll hastigheten och bara någon enstaka omkörning. Resultatet gav 0,70 l/mil mätt efter antal liter för att fylla tanken / antal körda mil. Färddatorn visade mindre (0,65 tror jag).

___
//Ulf
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Seven_: Tsaros säger att det är blandad körning han har angett förbrukningen i.(= kallstarter/småsträckor) Det jag som sagt var mätte i va då enbart en landsvägssträcka på 10 mil. Bilen var varm vid tankning till fullt för att sedan åka hem. Detta är bara en mät sträcka jag har för att kolla olika bilar på samma sträcka/körsätt.
Visst, orealistiskt må vara men bara en jämförelse mellan bilar, en kul grej att se hur lite man kan få ner bilarna i bränsle. Sedan att 740:n drar 1.3 och 528:an runt 0.9 när jag kör som vanligt (blandat) är en helt annan historia. Hoppas att du förstod skillnaden...
Min 740 snittade 8,8 l/mil dem senaste 30 milen. Då var det mest landsväg, men jag är mycket nöjd ändå. Fast, vem bryr sig om någon ynka krona hit eller dit per mil? Det är pengar som jag gärna lägger ut för att få åka 1st class istället för.... tja vad som annat =)

Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
m-julle: Jag riktade iof inte mitt inlägg mot dig som person, men jag uppskattar att du har förtydligat diskutionen. Vi kan i alla fall vara överrens om att 2.8 motorn är en fantastisk maskin...(4.4an med för den delen)!

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.