AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.574

Motorolja i 318IS -93:a?

Sida 1 av 2
Tjena.
Någon som vet vilken motorolja jag ska ha i min 318IS?

Mvh
Henke
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
ja gör på helsyntet 5W-40 går tystast av e olika ja prövat... heller inget lyftaknack på vintern

_______
/Chrille
Okej, för jag har hört att IS är välldigt känsliga för motorolja.
Helsyntet vet jag att det ska vara i dom, men ingen som har ett namn på bra tillverkare, typ castrol o.s.v?
Har hört något om Longlife-godkända också?

Mvh
Henke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Till din bil/rekommenderad oljebytesintervall behöver du inte longlifeklassad olja.

Det finns många bra oljor på marknaden, men använd bara en syntetolja med bra klassning. (minst API SJ och ACEA A3, förslagsvis SAE-klass 5W40)

Konkreta förslag:

Budgetalternativ:
Biltemas helsyntetiska 5W40

Prisvärt "kvalitetsalternativ":
Valvoline synpower 5W40

Annars går de flesta helsyntetiska oljorna bra, kolla bara att det är en "äkta" syntetolja, och inte en "upphottad" och högraffinerad mineralolja (EHVI/VHVI-olja), som t ex Castrols Magnatech.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Okej, tackar.
Du vet ingen olja på rak arm såhär som är blandbar med andra oljor.
Bilen var inte på oljeservice för ca: 300 mil sedan och jag skulle vilja fylla på lite snart o jag vet inte vad det var för olja de fyllde med.
Eller åker jag på ett oljebyte själv kanske?

Mvh
Henke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alla moderna motoroljor måste vara blandbara med varandra!

Dock kan man i värsta fall få lite sämre egenskaper än den sämsta oljan man blandar med....försök om möjligt använda samma typ av olja eller åtminstone med samma viskositet och kvalitetsklassning som redan är i motorn.

Om man inte vet vilken olja man har i motorn, bör man köpa en bra syntetolja, för den är i alla fall inte sämre än oljan som redan finns i motorn.

Mvh

Okej, men då köper jag Valvoline synpower 5W40 då?.
Får väll hoppas det är helsyntet som är i bilen nu då!

Tackar för hjälpen.

Mvh
Henke
Mr_Knight
öh är Castrols Magnatech inte en syntetolja? den kör jag på nu ju.. dax för oljebyte nu idagarna.. men kan jag fylla på tex. Valvoline bara sådär då? tänkte om det är en "högraffinerad mineralolja" som Johan B säger?

//Martin
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Oljorna är blandbara men du får inte den fulla potentialen av syntetoljan. Magnatech, precis som Johan säger, innehåller högraffinerad mineralolja, precis som hos en del andra tillverkare av "syntetoljor" exvis OKQ8 och även Shell.

mvh

MW-Guru
Si
155
Simon 318iS
BMW 318is -90
BMW 328iM Touring -97
Castrols Magnatec marknadsförs ju som en helsyntetisk olja av försäljarna, t.ex. mekonomen. De är väl olagligt?

/Simon
MW
517
MW-Guru
Troligen inte, det beror på definitionen av ordet syntetisk. Castrol vann en rättstvist mot Mobil i USA, Mobil hade stämt Castrol för att de lanserat sin Syntec som en helsyntet när det i själva verket är en olja på mineralbas, dock högraffinerad. Domstolen fann att Syntecen var TILLRÄCKLIGT MODIFIERAD för att få kallas helsyntet. Jämfört med sanna PAO/Ester oljor finnas naturligtvis en hel del pengar att tjäna då den högraffinerade oljan lär vara billigare.

mvh

MW-Guru
MW
517
MW-Guru
Tittar man på t.ex varuinformationsbladet för Shell Helix Ultra
0W-40 finner man att den bl.a innehåller:

- högraffinerad mineralolja
- syntetiska estrar
- polyalfaolefin
- funktionsförbättrande tillsatser

Även denna oljan marknadsförs som helsyntetiskt.

mvh

MW-Guru
Mr_Knight
fasen va fult gjort av dom! här har man gått å trott att man köpt en bra syntetolja å så äre bara nått hittepau!

men de viktigaste av allt.. är det nån skillnad mellan en högraffinerad mineralolja och en äkta syntet? kan det bli kaka av allt om man tar fel?

//Martin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förvisso är de högraffinerade mineraloljorna (EHVI/VHVI-oljor) bra oljor, men lika bra som en bra PAO/PIO eller esterolja är de inte.
Mycket pengar att tjäna för oljebolagen som har rymliga samveten om de kan "lura på" ovetande kunder den högraffinerade mineraloljan i tron att de köper "äkta" syntetolja, eftersom EHVI-olja är avsevärt mycket billigare att tillverka än t ex PAO-olja.

Det är ofarligt att blanda "äkta" syntetolja med andra oljor, som t ex EHVI-olja.

Mvh

Mr_Knight
Bra, kan man sova lungt ikväll då ;)

Tack för bra info MW-Guru och Johan B =)

//Martin
Johan B:
Jag köpte Mobile S(tror jag den hette). Den var klassad ACEA A3, BMW longlife var det också.
Men nu tänkte jag fråga dig om det finns någon speciell olja som är bra för bilar som "dricker olja" ?. Har för mig jag har läst någonstans om det med hittar det inte igen!

Mvh
Henke
Jag ska byta olja på min 318 94 snart. Var hos bmw och frågade vilken olja skulle jag ha i, de rekomenderade halvsyntetic olja. Halvsystetic tänkte jag?? och frågade varför inte heltsyntetic och han sa att det var bäst med halv på min motor. Är det så?

Mvh
MAuricio
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
T-Gul, generellt brukar lite tjockare helsyntetiska oljor minska oljeförbrukningen pga högre filmstyrka och mer homogen kolvätekedjesammansättning (mindre/inga korta kolvätekedjor som dunstar/förbränns lätt).
Prova t ex Castrol TWS 10W60, den brukar minska oljeförbrukning och mekaniska "oljud" till viss del.
Dock kan inte den bästa olja i världen reparera en skadad motor - om det nu är ett rent mekaniskt fel på motorn.

Murixt - nej!

Mvh

Okej, ska testa den på min andra bil. Tackar för hjälpen!

Mvh
Henke
Mr_Knight
när det ändå finns en lirare på tråden kan jag passa på att fråga en sak..
har hört att det ska finnas en bra olja mot "tickande" motorer.. är det Castrol TWS 10W60 som gäller då eller finns det nån ännu bättre..

//Martin
Hey! Tänkte bara kolla om Castrol SLX är ett bra alternativ för 318is - 90 (M42)?

/Manray/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.