AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.233

stoppad med turbo

Sida 3 av 3
mi
55
mindbash
328 Sedan -95
Att det finns folk som haft tur och inte haft några problem med att få ut ersättning på trimmade bilar har ju egentligen inte med saken att göra.

Om trimningen är av sådan typ att bilen inte längre är laglig att köra utan besiktning gäller inte försäkringen. Visst kan man komma undan med det. Men kommer försäkringsbolaget på dig åker du dit.

Motpartens skador betalas alltid av trafikförsäkringen. Då, om nu försäkringsbolagen kommit på att man kör omkring i ett olagligt fordon, kommer man helt troligen att bli fullt ersättningsskyldig gentemot mot dem. En olycka med dödsfall och totalkvaddade bilar är ingen billig historia.
så om jag ställer upp denna parallenen så borde det alltså vara samma sak enligt dig/vem som helst, om olyckan är framme?

Ex1. Trimmad bmw/saab/volvo/vad som helst med turbo/kompressor, alltså bara effekten är ändrad sen besikningen ( INTE detta som orsakar olyckan)

Ex2. En klåpare har meckat med bilen efter en godkänd besiktning så att varken bromsar eller styrning funkar som det ska. (detta som orsakar olyckan)

I Ex1 så är det alltså helt fel enligt försäkringen men Ex2 är helt laglig och får därför inga som helst problem på försäkringen?
mi
55
mindbash
328 Sedan -95
Om det är mig du svarar så förstår jag inte riktigt hur du kunde utläsa det ur mitt inlägg.

Om fordonet i exempel 1 är medvetet ändrat så att det inte längre är lagligt att köra utan besiktning gäller inte försäkringen (bortsett från trafikförsäkring som är till för att skydda motparten). Vad är det som är så konstigt med det? Varför skulle försäkringsbolagen vilja försäkra olagliga fordon?

Och varför skulle de vara intresserade av att låta försäkringar gälla om man ändrar på saker som är väsentliga för deras risk-, och således premiebedömning? Känns det som att försäkringsbolag bara hittar på premier på skoj och gärna ger bort saker gratis?

I exempel 2 lär det nog bli problem om det är uppenbart att en felaktig reparation orsakat olyckan. Men det har väl knappast med ursprungsfrågan, eller mitt tidigare inlägg, att göra.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Problemet är nog att det är sällan som bolagen upptäcker om bilarna varit trimmade vid olyckor. Jag har själv varit inblandat i två olyckor. En gång sladdade jag av vägen med en trimmad saab och fick utan problem ut ersättning av LF. En annan gång blev jag påkörd från sidan av en annan bil (det var en medelålders kvinna som inte förstod högerregeln). Vid det tillfället hade bilen haft körförbud i en månad. Så jag blev ganska skitnödig eftersom jag inte visste om hennes bolag tänkte ersätta skadorna på min bil eftersom den framfördes olagligt. Men det gick utan bekymmer.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Vad är det för konstiga exempel ni tar upp?

Klart att försäkringsbolaget inte krånglar om dom inte uppäcker turbon, det är väl självklart och behöver inte diskuteras.

Ungefär som att säga att jag körde för fort idag men fick inga böter. Självklart eftersom det inte var någon fartkontroll!

Ska man sammanfatta vad som framkommit verkar det som att vagnskadeförsäkringen inte är giltig och viss oenighet om man kan få ersättningskrav från försäkringsbolaget för att täcka motpartens skador.

Det sistsa är kanske den viktigaste frågan att reda ut innan man moddar sin bil eftersom det lätt kan handla om hundratusentalskronor eller mer.
Vo
51
Volvo_Klas
e34 525i -90
rob_t_j72:Golfen hade folksam o M3 hade Länsförsäkringar!
Vad har det med saken att göra btw??
Dom hade väl tur..o givetvis ska man åka med laglig o säker bil..men..de e ju inte ofta som dom kollar på bilen efteråt..e ju typ mest om ägaren vill ha ut massa extra pengar för grejer som va speciella o så..

MVH Klas Östling
Volvo Team Extreme
tu
267
turboputte
320i- 84 turbo
318i- 89
jäklar vad tråden drog igång :)

nån mer som har blivit stoppad och fått reg besiktning + böter ?

isåfall hur mkt böter ?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Volvo_Klas:

Jag var bara nyfiken, det verkar inte spela nån större roll vilket FB man har mao... =)

Mvh
Ohhh va ni är roliga. Detta är en sådan fråga som det inte riktigt finns ngt rätt och fel.

FBs inspektörer tittar ofta på misstänkta bilar ja. Finns ofta små trevliga utredningsgrupper också som sysslar med enbart sådant här. Ok det stämmer att de ofta bara tittar på cabas bilder, men då finns det kanske ingen större anledning att göra ngt annat.

Trim påverkat olyckan Ja vem ligger bevisbördan på att den inte gjort det jo på dig, vem förbehåller sig rätten att inte betala om det är ngt konstigt jo bolaget. Nedsättning i ers belopp samt ev betalningsskyldig för mp skador. Samma gäller ju även om man kör obes bil med andra felaktigheter som bidrar till olyckan bes bil med för den delen tex kör med helt blankslitna däck i regn och smäller.

Olika rutiner på olika bolag och personer, tur är nog en stor faktor i detta. Svårt att säga såå är det. Ju större skadeståndskrav desto intressantare blir det ju att kolla så allt står rätt till.

Jag har fått frågan hos oss åtsklilliga ggr. Påverkar det olyckan aja baja. Men kanske ganska svårt att upptäka också, då vi har turbobilar orginal.

-Phil
Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
Om bilen inte är trimmad, utan bara inte är besiktigad. Då borde väll trafikförsäkringen gälla?

Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Obes, skatt + traf = försäkringen gäller.

Men låt oss säga att man är ute och sladdar i sin 600hk 325:a och råkar törna in i en SUV.

Sedan hävdar FB att bilens effekt är problemet, då måste dom väll kunna bevisa att det verkligen är konverteringen som orsakat olyckan.

- "Dom här sakerna sitter bara här, dom har ingen inverkan på bilen!"

- Hur ska dom _igentligen_ kunna bevisa det? Då måste dom bromsa bilen, hur gör dom det utan din egen tillåtelse?

- Jag tror inte FB krånglar mer än nödvändigt då dom till och med ersätter bilar då fyllon, knarkare e.t.c. kört obes, rattfulla och plockat någon stackare.

Tipps: Kör försiktigt, crasha eller krocka då det är någon annan som gör fel, och detta måste ske då du inte gasar.

Nej, bättre tipps. Kör som folk, gasa på bana.
Polisen som "undersöker" din bil måste ha utbildning som besiktningsman,för tex flygande kontroller. alltså får inte en vanlig trafik polis anmärka på tex turbo eller liknande så att det blir ett föreläggande om reggning eller en vanlig besiktning.

Moster är polis ;)
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Min moster är också polis.

- Men dom borde även måste bevisa att det är en effekt höjjning / bidragande faktor till att crasha.
Ifall det blir föreläggande om reg.bes så står det iaf bak på besiktningsprotokoll att man har en månad på sig att inställa sig.- Så man kan köra en månad lagligt då?? Är det nån som kollat vad ett miljöcertifikat till motorn kostar?
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Vad polisen säger behöver inte alls vara samma sak som det försäkringsbolaget säger. Till exempel rondellkörning, där det finns nåt omtalat fall där försäkringsbolag och polis har haft olika vållande i samma olycka.

JTP> Tror inte alls att försäkringsbolaget måste bevisa det, det är nog snarare du som har bevisbördan i det fallet. Är inte alls säker, men jag tror snarare att det är så det ligger till i försäkringsärenden. Vore underbart om någon kunde klargöra vart bevisbördan ligger i försäkringsärenden.

Rattfylleri i samband med en olycka betydde i alla fall i min bilförsäkring nedsatt eller helt utebliven ersättning. Så inte ersätter dom vad som helst inte :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.