AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.231

stoppad med turbo

Sida 1 av 3
tu
267
turboputte
320i- 84 turbo
318i- 89
blev under kvällen stoppad av polisen , åker på vägen med 320in som är utrustad med turbo och möter dom och dom tvärvänder och på med blå lysena , stannar vid närmaste busshållsplats och dom kommer fram och frågar efter körkort och börjar kolla på alla däckena och frågar om en händelse i ett annat område ca 2 timmar tidigare att en bmw hade kört järnet och sladdat iväg och säger självklart "nej" fast så var inte fallet egentligen :) men då så får jag böter 800kr för att ett framdäck var nere på väven längst in , och dom sätter sig i sin bil och tar väldigt lång tid på sig och kommer tillslut fram och säger "Kan du öppna huven?" Tänker för mig själv "Fan också!" och öppnar för att dom skulle kolla chassi numret på plåten och kollar runt i motorutrymmet gör dom , men dom säger ingenting om turbon ? Lite tur måste man ha ibland , vad är det värsta som kan hända ? Reg besiktning + böter ? isåfall typ hur höga böter?

Nån som har råkat ut för liknande ?
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Har för mig att det enbart kan bli föreläggande om regbesiktning, men är inte helt säker på detta.
Vet dock att detta har diskuterats många gånger på flertalet forum tidigare.

Tur för dig att det inte blev något sådant =)

svintoleffe
Det kan bli föreläggande av reg bes, sen ska man ju abaar hoppas att snutarna inte får för sig andra saker, man vet aldrig med dom.

Länk Bimmern
MVH Leffe
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
det finns MÅNGA människor som inte är det minsta intresserad av det som finns under huven på en bil, och därför inte har en aning om hur det ska se ut ! =)
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Blev stoppad med min gamla när jag körde med öppen motorhuv och utan bälte... Dom frågade bara om bilen var omlackad och att den såg lite rejsig ut sen fick jag en bot på 600:- för bältet.. Var ute och ställde upp laddtrycket vid den tidpunkten.. Så man hade tur att dom inte kollade närmare.. Fel plåtar var det på bilen också... Man får passa sig för helt plötsligt kommer det en motorintresserad polis och då kan det vara kört...

/Daniel
32
112
325mannen
BMW 325IM-90 M TechII
Men e man tvugen att öppna huven? man kan juh alltid testa med att vajern har gått av lr så trixar man till nåt med huvlåset vad ska dom göra då...

325mannen
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Ja kör man med fel plåtar då kan man i värsta fall få sitta i fängelse i två år.
När man kör med turbo så blir väl avgaserna helt fel och det borde väll vara imott miljö lagen så man borde väl igentligen kunna på rejäl böter.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bobby200: Menar du att polisen mäter avgaserna på plats?

___
//Ulf
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Programmer: Dom gjorde det på en S2:a jag vet av. Men eftersom att avgasröret var AV så fick S2:an som var måttligt trimmad mycket fina värden.

Inspektören frågade om det var någon slags miljö motor i bilen. Hehe.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Lite böter är inte det värsta.

Tänk vad försäkringsbolaget säger nu du totalkvaddar med personskador som följd? De kollar bilen, ser turbon, drar slutsatsen att du kör med ett obesiktat fordon osv osv. Försäkringen gäller inte, du blir personligt ansvarig för alla skador vilket innebär existensminimum för överskådlig framtid.

E
är det inte bara om själva effekten är bidragande till olyckan?
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Nix,en turbo konverterad bil som inte är godkänd av sbp.Är helt olaglig att framföra på allmän väg.Det blir dyrt om olyckan är framme.Inte en chans att försäkring gäller..

hjorten
100% säker?
svintoleffe
Försäkrtingsbolagen, får ej Neka o betala ut saker.

Jag tar ett ex, på ett hus, så har dom varit o kollat o allt, sen när man blir bestulen, så säger dom, nä men denna dörren är inte god känd, elelr detta fönster är inte godkänt.

Sorry det där funkar inte. Dom måste betla ut pengar, sen kan man kasnke bli skyldig pengar för vitje, men det är sällan.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Du är ute med cykeln. De försäkrar en vara med en viss specifikation. I detta fallet en Bmw med låt oss säga 150 hk.

I själva verket är den överladdad och ger dubbelt så mycket hk.

Tror du i din vildaste fantasi att försäkringsbolaget inte tar hänsyn till detta? Läs ditt försäkringsbrev i det finstilta och kom till insyn.

Det är som att köpa en fiat med 56 hk. Sätta i en V12 från ferrari och bestämt hävda att bilen är standard och skall försäkras därefter. Precis lika befängt som det låter.

Om en bil med i efterhand överladdad/trimmad motor blir vållande i en olycka så kan försäkringsbolaget neka ersättning helt. Detta har hänt flertalet gånger faktiskt.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
svintoleffe
Dom försäkrrare varan bmw med 150 hk, Men dom måste fortfarande betala ut, till motparten, o även dina skador, sen att du kan komma o bli skyldiug, det är en annan femma, men det beror även på vad som det står i det finstilta, om du till ex har en extra försäkring, så går den in o täcker för dig, eller den andra parten.

Länk Bimmern
MVH Leffe
I Sverige blir man inte ersättnings skulldig på mångmiljonbelopp (på gott och ont), trafikförsäkringsföreningen eller vad det heter går in och betalar vad jag förstått -rätta mig om jag har fel.., detta iallafall om det är en obesiktigad, ej försäkrad bil.
//Thörn

Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Även om den är avställd?
Ifall man har försäkring så betalar de ut till den andra parten i ärendet och sen stämmer de dej på pengarna... Men varför skulle det komma fram att bilen är olaglig ? Det är väl bara att ge fan att kräva nån ersättning för den egna bilen och då är det väl ingen som kollar den heller....
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Bara att köra trafikförsäkrat......

/Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.