AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.234

stoppad med turbo

Sida 2 av 3
kennie_535
vad händer om man har en ALPINA B10-Biturbo som är trimmad till 912hk och har bra värden och helt godkänd av besiktningen
förutom att besiktningen inte vet att jag har större turbosar och ic och massa annat gjort med motorn men sånt syns inte
Nej, det syns inte, men det är ju samma sak..Men du kan ju knappast ha haft rätt laddtryck under bes.. då skulle de verkligen ha börjat fundera...
kennie_535
jag har fler olika mappningar så jag trycker inne i cupén så ändras det så när jag besiktade så använda jag den som är med lågt laddtryck och bra avgasvärden annars blir värdena skit när man kör på raceing mappningen

men tyvär så har jag mycket kvar att göra och inte har så mycke tid så det lär dröja innan bilen kommer ut på vägen igen
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Kennie_535 >>

Du kommer aldrig att få din 535 genom besiktningen med en turbo monterad ..

// Erik

----
No real power -just KCR :)
kennie_535
de vet jag men nu e de inte 535 ja snackar om utom b10 bi-turbo
Vo
51
Volvo_Klas
e34 525i -90
Man får ersättning med..e ju inte själva försäkringsbolaget som bedömer om bilen ska skrotas eller inte..de gör ju lackfirmorna..försäkringsbolaget behöver aldrig se bilen ens om de händer nåt..ska va väldigt speciell o konstig olycka isåfall!!

MVH Klas Östling
Volvo Team Extreme
Försäkringen gäller på en obes bil. Kanske kan bli en tvist om huruvida man själv får ersättning om man är vållande, men bolaget fixar motpartens skador.
så den andra klarar sig precis som vanligt medans jag inte får ett öre?
det kan iaf jag leva med
st
251
strypt
525 -92
318is -90

När jag pratade med mitt försäkringsbolag (länsförsäkringar) så gällde trafikförsäkringen bara närmaste vägen till besiktningen om bilen var obesiktigad. (Självklart sa jag inte att jag tänkte skita i att bes den och köra iallafall...)

---
/Micke
När kompisen ställde en direkt fråga till försäkringsbolagets jurist/skaddereglerare om hans turboladdade golf blev svaret att man ersätter eventuel skada så länge modifieringen inte hade någon direkt inverkan på skadans uppkomst.

Sen kan ni ju tolka det som ni vill men hur många besiktnings män från försäkringsbolagen förstår vad dom ser under huven även om dom av en händelse skulle titta? Ofta tittar dom ju bara på en film från plåtverkstan på datorn.....
Go
59
Gonucku
BMW 328i Coupé -95
Tjo!

Intressant konversation. Dock verkar det som om några som tidigare sagt är helt ute och cyklar.
Försäkringbolagen har ingen som helst skyldighet och kommer definitivt INTE att betala ut några försäkrings pengar om fordonet är trimmat. Vet inte om den täcker motparten(tror att den gör det) Men själv är du körd på riktigt om du krockar. Försäkringsbolagen är inte de lättaste att handskas med, det är väldigt sällan den lilla människan får rätt mot dem. Tyvärr.

/Eje
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
AEG: Jag vet då en som lär förstå allt, han åker rally och har även en V4:a med någon modernare saab motor + jätte turbo.

Vo
51
Volvo_Klas
e34 525i -90
Gonucku:Läs flera av inläggen..har två polare som smällt med trimmade bilar(turbokonverterade) den ena va en golf II med 16v turbo och han blev påkörd bakifrån..bilen gick till skrot han fick ut pengar för bilen och fick plocka grejerna han satt dit om han ersatte med originalgrejer..coil-overs,topp,turbo m.m.
Den andra va en M3-92 med turbo..han fick ett okontrollerat ställ i regnigt väder och körde in i ett träd..han fick ut pröjs för bilen och fick plocka grejerna han satt dit om han ersatte med original-grejer...I inget av fallen så va de nåt gnäll om att bilarna va konverterade eller liknande..men de kan ju varit bara för att de inet blev några personskador..de e VÄLDIGT sällan som försäkringsbolagen kollar på bilarna IRL utan dom kollar på videor från lack-företagen eller hör vad dom säger om bilen!!
Polaren jobbar som plåtslagare på en lackfirma o han säger att dom bedömmer skadan och säger vilket de blir till förs.bolagen!!
Så e de!!!Eller du kanske har någon annan incident du varit med om som motsäger de här??

MVH Klas Östling
Volvo Team Extreme
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
För att ett försäkringsbolag ska kunna neka ersättning vid en eventuell olycka måste man kunna påvisa att ändringen av fordonet i fråga orsakade olyckan eller påverkade händelseförloppet i negativ riktning.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

st
251
strypt
525 -92
318is -90

Så det försäkringsbolaget sa till mig då var rent skitsnack?

---
/Micke
Vo
51
Volvo_Klas
e34 525i -90
E bilen påställd så gäller givetvis den försäkring du betalar för..men de blir ju säkert liv OM du skulle smälla när bilen inte e besiktigad...

MVH Klas Östling
Volvo Team Extreme
Både ja och nej...

Blir ju jäkligt luddigt svar men det finns ju en chans att dom börjar bråka och då är det inte så mycket man kan göra. FB är ju inte direkt kända för att vara förhandlingsvilliga. Så tycker dom att modifieringen har påverkat olyckan är du nog rökt.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Volvo_Klas:

Vilken/Vilka försäkringsbolag hade dina kompisar?

Mvh
Vo
51
Volvo_Klas
e34 525i -90
rob_t_j72:ska kolla upp de..svar kommer under kvällen!

MVH Klas Östling
Volvo Team Extreme
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Om fbolagen betalar ut försäkring på bilar som folk tex kört rattfulla i, lånat ut till kompisar som kört fulla e.t.c. så spelar nog en liten turbo underhuven föga roll..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.