|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
sebbe_bmw |
Hej. Läste precis Askens fina rekonditionering av sin bil.. Känner att jag måste göra det till våren på båda bilarna.. Nån som har några bra tips på olika medel man skall använda.. Polish? Vax? Lädret? Motorrum ( kan man blåsa med högtryck? ) m.m Alla förslag är bra utom dom dåliga:) Vill ha fina bilar till sommaren! Tack Sebbe |
sebbe_bmw |
Och... Hur får man träpanelen att glänsa som Askens... ngt bra medel till det eller? |
|
Hej sebbe! Tack för positiv åsikt, det är kul att höra. Var det jag hoppades skapa, lite vår"sug". Jag har själv varit rekondare och drivit firma en gång för länge länge sen. Inte alls på samma nivå som Jörgen men ändå. Jag valde att inte gå inpå för djup nivå i beskrivningar av olika arbetsmoment samt vilka medel som används till vad mest för att Jörgen använder en hel del produkter som inte finns i vanlig handel. Jag gissar att du hade tänkt göra jobbet själv. Jag använde själv allt det du nämner från Hagmans www.hagmans.se som privatperson innan jag sprang på Jörgen. Jag lyckades aldrig komma i närheten av hans resultat. Hagmans är lättarbetade och lämnar inga spår efter sig i form av flammighet om man applicerar det ordentligt. Lädret använder jag BMWs lädervårdsmedel, rengöring, sen insmörjning. ca en gg per år. Är motorrummet mycket smutsigt använder jag en microavfettning. Saker såsom generator, kring sift och andra väsentliga punkter täcker jag med lite plastfolie för vattnets skull. En diskborste på alla "ingrodda" smutsfläckar i motor och sen avsköjning med högtryckvatten. Ej för högt tryck eller för nära. Är det bara damm, använd ingen avfettning. Träpanelerna är standard. Avtorkade med nån droppe fönsterputs och en ren bomullstrasa. Finns många sätt att göra detta på som sagt. Ha det bra i vårputsen sebbe. Asken Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
sebbe_bmw |
Hej Tackar så mkt för ett snabbt svar.. Jo jag hade tänkt göra det själv för jag hade inne den på ett välkänt ställe här i stan för två årsen och var inte nöjd när jag fick tillbaka den... Tack en gång till Sebbe |
sebbe_bmw |
Glömde en sak... Skall jag till Stockholm och jobba i vår så vet jag vem som skall ta hand om min bil i alla fall..Har aldrig sett ett sådant resultat!!!! |
netsix |
Skulle vara kul och se resultatet på din bil Asken. Var kan man se det??? /netsix |
|
Sebbe: har hört liknanade rykten från andra håll. Finns en hel del mindre seriösa element i den branschen, kk, svart arbetskraft mm mm. Jag slutade själv och sadlade om pga för dålig lönsamhet 93/94. Jörgen är helrätt. Jag åker själv genom halva sthlm för att Jörgen skall få fixa till den. Vansinne med tanke på hur många rekondfirmor det finns i sthlm egentligen. Svårt att hitta den rätte. Han ser verkligen om bilen som det vore hans egen. 540:an skulle nog gilla en Ditec:) Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
netsix, hur menar du? Är inte bilderna tillräckligt bra upplösning eller skarpa nog? Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
-:BeeMWe:- |
Ser inte något problem med det seriösa när det gäller d som rekondar svart förutom om jag kollar från Bosse Ringholms synvinkel, vissa gör det väl svart för att överleva. |
|
-:Bee osv: Tror du misstolkar, i rekondbranschen finns fler exempel än en som har gått i konkurs ett flertal gånger, blåser leverantörer på pengar och betalar inte personalens sociala avgifter och pensionsinbetalningar. Jag har sett och ser flera än idag. Dessa sätter det i system och flyttar från plats till plats med jämna mellanrum, jmf hoppa från gren till gren. Delvis också är priserna hårt pressade i branschen så utrymmet för lönsamhet är inte det enklaste. Det låter som sebbe har stött på något liknande. Jag gick själv ca 25kkr back av mina privata pengar innan jag stängde igen min egen verksamhet, för att kunna tjäna pengar var lön kontra mödan helt enkelt för stort. Och jag höll på i ca 3 år på samma plats. Är vi överens? Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
netsix |
Nej, jag undrade var du har bilderna. /netsix |
netsix |
Vilken Jörgen är det som rekondar? Vi söker fler rekondfirmor. Vore intressant och se vad han kunde erbjuda. Skulle vara kul om man kunde gynna en BMW-broder. /netsix |
-:BeeMWe:- |
Ok vi var nog inte på samma spår. |
|
netsix: dom är inte upplagda någon annanstans än här. Ska fota lite mer vid 1:a tvätten. Jörgen, Stockholms bilvård. Valhallavägen 156. länk i slutet av reportaget. Han har en del bilfirmor som kunder idag, är bara att slå han en signal om du känner för det. Jag kan bara baserat på resultat rekommendera honom. Som BMW-broder. Mvh Asken Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
netsix |
Jag visste inte att det fanns ett reportage. Hittade det för ett litet tag sen. Mycket fint får jag säga. Där fick jag svar på mina två tidigare frågor. /netsix |
|
Asken... Oj, oj, oj... Det är garanterat tur att jag inte provade din bil i lördags. Du hade ALDRIG fått tillbaka den... hehehe. FAN vad det blev bra. /Nybliven BMW-ägare 01-11-17 Mvh. Micke Olsson |
|
sebbe_bmw |
Asken: Det stämmer det du säger.. Denna firma jag snackar om skall vara bra men jag var långt i från nöjd.. BMW hatare kanske... ( Körde DKW ) =) Sebbe |
swemho |
har denna jörgen någon firma där man kan göra en rekond ? och vad har han för priser ? BMW Power rabatt =) |
|
Micke O: Du hade ju chansen:) Hur går det, vet du verkligen vart sidospeglarna sitter, jag blir tveksam....:) Sebbe: Svårt att hitta riktigt duktiga med hög kvalitet. Har haft turen att göra det. Jag har också åkt DKW i förra århundrandet. swernho: kolla reportaget på förstasidan. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
swemho |
såg det efter jag postat mitt inlägg =) nice bil =) |
sebbe_bmw |
Asken: Jasså!? Men du har ju i alla fall bytt till rätt märke nu i alla fall... Tror inte du byter tillbaka? Sebbe |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.