AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.600

någon hundägare som kör en sedan?

Sida 2 av 3
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Har svårt att tro att ngt djur gillar att sitta i bur och inte vill vara fri.

Men ngn form av säkerhetsanordning måste ju finnas till hundarna. Har sett att BMW tagit fram en hundsele som kan fästas till BMWs säkerhetsbälten.

kanske ett bra komplement till hundmattan?

Någon som har testat BMWs hundselar?

__
///M som i Mugge.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag har hört att det finns hundbälte, men jag tror istället att hunden kommer att känna sig fast (vilken den är) och det kan nog vara jobbigt för dem. Tror att bur passar bättre. Då kan de ligga och rulla ihop sig. Flickvännens hund ligger alltid i en balja utanför köket. Bara det finns en filt så är han nöjd. För att få upp honom därifrån så måste man locka med mat, annars så kan man nog räkna med att han är kvar där ett bra tag. Dessutom tror jag inte att de reflekterar så mycket över att de är inne i en bur. Det är ju nästan samma sak som att vara bak i en Touring där det finns lastgaller. Det handlar om att köpa en bra hundbur där hunden givetvis rymms i. Det är ju också bara när han åker i bilen som den ska vara i buren.

Har sett andra hundar som har varit på hundmattor och det blev ett jädra spring fram och tillbaka under färd. Sitter de lösa där så kan de ju åka in i framrutan vid en häftig inbromsning. Jag tycker jättemycket om hundar och även om många "djurfreak" tycker att det låter hemskt att ha en hund i bur när de åker i bilen så är det ju säkrare för hunden att vara där än att springa runt fritt i hela bilen. Det är ju precis samma sak som vi människor. Har vi inte bälten på oss så kan vi ju får allvarliga skador eller i värsta fall dö om det skulle ske en krock. Att ha hunden lös i bilen talar ju bara om hur kortsiktigt en person tänker. Tänk om vi skulle tänka så om våra barn. Då skulle det sluta ganska så illa i längden.

//Schnitzer
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Hundmattan är väl dessutom tillverkad för att hunden inte ska skita ner i bilen? Tror inte att den är lika bra ur säkerhetssynpunkt.

//Schnitzer
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Mina hundar älskar att åka bil, gärna stå så långt fram som möjligt i bilen, för att kunna ha bra koll.Om jag kliver ur och kommer tillbaka så brukar Homsan sitta i framsätet och glo. En bur som rymmer 3 st rel. stora hundar är uteslutet. Vid längre utflykter så brukar jag dock ha baksätet nedfällt och lastnätet monterat.Konstigt att X3 räknas som en sedan förresten, den är ju mer lik en kombi.Att inte vara fastspänd i en bil är väl inte mer oansvarigt att sitta på en MC!?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Konstig jämförelse tycker jag, men i MC har du bl.a. ingen framruta som du kan flyga in i som med bilen. Bilen är ju ändå säkrare än MC:n. Bara för att folk kör MC så tycker jag inte att vi ska sluta använda bältet i bilen. Om det ansågs så "oansvarigt" att köra MC så skulle det nog redan vara förbjudet vid det här laget.

Hundar är precis som barn, de vill vara överallt på samma gång. Ska man låta dem vara det så får man betala priset som oftast blir ganska högt. Oftast blir det allvarliga skador eller att personen avlider. Det är ju ganska så onödigt när man tänker på det. Som ansvarig kan man göra ganska mycket för att slippa såna här situationer. Visst ser det roligt ut när hundar har ut huvuden genom fönstret etc, men tänk vad som händer om bilen krockar i samma sekund. Tror inte att det är lika roligt då och inte så mycket kvar av hunden heller. Dessutom kan inte föraren försöka göra något åt hunden, för att rädda den när han/hon har fullt upp med att hålla bilen på vägen.

//Schnitzer
Mugge: Om dom inte gillade att vara i bur skulle han nog knappast stå bakom bilen och hoppa av förväntning varje gång man ska iväg.

Som jag skrev har vi buren öppen när vi är på gården så han kan hoppa ut när han vill.har även visat sig att hundar i bur överlever ganska ordentliga smällar.

mh Länk
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Har varit ute & kört med terriern idag.. Sover som en stock när han ligger i buren, jag vet att han känner sig trygg där, när jag ibland har hans lös (innan jag hämtade buren på jobb) stirrade han omkring..
På jobbet där vi har hundförare vägrar de köra bilar som inte har bur, hunden har ingen möjlighet att "hålla i sig" utan far omkring.. I buren får de stöd.
Än en gång, anpassa bur efter hund..Köp INTE för stor bur, hunden bryr sig inte och är den för stor fyller den ingen funktion.

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Constrictor:

Precis! De har väldigt lätt för att vänja sig vid saker. Har också hört att de har bättre chanser att överleva om de är i bur och det kan man ju räkna ut själv. Hundar tänker inte som oss människor även om många tror det.

//Schnitzer
En lagom stor bur anpassad för hunden är inga problem. Det går ofta att utläsa på buren med viktangivelser, eller så fråga i djuraffären.
Att det skulle kännas trångt för hunden tror jag inte är något problem. I det här fallet rör det ju sig om en grythund för hundra gubbar.
Många hundar tycker att dom där burarna är en trevlig plats att vila på även hemma. Dom får vara ifred och det är "deras" plats där ingen ska störa dom. Även hundar behöver fredade zoner där de slipper klappar och kel.

Dom går förövrigt ofta att ta av överdelen på och blir perfekt korg.
Man kan lägga något under om man är rädd för skav på sätet.

Ytterligare ett alternativ är säkerhetsbälte för hunden. Det finns också at köpa i djuraffären.

Lycka till med hundköpte också!

"Bilar som inte driver bak är trasiga!"

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tack för alla synpunkter.

Jag ger upp idéen med hundar i en sedan, letar nu en Touring.

Little Goddess: kommer du ihåg den deckade detektiven? Det är hennes valpar vi ska köpa. :-)

__
///M som i Mugge.
En touring med galler/nät både framåt och bakåt i bagaget är klockrent. Ska du lämna hunden i bilen och gå och handla bara & öppna skuffluckan och gå in. Blir inte tokvarmt i bilen så du behöver inte panik springa igenom butiken. Sen om du har mindre hundar så är det suveränt med skiljevägg. Slipper du ha packningen i baksätet jämt.
Mugge: Klart jag gör! Fiiiina vovvar! *S*

"Bilar som inte driver bak är trasiga!"

Länk
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Har köpt en Mac Mini idag,(underbart tyst) men har inte den blekaste om hur man bifogar bilder i ett inlägg.Tänkte nämligen skicka lite bilder på klädselskyddet som jag köpt.Nån som vet hur man gör? Får väl lusläsa manualen, suck!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vet inte riktigt vad en Mac mini är, en bärbar mac?

ska du visa bilder så måste du lägga upp dem på en webbserver och länka till dem.

Maila mig bilder så slänger jag upp de på nätet.

__
///M som i Mugge.
Je
30
Jens_h_C
530xd -07
635csi -80
Hundar ocj läder går inte ihop!

Förra ägaren till min bil hade det, jag har många fina klösmärken tyvärr :(
Sigdarve: Om du bara ska länka till en bild så funkerar äpple-knappen som CTRL-tangenten på en PC. För att högerklicka så håller du in Macens CTRL-knapp samtidigt som du klickar med musen.

Så funkar det iaf på min iBook.

Vad gäller små hundar i sedan så har min mamma 2st Bichon Friséer som brukar åka med i bilen. Som tur är så brukar dom ligga på golvet vid luftutblåsen, på sommaren för att bli svala och på vintern för att få värme. Är dom inte där så ligger dom oftast i någons knä. I stadstrafik (max 50km/h) så brukar den största hoppa upp i bakrutan, vilket jag inte gillar, men det är inte så mycket jag kan göra från framsätet och morsan är en riktigt toffel när det kommer till hundarna "Men låt han sitta där, han gör ingen skada!".
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Något motvilligt så blev min coupe färdmedel för en vovve, men det blir så när man träffar tjej med hund just efter att man har bytt bil. Vår jycke är en Staffordshire Bullterrier-kille på 20 kg, han får sitta i knäet på tjejen i framsätet, mellan honom och henne placeras ett stort badlakan som täcker henne och inrdeningen så det funkar ganska bra ändå, och han är ju inte med varje gång man åker bil precis. Som tur är så är det en korthårig ras som inte hårar mer än nödvändigt, jag hade tex aldrig släppt in polarens Schäfer i bilen, pga att han dels är dubbel så stor som vår och dubbelt så hårig :) .
Säkerhetsmässigt så är det ju förkastligt att ha jycken lös i bilen, och komfortmässigt för hunden är det ju inte heller bra. Bur är det man ska ha om man är hundägare, och nog för att hunden kan tycka att buren är konstig och läskig vid en första anblick så kommer det lösa sig, hunden ska se buren som sin trygga plats, när hunden går in i buren så får den lugn och ro och kan koppla bort omvärlden ett tag. Därför ska man även ha en bur hemma som hunden kan gå in i och koppla av och lugna ner sig om den är uppe i varv. Hade jag redan haft hunden när jag bytte bil så hade det blivit en Touring :)

Min bil: Länk
pe
26
peffe
bmw 530 touring -93
en lös hund i en bmw e inget lyckat.vet inte hur många gånger vi lämnat vår hund i bilen när man ska in och handla eller nått.när man kommer tillbaka till bilen så är ALLTID varningsblinkersen på!!:(

det finns faktist bälte för hundar så man behöver inte ha någon bur. och baksätes skydd kan du köpa billigt på biltema 50kr
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
peffe: Jag känner igen problemet, iom att jycken sitter i knäet på tjejen så händer det titt som tätt att varningsblinkers går i gång, dörrarna låser sig och rutorna åker ner :D

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.