AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.585

Erfarenheter av Tomtom version 5 PPC?

Sida 4 av 4
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Finns den nya Södra länken i Stockholm med?

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
cane
vet inte... har aldrig åkt den, vet inte ens var den går :) Men (kollar på TT) knyter den ihop Värmdövägen, Nynäsvägen, Huddingevägen och Årstalänken? I så fall finns den med.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
cane: Det stämmer! Då blir det uppgradering så fort jag får tillbaks min IPAQ 6340 från service! (byte av skärm 3000kr ex moms :( )

///Jesper
cane
va bra, då kan man väl säga att det ändå är bekräftat att kartorna faktiskt är fräscha.
Kartorna ÄR uppdaterade men det är inga större skillnader tyvärr. Det får väl Teleatlas till viss del ta på sig.

Det här med avsaknaden av finesser kan jag till viss del förklara.

När TomTom Go classic kom till liv baserades den på en version mellan trean och femman versionen i fråga hette 4.40/4.42 har jag för mig. Detta var en stabil och beprövad version utan några större problem men å andra sidan inga fantastiska finesser utan ganska avskalad.

Efter ett tag lanserades version 5 till tom tom Go classic och det var den nya moderna plattformen som samtliga TomToms produkter skall köras på. Den nya versionen 5.0 hade alla dom finesser jag hade saknat och en hel del till vilket såklart var glädjande.

Jag gissar på att TomTom släppt en något avskalad version av 5:an till PPC och inom kort kommer med ett par uppdateringar för att komplettera med det som är saknat så har det varit förr så varför inte denna gång.

Pressen på tillverkarna är idag så stor med att släppa bättre produkter än konkurrenten och det är kanske inte fel att göra som TomTom i detta fall och släppa en hyffsad version än en som är FULL av buggar och andra missar.

Sen så var det ju väldigt taskigt att strunta i Hasso när dom gjorde 5:an..

Men han verkar ju trivas med DES och win 98 så det gör kanske inte så mkt.... ; )

På sikt gissar jag att PDA/GPS fasas ut eller minskar kraftigt iallafall och ersätts med avancerade mobiler med GPS inbyggd eller som option samt för dom lite mindre teknikintresserade TomTom Go liknande lösningar.

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:DK41 411
www.bimmer.se Länk
Södra länken skall finnas med, fick förrågan om det förra veckan och vi kom fram till att det verkar som den är med.

angående spräckt diplay: det är inte för inte som den av vissa kallas för Icraq ; )

Finns ett företag i trakten av london som fixar nya element för typ 100 pund om det händer fler

www.bimmer.se Länk
cane
Tror inte de kör teleatlas, utan navteq? Annars så blir nog V5 bra om 1-2 uppdateringar, just nu är den riktigt buggig tycker jag. Batteriet räcker typ 1 timme istället för 5, varje gång man väcker pdan gnälls det om nånting som inte kunde startas, etc, etc.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Själva spräckandet kan jag nog inte klandra HP/Compaq för. Det var jag som fastnade med bärväskan i ett dörrhandtag när jag hade lite bråttom. Då ångrade man sig att man inte tog den där extraförsäkringen :)

///Jesper
cane: Det är teleatlas som levererar kartmaterialet MEN Till TOmTOm rider har jag för mig att TomTom kommer att gå över till Navteq så på sikt gissar jag att alla deras produkter kommer att vara baserade på Naveq kartmaterial

J.Dredd på en handdator eller dylikt är en otursförsäkring gjuten,,
Funkar ju med drullefösäkringen på en vanlig hemförsäkring annars. Oxå en gjuten pryl som kostar mig 460:- om året

www.bimmer.se Länk
Jag kör TT 4.44, helt buggfritt än så länge iaf. Visst, den är ännu mer avskalad än femman men den funkar klockrent.

///Micke
Touringklubben: Länk
Som jag misstänkte åtgärdar TomTom sina brister snabbt i den mån det går.

Ser att dom nu har släppt en uppdatering till Version 5 för pocket pc vid namn 5.10 där dom löst en del problem som tex.

If you have been having problems with NAVIGATOR and the phone functionality of your PDA
If you have been having problems with NAVIGATOR and 3rd party (non-TomTom) GPS devices
Improved support for devices with VGA resolution (640 x 480 pixels)

Med lite tur löser detta Hassos och andras problem.

länk till filen är här: Länk

länk till sidan om uppdateringen är här:
Länk

Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag tycker det är dåligt att kartorna är så dåligt uppdaterade. T ex finns inte den nya vägen mellan Trollhättan och Uddevalla med. Det såg ut som den varit öppen så länge att den borde varit med. De "fryser" väl datan vid årsskiftet?

Dessutom har jag två gånger den senaste veckan upptäckt att lagrade bensinstationer stämmer dåligt. Jag försökte hitta en Preem i Stenungsund och hamnade vid en fotbollsplan (?) och när jag skulle hitta en annan Preem i Borås visades jag till en postterminal. Det är inte så kul. 2 av 3 mackar var helt fel. Dåligt snitt!

När jag körde utan en aktiv rutt försvann ALLA vägar och gator från displayen vid två tillfällen på en dag. Enda sättet att få tillbaka dem var att starta omTomTom. Skumt.

Ibland får man också helt felaktiga instuktioner vid tillåtna/otillåtna vänstersvängar vilket kan göra att man hamnar lite offside och får vända längre bort. Kör t ex norrut på E6 mot Kungälv och se hur TomTom visar er mot Marstrand. Den gången läste jag på skyltarna som tur var men andra gånger har jag fått göra fel för att inte göra en otillåten vänstersväng.

Över lag är jag nöjd med programmet. Man kan göra mer i V5 och drivrutinerna till blåtanden fungerar mycket bättre. Men kartorna håller inte alls samma klass, tycker jag.

Men John Cleese som guide under semestern var trevligt!

Det ska bli roligt att jämföra med en fabriksmonterad navigator av senaste snitt när jag "får" min nya King Cab i aug/sep.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Nu har jag kört 2veckor med Tomtom 5 i min HP iPAQ 6340.
Överlag så känns den mycket bättre än 3:an. Kartorna har förvisso tappat alla husnummer i det området jag bor i, men å andra sidan så har det tillkommit saker som saknades förut. 2 gånger så har den visat mig fel väg. Ena gången ville tomtom att jag skulle köra en väg som endast är avsedd för busstrafik. Andra gången ville den att jag skulle köra på en väg med motortrafik förbjuden. Inga stora problem eftersom den räknade om rutten direkt när man körde vidare. I övrigt så känns den snabbare och mycket stabilare tillsammans med Bluetooth GPSen.

///Jesper
ha
42
habel
520 Touring-02
Hallå alla!
Tror jag hittat rätt tråd att fiska i.
Jag har en T 300 som jag är väldigt nöjd med!....har scandinaviamap som standard.
Nu undrar jag:har kommit över en dvd med massor av länder avsedd för Tom Tom5..alltså mobileversionen med pluspaketen....skulle den fungera på min 300 tro?...har inte kunnat testa ännu av olika skäl.
Nån som vet om det är samma programvara?

Tacksam för svar.
kartmaterialet skall vara samma för Pocket PC,TomTom Mobile och TomTom Go från och med verion 5.

programvaran kan dock skilja men jag gissar att du menar kartorna när du frågar om det är samma.

Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk
ha
42
habel
520 Touring-02
Japp!...jag menade kartorna...utryckte mig något oklart.
Jag tackar för svaret...ska testa i kväll.

Micke H
Lyfter tråden lite här:
Har det kommit nån upgrade för TT5 som öppnar för SIRF osv?
Finns det nån plats att ladda ner flera röster osv på nätet?

FP
Röster finns, dock kostar de några dollar från tomtoms hemsida.
I Europa versionen med pluskartor så finns alla röster med, men tyvärr bara 2 st svenska "standard röster"
Nerladdning av röster finns säkert i din närmsta "dc++ kanal" :)

Det har kommit både en 5,1 och en 5,2 uppdatering som jag förstått det.

Kikar man på alla nyaare antenner så använder de: NMEA 0183 (Secondary: SiRF binary)
Det som är intressant är att de flesta använder detta chipsettet: SiRF Star II/X-Trac high performance and low power consumption chipset

Och de är fullt kompatibla med Tomtom allihop :) Rena Sirfantenner verkar inte finnas längre.

Det som verkar vara ganska nytt med är ett x-trac protokoll som hjälper till att låsa satteliter och förstärker dess signal.

What is Xtrac

Xtrac is a technology developed by SiRF to enhance weak GPS signals and get a location fix where previously this was not possible. This has been the subject of a lot of heated debate both for and against. Interestingly SiRF themselves are very quiet on the subject and do not seem to attempt to refute or confirm any claims.

Most of the comments and critisms we hear about Xtrac relate to lag and overrun. Lag is when the GPS reported position is some way behind your actual position. Overrun is where the position keeps moving after you have stopped.

In the weeks of testing that I performed on the GPS I never once noticed either Lag or Overrun on my test device. One of the best applications to use to test the accuracy of a GPS is not a Street Routing application, but a raster based one.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
OK.
Jag vill helst slippa att montera ur min Rikaline mottagare ur bilen för omprogrammering, den är rätt väl integrerad om man säger... Denna kör med både NMEA och SIRF i önskad hastighet, men TT5 vill som bekant bara tala NMEA och jag har SIRF inställt från tiden med TT3. Skumt att de tog bort möjlighet att köra SIRF, detta protokoll har mera utvecklingspotential om man får tro experterna.
En annan äldre no-name mottagare som jag har kör också båda protokollen, såg lite tester på både wired och blåtand GPS-mottagare tidigare, så gott som alla hade SIRF om jag minns rätt.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.