|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag kör TomTom Navigator 3.07 på PocketPC och undrar om det är någon som har uppgraderat till version 5? Det finns lite buggar i 3:an, och jag undrar därför om nya versionen är bättre? Är kartorna uppdaterade? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! | |
|
Jag har provat TT5 ett tag nu och tycker det är väl använda pengar. Nu ser man namnen på de andra gatorna på kartan när man kör bl a. Menyerna är utökade. Jag har inte kollat allt ännu men det ser bra ut. Kartorna är givetvis uppdaterade. Jag betalade 630 kr inkl frakt från Holland. Då ingick nya kartor till hela väst-europa och Polen. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
plattformen är helt ny för PPC och är exakt samma som i deras Go varianter. Det är ett stort lyft att dra in 5:An och kartorna är uppdaterade men där skall du inte hoppas för mkt. Skillnaden är inte så stor. Ett erbjudande som är oslgbart får du på www.tomtom.com 59€ +10€ frakt för uppgraderingen inklusive ALLA kartor dom har just nu. Nya sätt att navigera och möjlighet att mot en låg kostnad teckna ett plus abb. som ger dig en interaktivitet i navigeringen mm mm. En annan sak som är positiv är deras pluskartor som förenklar navigerandet en hel del då man slipper switcha mellan länder om man tex bara har sverige och frankrike inne, du får liksom en hel europa karta med detaljnivå i Sverige och frankrike. Jag hade inte tvekat speciellt länge gällande 3.07 vs 5.0 Lite senare i Höst kommer även Östeuropa kartor till TomTom vilket en del har saknat. Förresten skulle du komma till träffen den 16/7 kan jag ta med en TomTom GO eller pocket PC vilket du vill så får du känna på gränssnittet live. Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk |
|
|
Jag installerade TT5 igår, och har bara hunnit prova lite. Men än så länge är jag helnöjd, det finns en hel del tydliga förbättringar. Bättre möjlighet att planera alternativa rutter Lättar att planera rutter utan GPS-uppkoppling Snabbare (Ipaq 3970 känns annars lite seg) POI-varning inbyggt Hela Finland finns med Möjlighet att vända på skärmen mm …och förstås det som nämnts tidigare En del saker på kartorna suger. Igår var jag på väg till ett apotek som visade sig ha semesterstängt. De två närmast apoteken som jag körde till var nedlagda sedan flera år, inte imponerande. Johan, vi kan snacka mer om TomTom på träffen! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tyvärr fökje inte "Favoriterna" från 3.07 med. En tröst är dock att det går lättare att göra nya favoriter i 5 än 3.07. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Rösterna som är med är betydligt klarare och tydligare än förut. Dessutom kan man installera flera språk och enkelt byta mellan dem. Jag tycker bland de svenska låter ”Patrik” bättre än ”Astrid”, men för att kunna få lite tysk känsla i bilen har jag även installerat "Werner"! ;-) Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
två balla alternativ i röstväg, lägges bland era andra chk filer.. Länk Länk Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk |
|
|
Erik: Ett tips för att slippa göra nya favoriter varje gång du uppgraderar eller handdatorn kraschar är att göra egna POI. Tex. vänner, bra matställen osv. POI-filerna är mycket enklare att spara och använda igen senare om det skulle behövas. ///Micke Touringklubben: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Och hur gör man när TT5 inte vill kännas vid min GPS puck ?? Destinator GPS. i TT3 fanns en utmärkt menyval, där man kunde välja på en lista med många olika antenner, bla dest gps, i TT5 finns bara två olika TT antenner bluetoth och med sladd samt trådlös av annat märke och nmea Gps med sladd. ///MVH Hasso Länk |
| Välj NMEA Sladd GPS. Låter fel, men blir rätt. Välj din baudrate och sedan vilken komport din Bluetooth kommunicerar på (jag antar att du har trådlös) | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Njet har sladd, icke trådlös, provade den varianten igår utan resultat. (seriell kabel comport 1) kollade med destintor parallellt och det funkade ua, des.använder dock Sirf protocol med 19200 baudrate, men det bör ju gå att köra nmea osså utan problem. ///MVH Hasso Länk |
|
Micke: Har du något tips en på bra POI-editor? Nu synkar jag alltid mina filer, så nollas handdatorn finns favoriterna ändå kvar. Hasso: NMEA 4800 COM1 fungerar på de flesta, t ex på min Haicom 204E. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hasso: Märkligt! Min själver både tomtoms egna fasta och den där standardvarianten med 4800 COM1. Det är o andra sidan inte första gången de strular för dig med navigationsprogram :) Det finns en sak som stör mig, även om man släcker ner tomtom5 och sen stänger handdatorn så får man något skumt storage fel när man startar handdatorn igen. De är precis som en process inte släpper kartorna direkt efter att man stängt ner programmet. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
Ok ska prova med 4800 nmea med com 1 på lunchen får vi se. Jag körde tomtom standard varianten med sladd i morse inte ett liv :) gäller väl att träffa rätt med både hast och antenntyp och comport 1. Tacka vetja DES 2 :) funkar alltid utan anmärkning :) ///MVH Hasso Länk |
|
Det verkar som om TT5 sparar favoriterna för varje karta i kart-mappen på minneskortet. Något att tänka på om man vill göra back-up. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
så har den alltid gjort ErikW, iallafall sedan version 2, 1:an kom jag aldrig i kontakt med. ett bra poieditprogram länkar jag till på hemsidan men du kan få adressen här direkt. Länk har kört detta ett tag och det funkar bra. (Har dock inte testat den med version 5 av ttg) Hasso: Jag gissar som Wendtan diskret antyder att det är lite "SBS" detta skall vi lösa till dig. men som jag sa i mailet så bör det fungera precis som adnra säger här med NMEA protokollet. Baudraten kan variera lite från puck till puck men 488 eller 9600 är vanliga val. Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk |
|
Strular är nog bara förnamnet :) Har kört TT3 och det har funkat UA i 6 månader. I Destinators GPS intällningar finns det hur mycket"puck" som helst att välja på liksom i TT3. Destinator funkar även med TT puck inställning och även Nmea valet men vill helst köra sirf 19200 i autosök. Så pucken funkar lite med va som helst UA. Som sagt samma meny som i TT3 efterlyses. Får väl göra en omsinstallation av programvaran en gång till :) eller backa till TT3 igen. ///MVH Hasso Länk |
|
Ibland tror jag att den gode Hasso är lite framtidsfientlig :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
Njet inte alls, blir bara irriterad på saker o ting som inte vill funka, speciellt som det tog 1,5 timme att installera kartorna och fick avbrott två ggr och och det tog 3,5 timme fick till slut lägga dit 107 mb halva skandinavien på ett 128SD kort för att få till det. CF kortet blev det avbrott diskläsningfel :(- funkar utmärkt med DES 2 :) som fortfarande är det stabilaste programmet jag provat även om inte kartorna är dagens. men programmet ser trevligt ut men som sagt vill inte kännas vid min GPS puck av någon anledning. Har totalresetat och börjat om från ruta 1, med samma resultat. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso,wendtan: Fråga: Är det inte enklare att ha en navi i bilen från fabriken istället för att hålla på med TomTom:))) |
|
starre: Det vet du att det inte är :) bara så länge de funkar är det ok, men ta en annan bil och åk i så kan du inte ta med dig navin :) (försök att sälja en bil 15 år gammal bil med trasig navi när det inte är ekonomiskt försvarbart att laga den). ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.