AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.584

Erfarenheter av Tomtom version 5 PPC?

Sida 2 av 4
hasso:

Nu kan man få följande person som gauidar dig:

John Cleese guidar dig

Nu blir det roligare att använda gps-utrustning från TomTom. Byt ut den vanliga rösten mot instruktioner talade av John Cleese.

John Cleese ska nog guida bättre än vad han gjorde i ”Ursäkta vad är klockan?”.

Det finns en minnesvärd scen i filmen ”Ursäkta vad är klockan?” från 1985. John Cleese sitter i en bil och ska ge färdinstruk-tioner och då right betyder både höger och rätt blir förväxlingarna många och komplicerade. Det var kanske med den scenen i minnet som TomTom anlitade just John Cleese för att tala in instruktioner för flera av deras gps-lösningar.

Genom tjänsten TomTom Plus kan du enkelt ladda ned Cleeses röstinstruktioner till din TomTom-produkt. Gäller Go 300/500/700, Mobile 5, och Navigator 5.
Med de komiska röstinstruktionerna kommer du framgångsrikt att kunna navigera dig fram till städer, gator och intressepunkter i hela Skandinavien och Europa med ett leende.

– Samarbetet med John Cleese är fantastiskt kul och jag vill verkligen understryka den komiska touchen som vi ger våra navigeringslösningar. Många människor känner till John Cleese, inte minst hans röst, säger Harold Goddijn, vd för TomTom
TomTom Plus-användare kan ladda ned en mängd olika realtidsuppdaterade tjänster som trafik- och väderinformation, säkerhetskameror och olika typer av röster. Röstinstruktionerna av John Cleese kostar drygt 90 kronor.

Läs mer: Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
På svenska heter gumman Astrid :)

///MVH Hasso
Länk
Förtydligande till telsamtalet tidigare:
Om du har SIRF default ut från din GPS-puck så måste också SIRF väljas i TT5, annars blir det pannkaka. Sen skall du även ha rätt bithastighet osv precis som i NMEA, men det rör sig om två skilda protokoll som inte pratar samma språk. SIRF skall enligt uppgift vara ett bättre protokoll.
Jag tolkar det som att din DES-puck kör SIRF, jag gör sammalunda med min Rikaline 6010 (SIRF 38400), medan jag kör NMEA 4800 med en annan antenn som jag brukar ha tillfälligt i andra bilar osv. På TT3 kan man som sagt välja mellan ett stort antal GPS-mottagare, varav Rikaline 38400 är en. Då och endast då plingar det till och signalerna trillar in. Så i ditt fall måste du hitta ett läge som motsvarar SIRF 19200 osv, glöm allt vad med NMEA osv.
Vilket protokoll mottagaren skall skicka ut kan man oftast programmera via PC och rätt programvara direkt in på GPS-pucken, som i mitt fall med Rikaline osv. Kan inte säga hur det är med Destinators puck, blir till att läsa TFM... Eller så får du köpa en antenn till, finns för under tusenlappen.
Tilläggas slutligen kan göras att det inte syns nån som helst skillnad på snabbhet osv när jag kör med SIRF38400 eller NMEA4800, vilket det enligt uppgift skulle göra, en av anledningarna till att jag skaffade just denna en gång i tiden. Själva uppdateringen från satelliterna kommer 1gång/sekund (ligger i själva systemet) oavsett hur snabbt det sedan rusar i kabeln, så det kan kanske kvitta

FP
Hasso:
Jag dyker upp i eftermiddag och hjälper dig personligen. :-)
Säger jag kaxigt och går väl oxå bet på den då.
fasiken man inte har sin PPC här då skulle jag gått igenom inställningarna och sett om vi kunde hitta nåt.

Hittade följande information som vi nog kan tolka som negativ i Hasso fall. JAg tolkar det som att Nmea är ett krav för alternativa GPS moduler.
--------------------------------------------------
Does TomTom NAVIGATOR 5 support other GPS receiver brands?

Question
Does TomTom NAVIGATOR 5 support other GPS receiver brands?

Answer
Yes. TomTom NAVIGATOR 5 works with all GPS receivers that are compliant to NMEA 0183v2 (at rates from 4800 to 115200 baud and including Bluetooth variants).

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:DK41 411
www.bimmer.se Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det som fattas i TT 5 'r tydligen stöd för Sirfprotocol, men jag har för mig att jag även kört nmea med Des 2 för att testa om det funkade, så det är inte pucken egentligen utan TT5 som blev "fattigt" på inställningar kanske.
Kanske går att testa med Mickes puck om han hittar hit :)

///MVH Hasso
Länk
Jag gissar att det ligger lite strategi över det detta och att man fokuserar på sina egna puckar och andra moderna (som supportar Nmea) Men det är såklart beklagligt när man plockar bort stöd för hårdvara som funkar i en äldre version, inget nytt utan var mkt vanligt när tex XP släpptes, massor med hårdvara som fungerade dåligt eller inte alls.

www.bimmer.se Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är väl därför jag kör 98SE fortfarande :) åtminstone i min egen burk. garanterat virusfritt :)
Vi får väl se om det löser sig på nått vis. eller återgå till 3an.

///MVH Hasso
Länk
Hasso: Min puck måste ju vara minst lika gammal som din.
Jag kan rekommendera Kjelles Puck annars, hjälpte en god vän installera det i hand bil utan problem med TT5.

Länk

98SE :) Nu VET jag att du är framtidsfientlig!
Virusfritt kanske, men ett enda stort säkerhetshål utan alla servicepack till höger o vänster.

Starre: Skall jag vara ärlig så ser jag inte en enda fördel med orginal navi vs tomtom5 förutom de estetiska då. En handdator är så fruktansvärt mycket mer flexibel. Du kan surfa, använda den som mediaspelare, navigera, se på film. Ja precis vad du vill. Och utan en massa spärrar för vad man får och inte får.
Gränssnittet är mycket smidigare, enklare, och snyggare.
Det pratar dessutom svenska om man nu tycker det är trevligt.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja kör XP i 3 datorer, NT i en och ME i en annan:)
Jag ska se om programmet funkar med en annan puck först jag vill fortfarande kör DES 2 parallellt.

///MVH Hasso
Länk
Hasso, en man med både livrem och hängslen..

Wendtan: håller med på ALLA punkter, mer flexibelt och lätt att flytta.

Jag ser att TomTom supportar VGA upplösning bättre nu oxå vilket kan bli trevligt. Borde väl finnas en övergång från PPC till extern skärm, ganska säker på att något sådant finns. Kan bli hur fräckt som helst.

www.bimmer.se Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag hittade för övrigt en test av TT5: Länk

Hasso är tydligen inte ensam med problem: Länk Länk Länk

Jag beställde min Haicom (749:-) från Länk , bra priser och snabb leverans. Dagen efter beställningen hade jag grejerna i brevlådan med en faktura.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Verkar ju helt klart som att TT5 inte supportar SIRF, och detta måste anses som ett steg tillbaka jämfört med TT3.
SIRF-protokollet (och kretsuppsättningen från SIRFstar osv) är en utveckling på NMEA-protokollet. Det var egentligen marina utrustningar som började med NMEA 0182 och NMEA 0183 osv, medan SIRF skall vara bättre optimerat för t.ex landmobila GPS-applikationer.
Jag tror fortfarande att även Destinatorpucken kan proggas om till NMEA via PC-gränssnitt osv med rätt kablage och programvara osv, alla GPS-puckar jag sett till kan köra NMEA medan bara ett mindre antal även klarar både NMEA och SIRF.
Jag är också sugen på att testa TT5, får väl se när jag springer på programmet, men det känns lite B att behöva "gå tillbaka" till NMEA.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
I TT3 hade ju ett speciellt GPS program som fanns i programmenyn som ikon, där det fanns hur mycket som helst att välja på.
Nyinköpt cab på väg in från 08.
ska testa om jag får låna antennen :)

///MVH Hasso
Länk
Finns inte GPS-menyn heller i TT5? Så man kan inte se signalstyrka och nummer på satelliterna osv? Har de flyttat in de få kvarvarande valmöjligheterna i huvudprogrammet då kanske?
Hälsa den nyblivna cabägaren, han kan gott köra en liten extrarunda om västra länsdelen när han dyker upp mot kvällningen.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo det finns latitud longitud kompass, hast mm och satelliteskalor, som jag suttit och väntat på skulle uppenbara sig länge nog nu :) men ligger under GPS status i programmet.

///MVH Hasso
Länk
Säkra källor säger mig att Hassos TT5 problem numera är lösta :)
Välkommen in i nutiden!

Hurvida Johans analys ovan stämmer angående felkälla väljer jag att inte gå in på av känsliga skäl :)

Länk
wendtan:

Så du menar att en kunnig person som kör nercabbat har fixat det:))))
Starre: Precis, han som är på väg ner genom Sverige o raggar på alla kjoltyg han ser :)

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lösta och lösta :)
Funkar utan anmärkning med Mickes Bluetands Puck. så det är min antenn som inte TT5 vill kännas vid och köpa nya blåtands antenn a 1400-spänn bara för att köra TT5 känns inte aktuellt.
Back to TT3 :) tillsvidare.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.