AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.509

förslag till öppet filter?

Sida 2 av 2
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Tja

Nu är boxen med bmc filtret inne.
Det första man märker är att insugsljudet är påtagligare, vid hårdare gaspådrag så hörs det tydligt insugsljud.

Det andra som märks att vridet har planat ut.
På min 328 var tydligt att vridet kom först vid 2000 rpm, för att följas upp med riktigt kraft utveckling vid 3500-5000 rpm.
Sen hände det inte mycket mer.
Nu finns det ingen kick vid 2000 rpm utan bilen utvecklar jämnkraft hela vägen uppåt för att bli riktigt stark efter 3500 hela vägen till varvstoppet.
Störst skillnad märktes det mellan 5000-6000rpm.
Där hade bilen inte mycket att ge förut, medans nu sticker den riktigt fint.
Har provat den lite över dan idag (25 grader varmt), ska bli skönt o åka ut senare på kvällen när det är lite kyligare.

Allt som allt, både jag och min polare (volvo fantast) märkte tydlig skillnad på bilen.
Inget vetenskapligt, men kul är det i allafall.
Jo visst går bilen bättre med öppet filter, beror på viktskillnaden eftersom plånboken i bakfickan blir lättare *hehe

Länk
CDA-Box är enligt vad jag förstått ett relativt seriöst sätt att modifiera bilens insug! Inte samma humbug som många andra produkter av samma karaktär.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
tja

Nu har man varit o testat bilen på riktiga vägar.
Bilade ner i Europa genom Tyskland där man kunde testa vad bilen gick för, tillsammans med min polare som åkte i sin 328 -00 utan nån cda box o filter.

Båda bilarna var annars lika, en passagerare, full tank och proppfull bagage, 18 tim hjul med nya däck, har gått lika mycket o samma utrustning i båda bilarna.

Det märktes att min bil accade lite bättre i farterna upp till 170-180 men sen hade han ingen chans.
Jag blåste om han när jag ville, när vi tryckte fullt på femman o lämnade efter honnom hur mycket som helst, jag kunde hinna ifatt han även om han tryckte först o köra om han o lämna han igen långt efter mig.
Jag kom upp i 240km/t med tuuuuuung bil, så med tum bil skulle den tveklöst göra 250 på mätaren.
Kan också tillägga att min bil är lite slöare sedan bytet från 17 till 18" hjul.
En annan sak var att vid varje tankning så fick han tanka mellan 5-8 liter soppa mer än mig.

Detta är inget skitsnack, polaren var lika förvånad över detta, om det nu beror på cda boxen o filtret eller att han fick en måndags exemplar eller att min bil är allmänt piggare, låter jag vara osagt.

Men faktum är att min bil gick betydligt snålare o snabbare i högre farterna, precis vad jag kände när jag installerade boxen o filtret.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.