AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.511

förslag till öppet filter?

Sida 1 av 2
någon som har förslag på något bra öppetfilter till en 328a?
jag har bytt insug från m52 till m50.

finnen
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
vadå bra luftfilter ?

Pipercross filter tycker jag funkar bra.
ja vad innebär de då? kan du skicka en länk?

finnen
BMC dubbelkon
www.motorshop.se
förlåt att jag inte visste att "Pipercross" var ett filter märke:S
men men nu vet jag iaf, cykel har jag redan å bmwn får stanna ett tag till..

finnen
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Tja

Är det nån som har provat filtrena från BMC?

Känns det nån effekt ökning eller vill man bara tro att det händer extra???
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Tjena.
Jag monterade öppet filter på min 325:a.. och jag kan då inte påstå att de hände något över huvudtaget, bara låter mer..
Så, jag ska troligen montera tillbaka org.luftburken.

mvh
UFfe
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det finns många, många tester och inlägg som visar att i dom allra flesta fall är det BMW original luftburk och BMW original pappersfilter som ger bäst effekt.

Tom i dom flesta tävlingstillämpningar med trimmade motorer fick jag reda på av TS Motorsport i Åstorp när jag var där och chippade min M5 -95 när jag ägde en sådan!

Men prioriterar man fräckt insugningsljud före reningseffekt på insugningsluften och motoreffekt så är det ju OK!

Per L
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Tja

Det finns ju naturlig förklaring för detta.
Iom att det öppna filtret suger varm luft från motorutrymet, så blir det ju mindre effekt vid lägre varv, medans den andas lättare vid höga varv.
Men om man tar o skyddar den mot värmen och leder kall luft ifrån grillen, måste det ge mer effekt så klart över hela registret.

Bilen går alltid märkbart bättre en kall sommar natt än en varm sommar dag, det e inget snack om saken.
Mocke,

Din bil har samma luftfilter som exempelvis M3 E46. Du kan inte på fullaste allvar mena att du tror att detta luftfilter stryper din motor, när dess flöde räcker till för att leverera 343 hkr i M3? :)

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Du har poäng i det hela.
Men om detta skulle nu stämma till 100%, varför finns det en hel industri som tillverkar sportluft filter då???

Jag menar inte att man får 5, 10 ,15 hästar mera, men man får definitivt nått i allafall.
Mocke,

Hehe :)

Det hela är mycket enkelt: Marknadsföring! Sedan så är det ju faktiskt så att på VISSA bilmodeller kan det göra en enorm skillnad att byta till ett sportluftfilter, eftersom dessa bilar har strypta insugningssystem från fabriken, för att klara en viss skatteklassning, bullerkrav, miljökrav och så vidare. Framförallt gäller detta flertalet japanska turboladdade bilar, exempelvis Toyota Supra, Nissan Skyline med flera. På dessa modeller kan man få en markant effekthöjning genom att byta ut luftfiltret.

Även andra turbobilar kan få lättare att andas med hjälp av ett sportluftfilter.

Vad gäller BMW så är dock original-luftburkar och luftfilter väldigt väloptimerade, generellt sett. Alltså lönar det sig inte att montera sportluftfilter på en originalbil.

Mvh,
Kalle
_______
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Tja

328-na är allmänt kända för att ha för litet insug.
Tex: 330 har 90 mm, medans 328 80 mm insug, kan garantera att m3 har bra mycket större.
Jag syftade på en sån här lösning förresten Länk

Kolla under CDA boxar.
Kall luft hela vägen, måste bara vara bättre än originalet
eller????
Go
59
Gonucku
BMW 328i Coupé -95
Tjo!

Precis som du säger Mocke, 328:orna är ju "strypta" i insuget från fabrik just för att de ska klara kraven för tjänstebil i tyskland.

CDA Boxarna är helt klart det bästa valet, dock så kostar de ju stryk, typ 3000 spänn för en ny box. Men det kan de ju vara värt, Man får helt klart ut mest effekt med ett sådant.

/Eje
jag har BMC filter.. kan påstå att det inte är någon märkbar skillnad,och jag hade bilen på verkstad vid nån tillfälle wölkes så sa de varför jag monterat sportfilter.. det bara väsnas och mer bensinförbrukning, att med orginal filter så släpper man rätt mängd luft in i motorn som motorn mår bra av .. men motor ljudet låter bra om man är ute efter det, har inte provat de andra filtren så jag vet inte.. har en bmc filter liggandes hemma..
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Bimmer!!!

BMC fiulter i sig är en annan sak, men det är just CDA Boxarna som gör hela jobbet. Poängen är o slippa varmluften som finns i motorutrymmet.

Köpte en beggnat ihop med F1 bmc filter mycket billigare än 3000kr.
Får den imorgon, så får vi se om det finns nån sanning i det hela.
Ehh.... vad spelar det för roll om man byter luftfiltret på en 328i, den är ju ändå strypt i insuget! Luftmängden som går in i motorn kommer att vara exakt den samma.

Mvh,
Kalle
_______
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
men du va ju en riktig pesimist

he he
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
nej förresten det blir det ju inte.
Ju kallare luft, desto mer är det komprimerat, alltså mer oxigen vid samma volym, därmed bättre förbränning, är det inte så???

Om inte varför finns det interkooler i turbo bilarna för??
Just för att kyla ner o trycka ihop mer luft.
Mocke,

Pesimist - nej! Realist - ja!

Varför har inte bilar med sugmotor någon Intercooler då? ;-)

Det är dock rätt att ju kallare luft desto bättre, men vad får dig att tro att motorn suger in varmluft med originalbox/filter. Luftkanalen går ju rakt in från fronten, genom luftfiltret, in i motorn. Den lär inte hinna uppnå någon direkt värme.

Faktum kvarstår, ska man utvinna mer effekt ur en M52B28- motor kan man pröva följande:
* Byte av insug till ett från M50B25
* Byte till ett "öppnare" avgassystem
* Mappning av motorn

Även om man gör detta så vinner man ingen effekt på att byta luftfiltret, eftersom originalfiltret flödar tillräckligt.

Mvh,
Kalle
_______
Go
59
Gonucku
BMW 328i Coupé -95
Glöm inte extractorgrenröret som tillsammans med vassare kammar ger mest hp!

Dock Kalle tror jag du är lite fel ute när du inte tror att en Cda skulle ge någon effekt ö.h.t. när motsatsen är dokumenterad. Säger dock inte att det är nåt raketbränsle direkt men ett par shetlandsponnysar mer blir det iaf.

Mvh /Eje
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.