|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| hej! funderar på att sänka min bmw 323ci- 99.. har 19" fälgar på.. det är inget sportchassi på den.. hur mycket går den att sänka.. är det svårt att byta fjädrarna själv? mvh/anders | |
|
här är två bilder på bilen om det hjälper nått! Länk Länk |
|
|
jag tycker faktiskt att det ser fint ut som den är nu på bilderna. men det e kanske vinkeln som gör det. ett par cm kanske går att sänka? varför inte inskaffa fjädrar från ett m-chassie. ska ju sänka 15mm runt om. Men då kanske hjulen tar i hjulhusen.. jag vet ej :/ ska byta ut mitt m-chassi och sätta på 40/35 sänkning på min på söndag eller på tisdag. kan. har dock bara 17". |
|
| okej! den ser ganska bra ut på bilderna men den är högre fram och det är säkert 4.5cm... störande som fan tycker jag.. har tittat på h&r fjädrar som sänker 15/35 tror det skulle bli bra.. men är det svårt att byta fjädrarna själv? har väl inte tummen mitt i handen men har alldrig bytt fjädrar på nån bil.. är det dyrt att lämna in på verkstad? nån som vet? mvh/anders | |
|
ringen: tycker din bil ser bra ut, sänk kankse 2 cm, kanske 3 fram. Inte mer..då blir det problem, både för underrede och skärmkanter. Inte så svårt att byta själv om man har lite mekvana. Du behöver fjäderspännare bl.a. För en ovan person kan det ta bra med tid och bli många svordommar...Grejorna brukar ju sitta rätt bra efter några år och mkt runt om brukar behövas demonteras. För en verkstad tar jobbet 1-2 h max. Så en 1500- 2000k kostar det ca. En allbilverkstad kan säkert göra billigare utan papper. |
|
|
ringen, Samtliga E46 coupé har, såvitt jag vet, sportchassi (M) som standard. Är du säker på att du inte har det på din bil? Varför har det i så fall monterats av? Mvh / Peter |
|
| ok! det kanske är sportchassi på den som du säger, har inte en blekaste! kostar det inte mer så blir det nog verkstad för min del.. tackar för svaren! mvh/anders | |
|
ska byta mina fjädrar imorgon med hjälp av en kompis. Kan maila dig eller nåt hur det gick samt kanske göra en beskrivning hur man gick tillväga om du vill. Aldrig fel att spara 1500-2000:- för 2 timmars arbete. mvh Daniel |
|
|
tooon, var har du fått det ifrån att alla cupéer har sportchassi som standard? Det är märkt som tillval i alla listor jag har sett. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
| Det kan ju vara skillnad på standardchassi och standardchassi, samt sportchassi och sportchassi. E46 sedan 330i finns med standardchassi och sportchassi som tillval, men då har ändå 330i sedan hårdare och lägre standardchassi än övriga E46 sedan. | |
| P min bil stod m -chassi ox som extrautrustning | |
|
Jag är nästan 100% säker på att det stämmer, d v s att samtliga e46 Ci (coupé) har sportchassi som standard! Har dessvärre inga faktablad från BMW att presentera, men sök lite på forumet, "sportchassi AND e46" t e x, och läs lite tidigare diskussioner kring detta. Skriver "nästan 100%" då jag inte hittar några faktablad på nätet att länka till :) Det Nockenwelle är inne på kan ju givetvis vara helt korrekt, d v s att det fanns ytterligare ett "sportigare" alternativ med hårdare/lägre chassisättning att välja till coupén. Dock är detta ingenting jag någonsin tidigare hört talas om. Mvh / Peter |
|
|
Mig veterligen så finns det standardchassi och M-chassi. M-chassit är tillval till samtliga bilar. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Kollade på bmw's sida, verkar mycket riktigt vara extrautrusting på coupén efter facelift, d v s på 325Ci och 330Ci (kontra 323/328). Då jag själv var spekulant (och ägare) av en 323Ci så är jag tämligen säker på att sportchassit var standard. Men men, överbevisa mig gärna :) Mvh / Peter |
|
|
Sågärna så :) Länk // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
jag och en kompis sänkte min bil idag. Ska ta bilder imorgon om jag tänker på att ta med kameran. Tog ca 4 timmar med 2 fikapauser inräknade. Var oxå första gången vi gjorde det så lite ovant var det. Kan ju oxå säga att vi inte gjorde på samma sätt på båda sidor fram... :P men det sitter på.. o inget verkar fel efter att jag körde hem heller så =) |
|
|
Jag har för mig att sportchassi var standard på 330ci (men inte de andra coupe'erna) fram till faceliften (03?) och har därefter varit extrautrustning. Men detta kan, som vanligt, Wendtan svara på... :) W, var är du?!??! / Joakim Länk |
|
|
ufo: eller så läser du innatill i dokumentet jag länkade till. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Wendtan har faktiskt andra saker för sig ibland :) Sportchassi är standard på E46 Ci från produktionsstart . Fram till facelift som jag förstått det, eller så är de inkluderat utan att vara med i utr listan. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan: Nu brukar jag iofs inte betvivla det du skriver ang E46, men i dom listorna jag har sett sett så är det klart och tydligt tillval. Om jag har fel så är standardchassit tillval, eller så åker det omkring en hel drös med höjda E46 Ci. Verkar knasigt, eller? // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Olika artnummer på dämpare med enligt ETK :) // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.