AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.369

Försäkring?

Sida 1 av 2
Horace.E.Hollywood
Hejsan!

Undrar hur ni alla lyckliga satar har råd att ha era 7:or försäkrade!!

Kollade på en BMW 740iA -92 som jag var döds sugen på...Men i vanlig ordning (som tur var) kollade jag med försäkringsbolaget vad den skulle kosta att ha helförsäkrad...

27.500/år på IF. SJUKT!!!!!!!

Kollae samma bil fast den skulle stå på tjejen....

13.500/år på FOLKSAM 15.500/år på mig.....

Man har juh inte råd med ÖVER 1000 per månad!?

Betalar i dagsläget 4000/år för min Mercedes 300TE-24 årsmodell -90, den bilen har juh trots allt 220HK vilket är mer än i både en BMW 735 och en BMW 325 tillexempel...

Undrar om alla försäkringsbolag bara HATAR bmw!?

Tacksam för alla tips, funderingar och erfarenheter i ämnet....

BMW Rulez

Turbo? neeee REAL POWER!
3
Nämnden
740iA-95
Ett sätt är ju att skriva bilen på t.ex din Far, om han har åkt felfritt i ett antal år så borde premien sjunka drastiskt. Sen kan du ju "låna" bilen av honom. Inte för att jag gör så, men man har ju hört att andra.....
Horace.E.Hollywood
Hmmm funkar inte.....

vill juh inte att KRONIS ska komma o hämta bilfan *s*

Turbo? neeee REAL POWER!
netsix
Bilen står på morsan som bor på gotland. 6000:- per år hos SUSAB.

/netsix
Ri
240
Richard V8
540iAM -00
Min 730 har Länsf. höjt från 9k-15k om året på ett bräde, det är ju helt sjukt. Har läst om flera som har tex 540 -99a som betalar 6k om året, så någonting är det med 7-orna som inte är så populärt hos förs.bolagen.
Horace.E.Hollywood
Hmmmm Kan man skriva bilen på Farmor? som inte har någe körkort!? *S*

Turbo? neeee REAL POWER!
ho
432
hombre
750iA 1991
Det är jo inte konstigt att de är dyra att försäkra.
Även mindre skador överstiger bilens värde att laga.
Har vald bort även halvförsäkring då det skulle kosta över 7000 per år för oss.

Aldrig mer en rostig Volvo !
Horace.E.Hollywood
HOMBRE >< Åker du runt i en 750iA -91 MED BARA TRAFIKFÖRSÄKRING PÅ!?!?!?!?

vad kostar det?

Turbo? neeee REAL POWER!
inga större problem att försäkra när man bor på landet stygg hansa 750 helförs.helår kommer ej ihåg 5200 el 5500kr,iofs full bonus,men skillnad mot storstad är ju sjuk!.

torsk på v12
Horace.E.Hollywood
Marcus.A. >< Hmmmm jag har 15skadefria år och 75%bonus på min försäkring jag har idag på min Mercedes, Men alla bolag har juh ändrat om allt vad bonusar heter, nu går de juh bara på hur länge man haft körkortet *suck* jag fick 10skadefria år + 75%bonus när jag tecknade min BMW 530iA -88 på Stygg-Hansa -97

Betalade då 11.000/år helförsäk!

Och alla BMW:ar jag vill ha i dagens läge kosar mkt mer i försäkring....

Man har juh inte råd med en BMW helt enkelt *suck*

Turbo? neeee REAL POWER!
Jag betalar 6.800 per år med +2500 mil om året i helförsäkring. Bor dock på landet. Köp bilen och flytta till oss på landet, så kan du få nöjet att åka många mil mellan jobbet och hemmet varje dag i en vettig bil

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Om man lånar ut körkortet till Länsstyrelsen så börjar man om från början....
Jag bytte bil ett par månader efter jag fick tillbaks körkortet och de hävdade att jag hade nytaget körkort. Inga resonemang gick in i skallen på dem.

fyrhjulsdrift är roligast!
Horace.E.Hollywood
Thomas Dahlen >< Bor juh på landet........ =(

Styrman >< He He He, lånar ut kortet till länstyrelsen....de lät juh bättre än "snutn har tagit kortet för mig" typ... ;p

Turbo? neeee REAL POWER!
^p
326
^pasi^
740 e32 -93
520 e28 -87
323 -86
samma skit hände för mig!!!
va utan i 3 mån å sen va de nytaget igen fas ja hade haft kk i 8 år

H/Pasi

huuu volvo på vintern :-((
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
marcus.a
Vilket bolag har du?

Felix
Icq#133904233
trygg-hansa

torsk på v12
tompanesse
jag betalar knappt 4000/år helf. med 75% bonus hos länsför. Dom va klart billigast.Har en 730 91

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Saxat från www.trafikjuristen.se

Sverige har sedan den 1 juli 1996 i strid mot en EU-överenskommelse utfärdat körkort med felaktiga utfärdandedatum efter återkallelse.

När en körkortsinnehavare tidigare fick sitt körkort återkallat, t.ex. på grund av en fortkörning, återlämnades det gamla körkortet när återkallelsetiden hade löpt ut. Sedan den 1 juli 1996 skickas istället ett nytt körkort tillbaka till körkortsinnehavare. På detta körkort anges utfärdandedatumet för det nya körkortet istället för som tidigare datumet för den senaste behörigheten. På detta sätt har personer som under kanske 30-40 år haft körkortsbehörighet för personbil plötsligt, efter en kortare återkallelse, blivit "färska" körkortsinnehavare. Följden har bland annat blivit att många fått höjda trafikförsäkringspremier när de hos sina bilförsäkringsbolag plötsligt registrerats som nya körkortsinnehavare.

En klient till mig blev mycket upprörd när hans försäkringsbolag höjde hans premie. Han uppfattade det som en trippelbestraffning; först fick han, efter 30 års prickfritt körkortsinnehav, körkortet återkallat för en fortkörning. Därefter fick han böter för samma förseelse. Slutligen fick han besked från sitt försäkringsbolag att han man avsåg att höja hans försäkringspremie med hänvisning till det färska körkortet.

Klienten reagerade med ilska och lade ner många timmars arbete på att ta reda på om Vägverkets rutiner verkligen var lagliga. Det gav resultat: Vägverket har nu fört diskussioner med EU-företrädare i Bryssel och konsekvensen blir att Vägverket under detta år ska programmera om sina datorer och fortsättningsvis utfärda körkort med korrekta, ursprungliga utfärdandedatum. Enligt obekräftade uppgifter kommer de 1000-tals bilister som redan drabbats att få nya körkort utan att behöva ansöka om det

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Strålande! ser fram emot att få tillbaks utfärdande året som det ska vara.

fyrhjulsdrift är roligast!
Horace.E.Hollywood
FAAAAAAAAAAN VILL HA EN BMW!!!!!!!!!!!

Men man har juh inte råd att ha den försäkrad *piss*

Turbo? neeee REAL POWER!
svardska
Va Fan!
Köp vilken bil du önskar och skit i att försäkra den.
Det här djävla tjuvsammhället kommer att lägga krokben för dig hur du än gör.
Det viktigaste är att du betalar vägskatten.

750ila-90
VW 1954
MB 200-89
VW Coach-90
mm.mm.mm...

K,sVard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.