AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.580

Min dyraste tankning: 12 liter 95-oktan 2850 Kr!

Sida 1 av 2
Le
26
LeifA
120d -04
Man är en riktig planta! Lite trött och och tydligen med tankarna på annat håll skule jag tanka i går natt. Efter ha hällt i ca 12 liter soppa upptäckar jag att handtaget jag håller i är grönt! Inte bra när man åker diesel!! Bara ringa bärgare och se glad ut... Tur att man inte han starta motorn. Men efter lite ompyssling på bmw och 2850 kr senare så är jag och bettan på rull igen. Hoppas att man har lärt sig nåt....
/LeifA
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Sånt händer den bäste... =)

Mvh
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
men man kan ju blanda i bensin i en diesel?
Känner folk som kör 525TDS som blandar i lite bensin i tanken på vintern, de bilarna klarar det ganska bra. men det gäller väl att inte blanda i hur mkt som helst. :-)

__
///M som i Mugge.
parolof
det borde inte ha varit några problem, polarn har tankat besin i dieslar och tvärt om:-)
En polare till mig slängde i en 100kr sedel och började tanka på en Bensinmack, bensinpumpen började ticka fram 98,99,100,101,102 osv det fortsatte att rinna bensin!
Glad som faan så passade han på att fylla hela bensintacken + en 20l reservdunk, 90l bensin senare så kom puckot på att bensinpumpen inte va en sedelpump utan "kassa pumpen". =)
Haha det va bara och gå in med kreditkortet.

bustorp
Vilken kille.
Förresten, vad hände med hundralappen? Loosade han den i förvirringen?

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Nej, vad trist! Hoppas att man själv inte står i andra tankar och hoppar inte i bilen efter att ha tankat i diesel...

//Schnitzer
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vad händer om man tankar diesel i en Bensindriven bil samt vice versa?

dvs. enbart bensin eller diesel inte ngn salig blandning.

__
///M som i Mugge.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Om du häller diesel i en bensinmotor så startar den väl inte eftersom diesel kräver högre kompression och högre antändningstemperatur och det kan den inte få pga diesel kräver större mängd luft i bränse/luft blandingen.

Om viceversa sker så kan väl pump och motor skära om man startar den + att man måste skölja ur hela systemet.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Dagbok:Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
inte tanka fel då med andra ord... :-)

tack för svaret.

__
///M som i Mugge.
Hra själv en bil av varje väntar bara att samma sak ska hända.

mh Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Leif,
du får väl hålla dig hemma på nätterna i fortsättningen.....
Surt att gör en sån miss, men det hade garanterat blivit dyrare om du inte upptäckt ditt misstag innan du startat motorn!
Borde det inte finnas nån slags spärr, typ den man införde för blyfritt med ett mindre tankhål som bara det smala 'blyfria' tankmunstycket går ned i (f. ö. tror jag detta hindrar tankning av diesel i en bensinare, munstycket går inte ner i hålet!).
Hur man ska lösa det vete fan, kanske med ett ovalt hål/munstycke?

/// Gunnar E.
... som bävar för att göra samma miss ...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Är det inte så att diesel ägare blandar i lite bensin i tanken under vintern?

__
///M som i Mugge.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Jag fick lära mig att bensin i dieseln löser paraffinering på vintern, och att man ine behöver snåla. Detta var på transportgymnasiet, så det gällde lastbilar, men jag har hört samma sak som Mugge.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Vi hälde alltid i slattarna från jeepdunkarna med bensin i våra bandvagnar i lumpen. Funkade hur bra som helst.
12 liter bensin i en full tank med diesel gör ingenting.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Nja, jag tror LeifA gjorde klokt i att inte starta motorn med 12 liter bensin i tanken.... även om 50-literstanken på 120d är full, innebär det 1/4 bensin i 'soppan', vilket då inte jag skulle våga starta maskinen på.
F.ö. blandar bensinbolagen redan i en viss del bensin och andra lättare komponenter, för att hindra paraffinering av bränslet och underlätta kallstart vid låga temperaturer. Länk Länk
Länk
Jag betraktar det som en av dessa seglivade skrönor, att det skulle vara bra med bensin i dieseln!

/// Gunnar E.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
På äldre lågtrimmade dieslar med dåtidens dieselkvalitet så gick det nog, men inte i dagsläget.

Mvh
Vi tankade diesel en natt uppe i italienska bergen på en MC semester, MC var en tvåtaktare och det var lite lurigt för vi var trötta och diesel hette Gasoil, bågen gick några hundra meter sen fick vi plocka ner förgasare och lite sånt mitt i natten.

Värre var när en taxikollega fyllde på kylarvatten i oljepåfyllningen....

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Bensin i en dieselmotor är inte lika illa son diesel i en bensinmotor. Tankar man diesel i en bensinmotor börjar motorn gå illa även vid väldigt små mängder, och då menar jag riktigt illa. Min morfar tankade diesel i en 244'a, och den har inte återhämtat sig riktigt än. Innan gick den som en klocka (jag överdriver inte nu, Volvo gjorde faktiskt bra motorer på den tiden :p) men nu får den för sig att hosta och vill ha mer soppa.

Appropå det här med att blanda vätskor... Jag använde vanligt kranvatten för att testa ifall det läckte vatten från behållaren för spolarvätska, och ända sedan dess (jag fick ur allt det vattnet, utom det som satt kvar i slangarna) får jag en skum beläggning på rutan, trots att jag numera har i riktigt spolarvätska. Kan det bero på att vattnet här är grymt kalkhaltigt? Beläggningen känns hal och lite slemmig.

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Då ska ni få höra på detta! Detta hände för 7-8år sen. Jag och god vän skulle tanka en 360volvo. Volvon var min väns farmor. Den gickk väldigt dåligt kan jag säga, lätt ung. som en diselbil.
När vi skulle tanka så frågade vi oss om det var en diselbil eller bensinare. Själv så har jag nog aldrig tankat en diselbil för. Så vi bestämde oss för att det får bli Disel eftersom det lät som en diesel bil!! Ler* Det var helt sjukt. Vi frågade andra bilster om vad dom trodde det var disel eller bensin motor.
Så vi tankade kanske 10liter disel i bilen och åkte därifrån. allt gick bra tills vi stannade och gick in i en på ica. När vi kom tillbaka och satte oss i bilen och försökte starta bilen så gick den inte igång på första försöket. Sen startade den och vi började åka. När vi stannade i en T-korsning så såg min kompis att det var lite rökigt bakom bilen. Vi fortsatte hemåt till honom. Vi tyckte att det började bli riktigt rökigt bakom bilen he he. Vi stannade hemma hos honom och så skulle vi stänga av bilen. Han vred om nyckeln men till våran förvåning så fortsatte bilen att gå!! efter ca 1 minut stannade bilen. Då började vi misstänka att bilen är en bensinare!. Till slut fick vi ta och pumpa ut diseln ur bilen och tanka bilen med bensin. Den gick lite konstigt men tror inte att den tog någon större skada. Man lär sig av sina misstag.

MvH Bmw 4-ever
en kompis till mig fyllde spolarbehållarem fullt med kylarvätstka och trodde att det var rätt bara för att det var blå. fick nog överaskning när han spolar rutan och allt blir oiljg slemmig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.