AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.797

Fälgfrågor från nybliven Z3-ägare

Sida 1 av 2
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Har just köpt mig en Z3 2,8 Roadster (vilket känns förträffligt) och jag tänkte skaffa mig en uppsättning snygga fälgar.
Bilen har "M-karossen" enligt förra ägaren. Jag vet inte riktigt vad som menas med det, om bilen är sänkt eller om det helt enkelt är att den är bredare bak.
Min fråga är om jag kan hänga på 18" utan att få problem, samt vilka ET jag skall hålla mig inom.
Just nu ligger det 225 fram och 245 bak och det känns rätt lagom.

Tackar på förhand för alla svar ;)

Grattulerar till en väldigt fin bil!

Förra ägaren menar nog att den är lika bred bak, eller kanske att den har M-chassi?

Och 18" ska gå på!

// Pantzare
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Gratulerar till bilköpet!

"M-kaross" är något som många säljare skryter om. Det detta innebär är precis som Pantzare säger att bakskärmarna är lika breda som på M Roadster/Coupé. Å andra sidan har ALLA sexcylindriga Z3or (t.o.m. faceliften april 1999) dessa, dock har jag aldrig sett någon M Roadster-annons där säljaren poängterar att bilen har samma breda bakskärmar som alla andra sexcylindriga Z3or :)

18-tummare är inte några problem, finns rätt många här på forumet som kör med det. ET är jag däremot osäker på, original är ET42 om jag inte minns fel.

/Masten

Sökfunktionen - Underskattad!
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Det går bra med 18" 225/40 fram och 255/35 bak är bra dimensioner att gå på i däck. 8-8,5" med et på 35-40 fram går bra och bak kan du få in upp till 11" breda fälgar med rätt et även om jag inte skulle rekomendera bredare än 10"

Mvh Henrik
Kör numera med 235x40x18 fram på 9" fälg med ET 40 och 255x35x18 bak på 9,5" fälg med ET 35. Eftersom jag gick i från orginal ET på 41 så gjorde jag en ordentlig toe justering och fyrhjulsinstäning. Dem fick ta fram svetsmaskinen för att få en perfekt inställning :-)

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Inte många som har lyckats att göra en 4hjulsinställning på en Z utan att bygga om bakvagnen =o)

Z MMM Coupe
Ma
72
Magnus_Cab
Bmw 328 cab
Grattis till Z3:an
HAr ägt min i 4 månader nu,härligt!
har din rullat långt el??
Jag skulle rekomendera 19" eller 20" ;)
Alldeles för stort för en Z3 tycker jag, 17" eller 18" :)

/Fredrik
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
18" är i mina ögon absolut max för Z3, större än så ser bara löjligt ut. När man monterar bort innerskärmarna bara för att få plats med hjulen så har man definitivt gått över gränsen...
En uppsättning BBS Le Mans i 18" är så sjuuuukt snyggt! Länk

/Masten
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Får plats med mina Schnitzer Type III Racing 19" utan att montera bort innerskärmarna och jag tror inte nån klagat på utseendet ;)
Jag rekomenderar 17" annars kan det bli för stötigt på längre resor! beror på hur du vill använda bilen, om du bara skall glida i stan med den och använda den som ren nöjes bil => 18"
Men om du verkligen tänker använda den till mer normal bruk som till och från jobbet samt sommar resor ute i europa => 17" utan tvekan. om du har möjlighet köp MRoadster fälgar, jag tycker att original MRoadster fälgarna är dem snyggaste på en Z3'a , sedan är det även en pris fråga! jag köpte ATS Comet fälgar Billiga (falska split fälgar av mycket hög kvalitet) ser förträffligt bra ut på min 328'a dock men dem skulle nog sitta as fint på en Z3'a oxo där ekrarna gär in i fälgen som på MRoadster fälgarna (Mest prisvärda) Länk

det finns även ett program som du kan kolla hur bilen skulle passa med fälgarna
Länk

> det finns även ett program som du kan kolla hur bilen skulle passa med fälgarna

...fast det finns inga Z3:or i det programmet :(

/ Fredrik
Highway Star:
Har du någon bild på bilen? Låter nice.
// Månsson
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
"om du har möjlighet köp MRoadster fälgar, jag tycker att original MRoadster fälgarna är dem snyggaste på en Z3'a"<-- Har du inte en M-bil köp inte M-fälgarna. Et skiljer bak. Framfälgarna passar utan problem med bak ser det inte klokt ut.

/// Viktor

Mer mos till folket
Be
202
Benn
525iA M 2003
Vad har Z4:an för bultcirkel å så? Passar 3 seriens fälgar eller är det M, 5 och 7 seriens fälgar som ska på?

BMW for the man inside you!
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Z3, Z4, E36 oberoende av modell och E46 med undantag för M3 har alla ungefär likadant ET. Fälgar passar mellan alla dessar bilar även om däcken kan ha lite andra dimensioner beroende på modell och tillverkningsår. E46 M3:ans fälgar passar alla Z3 utom 1,8 och 1,9 med den smalaste karossen. 5,6,7 och 8-seriens fälgar passar inte alls till Z-serien. Fel ET och navhål.

Mvh Henrik
Be
202
Benn
525iA M 2003
Hej Erik, när jag pratade med OCL BRORSONs försäljningschef för två veckor sen så sa han att M bilar samt 5 (ochkanske 7 om jag inte kommer ihåg fel) har samma så de går på....med andra ord mina fälgar som är till en 5 serie? passar de till en Z4:A?

BMW for the man inside you!
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Om bilen är en M-bil eller inte har inte med det hela att göra. M-bilarna bygger på bottenplattor av ordinära seriebilar och är inte på något sätt egna modellserier. Dina 5-serie fälgar kommer inte att passa din Z4. Du kommer att få en spårvidsförändring som resulterar i osäkra köregenskaper samt att fälgarna med största sannolikhet kommet att ta i skärmkanterna då 5-seriens fälgar har mycket lägre et än vad du behöver, dvs de breddar mycket mer utåt. Bultcirklen är dock densamma. Z4 har ET47 orginal medan 5-serien har ET20, kan variera lite mellan olika typer av fälgar, men dessa ET har de flesta BMW orginal-fälgar. Skall du ha fälgar till Z4 så bör ET inte vara mer än ET35, de flesta eftermarknadsfälgar till Z4 ligger mellan 45-35 vilket är ok, varierande beroende på bredd av fälg givetvis.

Mvh Henrik
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Fälgar avsedda för 3-serien passar din Z4 mycket bättre än de som är avsedda för 5-serien.
Kan man justera vinklarna bak på en Z:a?

/Manray/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.