AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.341

M3 Turbo hjälp!

Sida 2 av 2
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Så nu börjar de hända grejor var ut å går å körde lite med den. så nu gick den rätt bra! Börjar bli skoj nu igen!
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Har org llm på nu. blev ingen större skillnad. men de är väll bara å ut å prova å se hur den blir att gå!
svintoleffe
Det som även kan göra det, är att motorn spikar, o du har ju ett inbyggt system på din bil, som gör att så fort din bil spikar, så bryter den en massa saker.

Men nu har du ju provat att det inte är lmm som är kass, nu måste du prova o byta spridare o se, om den går bra. Jag behöver knappast upplysa dig om att du har kollat efter vakumläckor o sånt.?

Samt har du knackat ihop stiften lite, så inte den släcks för dig, när turbon börjar o ladda.?

Länk Bimmern
MVH Leffe
Vo
51
Volvo_Klas
e34 525i -90
Precis som svintoleffe säger..de kan ju va att han spikar..o de skyddar ju sprutet automatiskt ifrån..så kör med original lmm o stora spridare bara..precis som ja sagt en gång tidigare i denna tråden!!O vad du än gör..sug genom LMM:en..för då anpassar han bränslemängden till spridarna mycket exaktare än om du trycker igenom den!

MVH Klas Östling
Volvo Team Extreme
Det k a n inte spika på ett laddtryck av 0,2 Bar, som Stoffe hade kört med hittills... Sen så hinner man inte ens känna/höra spikningarna i en sån här maskin, om man inte har div. instrument. Motronicen bryter/sänker tändningen så pass snabbt att man inte märker nånting. Eftersom du hade sänkt din grundkompression, så ska det mycket till om det ska spika under 0,7-0,8 Bars övertryck...

Nej... Kolla dina Vakumslangar o div... Om den går piss på tomgång så koppla om Tomgångsmotorn. Hur står dina kammar??? Frågar jag igen, pga att små förändringar där kan göra så bilen går kasst. Speciellt med överladdning. På dessa...

Kimmo.
Vo
51
Volvo_Klas
e34 525i -90
Kimmo:så klart kan de spika på så låga laddtryck..sprutet är ju avsett för en sugmaskin..och tändningen är garanterat rätt hög på en sån maskin!Känner spikningar gör man i en sån maskin(märker av vad som händer med effekten)..för att då knacksensorerna reagerar så blir det bara som att de segar o inget annat..känns ungefär som att maskinen blir orkeslös..!
Den mappningen som han har i sitt sprut..är ju gjord för en sugmotor med högre komp som sagt och då blir ju alla data fel..eller hur!??Har en vanlig liten vakuumslang åkt bort märks ingen större skillnad..däremot om en IC-slang eller större slang till bromsservon är skjuten..
Varför gör de speciellt skillnad med hur kammarna står med överladdning?Borde väl bli tvärtom när han har en snigel som skjuter på så fort de blir avgaser..

STOFFE:testa att kör med original lmm och smäll i stora spridare..spraya startspray överallt nära insuget o se om de gör någon skillnad!!O se till att de inte e någon luftläcka där de kan ta tjuvluft mellan turbon o lmm:en!!
Lycka till!

MVH Klas Östling
Volvo Team Extreme
Men Stoffe körde ju redan med något större spridare... Det var ju på även på tomgången bilen gick illa, vad jag förstod.
Dessutom så tvivlar jag starkt på att en S50B32 med ett så "avancerat" Motronicsprut skulle spika vid 0,2 Bar...(Med större spridare)

Han har ju faktiskt kompsänkt på något vis också. Skillnad kanske om han körde med originalkomp på runt 10,0:1, eller 10,5:1, och laddade på med 0,5-1,0 Bar eller så. Med för lite soppa. Då kanske...

När det sitter Variabel kamstyrning på en motor så är det ganska så viktigt att kammarna står rätt i grundläge, i förhållande till Vanos-enheten. Speciellt på M3 3,0:an, så kan det vara lite klurigt att få Vanosväxellådan att sitta rätt, vid "tillbakamontering" av enheten.

Jag har lite erfarenhet av dessa maskiner. Men men...

Tja på er!
xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
Jag kör med orginal LMM och trycker igenom den för tilfället i väntan på en MAP sensor, laddar 0.5 - 0.55 bar och det funkar. Kanske inte det ultimastaste lr vidare bra vid högre laddtryck men funkar gör det.
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Tack för hjälpen! var gummiblägen som släpte i underkant.. fan kollade de förut.. men letade överalt annars! Så nu går bilen bra ända tills den smäller av bälgen. så nu blir de bygga en ny!
Den släpper vid 0,2ca om man gasar går att seg dra den til närmare 0,4! Nu börjar de bli skoj att graja!! så idag blev de m3 turbo till jobbet!!
Vo
51
Volvo_Klas
e34 525i -90
E de för bälg du menar??

MVH Klas Östling
Volvo Team Extreme
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Gummibelgen som sitter mot insuget..

Min bil Länk
PW
191
PWM3
M3 -94
///Magic by Holset and DTA P8PRO
det är bara bygga nytt där om du tänkt ladda nått mera! om du får den att inte glida av så kommer den sprick ist! du kan kanske rädda den om du har en rejäl dump på!

i´m not driving too fast...
...i´m just flying too low!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.