|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Blir intressant att se om Z4 coupen kommer att räknas som 07:a eller 06:a. Den kommer ju i juni/juli. Kan inte svara för alla BMW men 3-serien har hållit fast vid september som årsmodell byte väldigt länge. Keep Your Distance! |
|
|
jirar; Kritiken mot bilhandlare angående deras användning av årsmodeller tycker jag är felaktig, jag tycker även att förändringen bort från årsmodeller på personbilar "lastbilar använder fortfarande årsmodell" var ett riktigt dåligt beslut, det allra bästa vore om följande tre saker användes för att avgöra ålder på en bil; Årsmodellen "av bilfabrikanten bestämt" Tillverkningsdag/månad Uttagsdatum Det myndigheter möjligtvis kan bestämma är att årsmodell byte endast får ske under en viss period, problemet med det är att sådant bör beslutas över större områden en ett enskilt land, Canada/USA är en sluten marknad, det är även EU som dom områdena är en bra början. Olika länder har olika uppfattning, i många länder UK till exempel är uttagsdatum viktigast, i Ryssland är tillverkningsdag viktigast, här i Sverige vet vi inte vilken fot vi ska stå på, om endast en sak ska användas så är min uppfattning att Ryssland har det bästa sättet. Mvh Stephan |
|
|
Hejsan jag är ny på forumet och väcker upp en gammal tråd av ren nyfikenhet :) Precis köpt en bmw 528 touring -97, eller -98, jag vet helt enkelt inte. Fordonsår 1997 och I trafik första gången i utlandet: 1997-08-26 står på det VVs hemsida. På Länk får jag även detta: Production date 1997 / 08, vilket betyder augusti, så är min bmw en bil av modellår 1998 eller tillverkades 98orna från och med september och gör min bil till modellår 97? tacksam för svar |
|
| BMW byter modellår 1:a september. | |
Lasse Karlsson |
Skrämmer lite liv i denna "gamla" tråd, då jag varit i en intressant mejldialog, med en bilfirma ang en M6:a, idag! Bilen PHU447, står till försäljning hos Fordonsbolaget i Upplands Väsby. Enligt Transportstyrelsen är bilen tillverkad i Maj 2017 o regbesiktad 2017-05-31, därefter "ägde" BMW Northen Europé, bilen från 170531 tillsdess den inreggades i trafik i Sverige första gången 170927. Nu till det intressanta: Enligt firman är bilen en årsmodell 18, och enligt mig 17! Jag påpekade detta via mejl till dom, och fick till svar, att det definitivt är en årsmodell 18, då den sålts som en sån av Molin bil i Sundsvall (BMW återförsäljare) vid tidigare tillfälle. Enligt bilhandlaren kunde jag också kolla detta mot BMW, för det hade han gjort, påstod han! och dom hade bekräftat(BMW) att så var fallet! Enligt försäljaren så tar det tid att tillverka en bil, "citat" och den var inte inreggad i trafik förrän 170927, och skulle då pga detta vara en årsmodell 18. Till sist påstår han också att BMW tidigt ett år, tex som i detta fall 2017 tillverkar bilar med "nästa" års uppdateringar, och sedan inte släpper dom till försäljning förrän i slutet av året, och pga av detta då kan kalla bilen för en årsmodell 18, pga detta! Påpekade då till honom , att jag anser detta kriminellt, om det skulle vara så att, ¨så är fallet! + att jag ska kolla upp det med BMW. Rent hypotetiskt skulle BMW då kunna tillverka en bil tex i Februari 2017, låta den "stå" till September 17, sälja den o kalla den årsmodell 18! Är detta rimligt?? Tror o hoppas att jag har rätt! Måste ju finnas rimliga regler runt detta! jag skulle inte vilja köpa en bil benämnd årsmodell 18, som är tillverkad i början av 2017!! Om det skulle vara så att jag har fel här, så måste ju en regeländring till! där man bara pratar om exakt när fordonet är tillverkat! och inte blandar in utrustningsnivå kontra tillverkningsår osv! HA DET! modolasse |
|
Om man knappar in chassinummer på någon av alla VIN-decoders, brukar "modellår" anges. Normalt brukar BMW ha modellårsbrytning 1/7, men jag kan tänka mig att vissa "specialbilar" kan ha andra tidpunkter. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Körs PHU447 i en BMW decoder, så framgår "S993A, Model Year Code In VIN". Tionde siffran i VIN anger som jag förstått det årsmodell, här är det ett "J", dvs modellår 2018. Länk läser man på tyska wiki, så framgår det också "Der Modelljahrescode stimmt nicht unbedingt mit dem Herstellungsjahr überein..." |
|
|
Citat av Stephan735i från en annan tråd 2014/06 ”Dessutom visar det sig att X4 och 4serie Gran Coupé byggda i maj-14 är av årsmodell 2015! En 4serie Gran Coupé byggd i april-14 är också en 2015, se KLB565/ WBA4A5109FD406190 eller vilken ny svensk BMW som helst så får ni se! Det är det tionde tecknet i chassinumret som visar vilken årsmodell det är, är det en nolla på den positionen saknas årsmodellbeteckning i chassinumret. Har fordonet det, följer listan i länken [LÄNK] Äntligen kan diskussionerna om årsmodell ta slut!=)” Blir väl bara o skicka en ursäkt till bilfirman så är saken ur världen :) Och nu har du lärt dig hur man utläser årsmodell på en nyare BMW oxå. |
|
|
Lasse Karlsson: varför skulle det varit som du så hårt går ut med? Kriminellt?! Say what?! Som de andra skrivit. På norden och baltikumsålda BMW och Mini syns årsmodellen i chassinumret sedan 2014. Bara att kolla där. På import från övriga EU måste man vara mer kunnig och äldre än mars 2014 av de nordensålda. Alla märken kan byta tidigt. Volvo V70 N-2004 började produceras vecka 9 2003, BMW M5 E28-1988 för Nordamerika började byggas i slutet av 1986. Numera är det inte tillåtet att bygga nya årsmodellen tidigare än januari året innan i Nordamerika. Alltså januari-2020 för en 2021 årsmodell. Det går också bra att byta sent. Till exempel finns det inga 2017 årsmodell F10. Sista årsmodellen är 2016 även på bilar byggda hösten 2016. Det är upp till tillverkaren att bestämma årsmodell. Se på Volvo PV444-1947. Den byggdes 1947-1950 :). Det finns inga generella regler för bytet. BMW Europa byter runt 1/7 på modeller som redan finns. Medan USA modellerna brukar byta runt 1/10 och nya modeller introduceras med den nya årsmodellen. Som M3 F80. Första årsmodell är 2015 trots att modellen kom våren 2014. Kul trådlyft förresten! Jag köpte för övrigt hösten 2018 en årsmodell 2016 MB. Där står årsmodellen i utrustningslistan och det var i den jag kunde se att en tillverkad maj-2015 var en 2016 årsmodell. Så är det med alla MB åtminstone sedan 90-talet. Har du köpt M6an? Det står för övrigt tillverkningsmånad på alla svensksålda bilar sedan 20år tillbaka. Så du har alla info som behövs. Tillverkad maj-2017, årsmodell 2018 uttagen sep-2017. Hade varit värre med en import om man inte kontrollerar utan bara köper vad som står hos transportstyrelsen. En kompis tog in en BMW E38 runt 2014 och den fick fordonsår 2014 i pappren trots att den är tillverkad 2000 eller 2001. Det hade kunnat lura någon. Ett annat exempel. BMW 750i-1995 uttagen 1998. Står som 98a i både italienska och svenska papper. Köpare blir blåst då han önskar en utan 5hp30 lådan. Dessutom är det vägskatt 3år längre än om den haft korrekt år hos transportstyrelsen. Men i övriga EU är 1998 korrekt. Det kan vara lite svårt att navigera men det svenska att byggmånad står, är allt det enklaste för gemene man. Var glad. Du kan köpa en 2018 som blir skattebefriad 2047 :). Stephan |
|
| Det är skillnad på årsmodell och modellår. | |
Lasse Karlsson |
Stephan 735i! Jag säger som jag brukar på jobbet, när man blir överbevisad! : Jag lägger mig platt, o konstaterar att jag haft fel! Det har man ibland!! Kan ju verka lätt för dig! som verkar vara en riktig BMW-fantast att säga citat; det är ju bara att kolla med Chassinumret!! Men så lär det ju inte vara för gemene man!? eller?? Varför ska man behöva gå in i en typ 14 tecken lång Chassikod, och där se om det är ett J eller ett I, för att få reda på vilken årsmodell, bilen tillhör!? Det borde finnas enklare sätt att se /förstå detta på!? Det finns ju ganska klara regler för detta! vad som gäller! även om inte heller det är helt enkelt att förstå för oss "dödliga"! Varför ska man hålla på med massa undantag, som bara blir problem att förstå sig på!!?? I min värld borde en bil tillverkad före 1/7 ett visst år, vara årsmodell av det året, så är ju i varje fall den "normala" regeln! Men visst! varför inte krångla till saker o ting en smula! om man har möjlighet! Regler är ju till för att brytas!! HA DET! modolasse |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.