|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Skall köpa en ny bil, tja, egentligen "ny begagnad" och då hittar jag en lustig grej när jag tar in försäkringspremier på nätet! Bilen är tillverkad November 2004, är registrerad första gången också i November 2004, och sedan uttagen i trafik i slutet av december 2004. När jag tar in en offert hos LF så skriver de att bilen är en 05:a, men hos IF är det en 04:a. Vad ÄR det som gäller? Är en bil uttagen 04 alltid en 04, även om det bara är någon dag före årsskiftet, eller kan den "ibland" bli en 05:a? Hade varit kul att ha en 05:a, det skall erkännas.... | |
| När det gäller BMW ligger skiftet i september, alltså ska din bil räknas som en 2005. | |
| Som list skriver, det är en 05a. | |
|
Modellår 2005, men för att vara 100% 2005 i dagens Sverige måste den även vara tillverkad 2005, det är inte ditt exemplar. Och BMW byter inte modellår i september, det är en skröna, varationen på modellårsbyte är stor. Mvh Stephan |
|
|
En bilhandlare (inte bmw) sa nyligen till mig att bilhandlar-branschen i Sverige kommt överens om att byta modellår vid halvårs-skiftet, dvs 1 juli. Kan det stämma, eller var han som de flesta andra bilhandlare bara påläst till hälften? "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Bilhandlarna blåser kunderna. När bilen köps i september -05 säger bilhandlaren att det är de nya -06:orna. Och delvis stämmer det eftersom modellen kan ha fått de nya uppdateringarna som införs efter semestern. När bilen sedan skall säljas säger bilförsäljaren att den är uttagen i september -05, vilket innebär att det är årsmodell -05. Och så har försäljaren effektivt blåst konsumenten på en årsmodell. |
|
|
Bood: Det är inte branschen som bestämmer det, det är vägverket. Men som sagts tidigare så går man på första reg.datum precis som i t.ex. Tyskland. Det finns två datum att beakta och som står i bilregistret om bilen är sv.såld och det är tillverkningsmånad och år och första reg.datum. Bjoerck: Det där låter inte som ett normalt förfarande i branschen - iallafall inte vad jag har hört och sett efter mina 5 år. Men självklart så kan det bli missförstånd hos en Volvohandlare som ska byta in en Merca som är tillv. 09/03 och uttagen 2005-01-14. Är det en -03,-04 eller en -05?! Då kan det bli svårt att hålla reda på div. facelifts och andra uppdateringar. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Vet ej hur det ser ut i BMW's chassinr men på Volvos så markerar en siffra vilket modellår bilen tillhör. Hur modellåren bryts varierar kraftigt även inom samma tillverkare. Ett exempel är även det från Volvo, V70 modellår -03 tillverkades bara i 6 månader (09/02 - 02/03). Själv har jag en 02:a och hade den varit ca. 7 månader nyare så hade det varit en 04:a... Vanligt är att BMW börjar det nya modellåret fr o m september men det är inte alltid så. ___ //Ulf |
|
|
OK- och om jag vet chassienumret, hur kan jag då avläsa det korrekt? (det finns inga 4:or i numret, men väl ett par 5:or..) |
|
|
Årsmodell finns inte längre, det är produktionsdatum som gäller. Vägverket har inte länre årsmodell angivet, bara produktionsmånad. Modellår är en annan sak, det beror på vilken tillverkare det är när modellåren börjar gälla, BMW har ofta september som första månad för ett nytt modellår. Modellåret är i mina ögon mycket viktigare än årsmodell, modellåret avgör vilken standardutrustning och vilka förbättringar/uppdateringar man kan förvänta sig att en bil hade när den lämnade fabriken, årsmodellen är bara en siffra på ett papper. För de allra flesta (alla?) biltillverkare så är bilarna som tillverkas i december EXAKT likadana som bilarna som tillverkas i januari året efter. Jag skulle därför inte betala en krona mer för en "05:a" tillverkad i januari jmf med en "04:a" tillverkad i december. I Volvos och Audis chassinummer är den 10:e siffran samma som modellåret, en 3:a betyder 2003 osv. Gäller åtminstone från 2001 och framåt. En del tillverkare har blivit tagna på sängen av de ny reglerna, Lexus har till exempel bilar som tillverkades 2001 men som inte togs i bruk förrän 2003 ... är det 03:or, som Lexus säger, eller 01:or? Om det inte har varit några uppdateringar mellan -01 och -03, spelar det då någon roll? Hmmm ... Vill man vara helt "säker" på att ingen tror att man lurar en ska man köpa en bil som tillverkats strax efter årsskiftet, inregistrerats direkt den tillverkats och tagits i bruk så fort det bara går. Försök övertyga en "medelsvensson" om att den Volvo S60 du säljer är av årsmodell 04:a när den är tillverkad i mars 2003 ... |
|
|
Om du har de sista 7 siffrorna i en BMW:s chassinummer kan du gå till denna sida: Länk och mata in dem så får du veta exakt när bilen tillverkats. Sitter man bakom en brandvägg kan det strula ... |
|
|
dali; Har du testat den Japanska versionen?, Länk? Mvh Stephan |
|
|
Ja, jag sitter bakom en brandvägg och det funkar inte för mig... Hade varit glad om någon "icke-brandväggad" hade velat köra WBANA31080CN58502 på den länken och se vad som kommer fram. vh Bosse |
|
|
Chassis number CN58502 Vehicle code NA31 Series E60 Model 520i Body type saloon Catalog model ECE Production date 2004 / 11 Engine M54 Transmission Unknown Steering Left Catalyzer YES ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Har btw inte med att man sitter bakom en brandvägg att göra. Det är siten som utav någon anledning blockerar vissa spann av IP-adresser. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Tackar! Japanska fungerade, men då min japanska är lite rostig.... |
|
| Misstänker att siten gör en reverse lookup (DNS), får den inget namn till svar så blockar den. Den japanska versionen såg lite lustig ut ... :-) | |
| Alltså varför krångla till det hela. Är bilen tillverkad 04 så är det en 04. Väldigt enkelt, fungerar i hela europa. :O | |
|
bjoerck: Du har så rätt. Bilhandlarna tolkar årsmodellen så som är mest fördelaktigt för dem för tillfället. Det kan inte finnas något sämre yrkesgrupp med lägre moral och mer fula knep i bakfickan än bilhandlare... |
|
| Dali: Visst, exakt så enkelt är det. Haken är att bilhandlarna blåser kunderna genom att i annonserna efter semestern skriva att de nya -06:orna anlänt, vilket är skitsnack. Förvisso kan det vara bilar med nya attribut men de klassas likt förbannat som -05:or. | |
|
PowerMac, det beror på vad du menar med "04", är det modellår eller årsmodell? Problem uppstår när man ska lista ut om den begagnade bilen man tittar på har viktiga uppdateringar som infördes på modellår 05, vilka började byggas september 2004. Det kan vara mycket stor skillnad på en bil tillverkad första halvåret och en tillverkad andra halvåret (samma år), men ingen skillnad alls på en bil tillverkad andra halvåret och en tillverkad första halvåret (året efter). Bjoerck, min erfarenhet är att bilen som säljaren har tolkas som den senare årsmodellen, medan den man byter in gärna tolkas som en äldre. För ett år sedan tittade jag på en Lexus IS300, tillverkad 2001-08, som säljaren hävdade var en -03:a (inregistrerad i början av 2003). Jag skulle byta in en Volvo V70, tillverkad 2003-10. Lexusen var en -03:a enligt säljaren och min Volvo var också en -03:a. Att det var drygt två år mellan tillverkningsdatum hade tydligen ingen betydelse. Gissa om det hade låtit annorlunda om jag kommit med en Volvo tillverkad -01 och hävdat att det var en -03:a ... jag åkte därifrån i Volvon, jag insåg att jag garanterat skulle få problem om jag skulle försöka sälja Lexusen som en -03:a. Det finns för övrigt en likadan IS300 på Bytbil.com, TNA299, också tillverkad 2001-08 men till salu som en -03:a. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.