AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
17.400

Nu reder vi ut det här med "årsmodell"!

Sida 2 av 3
Egentligen så är tyskarnas system det enda rätta där man helt skippar årsmodellen och sätter värdet efter registrerings månad och år. Fast då kan man sälja ädre bilar som nyare. Hmm...
Borde räknas när lacken är torkad då finns ju bilen. När en limpa bakas sätts datum man kan inte sälja den som nybakad 3 veckor senare bara för att den har legat i hyllan och ingen har köpt den.

mh Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Både tillverkningsmånad/år samt registreringsmånad/år är ju av intresse och borde finnas i alla annonser men det är väl ett önsketänkande...

___
//Ulf
Smart då behöver det inte hålla på och trixas.

mh Länk
BMW kommer att fortsätta att räkna tillverkad i sept. 05 som en 06:a.
Känns stabilt när man byter in den gamla bilen. Det var ju en artikel om det i Teknikens Värld om en kile som blivit blåst då den räknades som en 01 när han bytte in sin bil som det står 02:a på i köpekontraktet.

Keep your distance!
Att en bil som tillverkas i september räknas om nästa "årsmodell" kan jag acceptera, men en bil tillverkad i mars? Någonstans måste man dra gränsen. I USA har det gått till överdrift, där släpps nästa "årsmodell" på våren året före, det snackas förmodligen redan om "07:orna" som lär dyka upp i februari/mars i USA.

Som Programmer är inne på, ange i stället tillverkningsmånad och registreringsmånad. Årsmodeller är förlegat och fyller ingen funktion längre när alla biltillverkare/-säljare verkar tolka det olika.
Clubsport: Men hur går det ifall BMW:n (mot all förmodan!) byts in hos en volvohandlare? Är den fortfarande en 06:a då?

Det bästa vore om bilens ålder benämndes med produktionsår och dito månad. Om det tydligt deklareras att bilen producerats i oktober 2005 så råder det inga tvivel om årsmodell och om bilen ifråga har uppdateringarna som infördes efter semestern.
För att vara helt på det klara med vad man äger behövs följande, "factory sticker" med uppgift om modellår och tillverkningsdag, precis som jag har till min ena 540, på den står det modellår 1996 och vilken dag bilen är tillverkad, september i mitt fall, hade min BMW varit av Nordamerika modell hade den inte varit av modellår 1996, utan av modellår 1995= Det går aldrig i förväg, att säga om en bil är av nästa modellår, på grund av tillverkningsmånad, även om det är ovanligt med en höstbil av samma modellår som året, utan det behövs ett dokument som talar om det.

Mvh Stephan
bjoerck:
Nä, då räknas den väl efter Bilias regler dvs att det är en 05:a...
Fast byter man till en Volvo får man skylla sig själv, he he..

Jag kommer ändå se till att mina framtida nybilar tillverkas under årets 5 första månader.

Det är ändå skönt att veta att BMW fortsätter med dom gamla reglerna.

Keep your distance!
Det är som att räkna en unges ålder efter tillverkningsdag. Fan då har jag redan hunnit fylla 33.

mh Länk
St
19
Stallbacka
730ia -91
Om man ville köpta en ny 530i i Juni 2002 tex så fick man en E39.
Om man ville köpa en ny 530i i September 2002 så fick man högst troligt se en E60.

Jag känner inte till någon biltillverkare som inte erbjuder dom nya modellerna runt September månad.

andha45
i sep 2002 fanns inte e60...

Jag tycker inte tyskarnas system är helt bra. Var en gång och tittade på en 528iA 9/99, när jag skulle identifiera årsmodellen upptäckte jag att det var en 97:a (jag tänkte, hoppas 00).

Att bilhandlare är så fula är för mig obekant, men det kan säkert hända. Man kan iaf på bytbil m fl siter hitta bilhandlare som skriver BMW:s 01:or som årsmodell 00 etc.

MRF:s lista borde ju kunna hjälpa till att skapa lite reda i systemet. Som det är nu så står det t ex
525i 01 166300 530i +24 000 01
525i 02 178400 530i +35 000 02-03

Om min S60 värderas som en 03 är T5-påslaget 12 000 större än om den värderas som 02... + 10 000 för årsmodellen/modellåret.
Volvo är ju extrema, räknar inte dom juni som nästa årsmodell?
Eller är det ännu tidigare, har inte läst hela tråden?

No More Limits!
andha45
Volvo är inte extrema men oförutsägbara

98 kom maj 97
01 kom juni 00
02 kom aug 01
03 kom sen aug 02
04 kom v 9 03
05 kom sen juli

typ

tidigast generellt är nog VW-Audi, de brukar byta i juni
Ok, så ifall jag tolkar er alla rätt borde denna bil vara en 01a?

Har jag hittat en bil som enligt säljaren är en 2002a. Jag tog den dock till BMW verkstan idag för att kolla bilens skick.

Då fick jag motstridiga uppgifter ifrån dem angående årsmodell.

-Enligt chassi numret är denna bil tillverkad 2001/06
-Enligt DIS mjukvaran i bilen är den ifrån 2001/03
-Och enligt import papper samt svenska reg bevis är första reg datum i Tyskland 2001/07/18 (första reg datum i Sverige är 2002/10)

=Allt enligt BMW tyder på att detta är en årsmodell 2001?

Kan man se skillnad på utrustning etc ifall det är en 2001 eller 2002? Det är en X5a.
Jirar
En sak som ni inte tänker på är ju att ÅF hittar ju inte på dessa årsmodeller,
många här som tycker att säljaren försöker lura en.
Jobbar själv med Volvobilar så jag tar dom som exempel.
Om Volvo släpper årsmodell 05 i juni 04 så är ju detta inget ÅF kan påverka, 05 fick en facelift och det står klart och tydligt i alla Volvosystem att detta kommer att vara en 05, dom gångerna som detta system inte funkar så tror jag att det beror på okunskap från säljarens sida.
Jobbar själv med begagnade bilar och har hitills aldrig varit med om att nån kund har tyckt att vi försökt "blåsa dom" ,tyvärr så använder inte alla chassinummersystemet, men då brukar man få ringa till nån ÅF som handlar med det märket som man tänkt byta in.
Dom flesta märkena kör ju sina egna system och skiter helt i vad Vägverket tycker.
Systemet med första reg datum är inte helt lyckat det heller.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Min personliga åsikt: Modellversionen är viktigast.
En bil tillverkad september -02 är en -03-modell

= en -03:a i mina ögon

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med 330-mike eftersom det oftast är vid skifte av modellår som motorer byts, facelift görs, etc...Ta t ex en 320d E46 sedan/touring så är det stor skillnad på en tillverkad 07/2001 och en tillverkad 09/2001 vilket också påverkar prisbilden. Ny starkare motor samt facelift.

Sen finns det ju alltid undantag där nya motorer introduceras under ett modellår (t ex E60/E61) men modellåret är trots allt det mest relevanta att jämföra men självklart inte det enda.

___
//Ulf
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag skulle även rangordna en bil inom samma "årsmodell", egentligen ska årsmodellen mer ses som en specifikation av den nuvarande modellen. Jag menar, visst fan skulle man väl värdera en bil som är uttagen i juni året (06 tex) högre än en bil som är uttagen september 05? Annars är man knäpp, bilen är nästan ett helt år nyare.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Självklart är det så acey, dels är bilen nyare samt att du (om vi pratar om nyare bilar) kan utnyttja t ex rostskyddsgarantin längre.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.