|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Var och provade en 540iAT -03 med M-paket import för några veckor sedan. Har nu länge funderat varför köregenskaperna var om de var. Den kändes konsitgt nog svajig i framvagnen när jag presade den lite i skarpa kurvor. Kör idag en 523i M-sport sedan och det är där med den som jag jämför med. Min fråga är varför denna 540 kunde vara så svajig i framvagnen?? Har kommit på några saker själv men vet inte vad som kan ha gjort en så stor skillnad. Det var nämligen samma profil på däcken. Är Touringen så mycket ostabilare? är det motorn som gör att den känns svajig pga högre vikt fram samt mer kraft som skjuter på bak? kan bilen varit krickad och att de där med satt på vanliga fjädrar?? Någon annan som varit ute och provat denna?? Länk | |
|
Jag kvalificerar för att besvara frågan ;) Jag har kört mycket 525 M-sport touring och mycket 530 med sportchassi, och jag har pressat dem HÅRT. Har dock aldrig kört touringen med större motor så jag vet inte om V8ans vikt tar ut sin rätt. Jag tycker personligen att sedanen är mycket mer välbalanserad än touringen, kan inte ens ana hur en touring är utan sportchassi. Problemet torde ligga i E39-touringens liggande dämpare osv. bak som inverkar starkt på köregenskaperna. Man balansera sedanen på gränsen riktigt lätt medan det är svårare med Touringen som lätt uppfattas som JA, "lite svajig" när den pressas. Detta är dock bara småanmärkningar då jag sitter här och jämför två ypperliga vägvagnar, men sedanen vinner. MVH E38B12 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
523/528/530 är den ultimata körmaskinen i 5 serien då de har en viktfördelning 50-50. 540 är som oven säger inte lika stabil pga motorns tyngd gör bilen understyrd och touringen har en annan bakvagn med annan stötdämparevinklar för lastutrymmets skull vilket inte är optimalt. Men det går ju att åtgärda. Se min dagbok. ///MVH Hasso Länk |
| För att komma tillrätta med om denna 540 var extra instabil ska jag naturligtvis prova ytterligare en. Får se om det kommer någon mer runt Jönköping. En 523 M-sport har den samma fjädrar som en 540 M-sport?? Hasso har du en länk till din dagbok för att åtgärda Touringens understyrning?? | |
|
Är det någon skillnad på det sportchassi som kan sitta på en E39 utan M-sportpaket och det sportchassi som ingår i M-sportpaketet? ___ //Ulf |
|
|
Goldcom: Hassos läsvärda dagbok finner du här: Länk Datum för dämparbytet är 2005-06-11. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
| Tack Andersson! | |
|
Jag har aldrig testat en E39 Touring. Men jämför man E34 Sedan och Touring upplever jag faktiskt Touringen som stadigare. Dock så är ju uppbyggnaden av bakvagnen på E34 Touringen som sedanen, dvs med stående dämpare. På E39 540 är mina erfarenheter att sportchassie är ett måste på dem, då de är jobbiga att köra om man pressar dem med gung gung chassie. /Per |
|
|
Jag upplevde aldrig min 540T med sportchassi som svajig eller gungig men allt beror ju på vad man jämför med. När jag köpte den så hade jag ägt en Ford Explorer i två år och då känns de flesta andra bilar som go-carts. Men som sagts ovan så lider nog 540 en del av tyngre motor och annan styrning samt att Touringen även påverkas av sina liggande dämpare. ___ //Ulf |
|
|
Goldcom, har bilen i fråga M-sportchassie ? Kärran Länk |
|
|
Ingår inte detta i M-sportpaketet? ___ //Ulf |
|
|
Tycker att det låter som at bilen Goldcom provat har något fel på framvagnen, exempelvis slitna bussningar eller stötdämpare. Svårt att ställa diagnos utan att ha provat bilen i fråga. :( Mvh, Kalle |
|
|
Goldkorn: hur långt har bilen rullat? ___ //Ulf |
|
|
Bilen ifråga ska ha M-sportchassi då detta ingår i M-paketet. Den har rullat 7500 kontrollerade mil. Länk nedan. Jag hoppas ju på att det är något fel på just den bilen. Är det inte det ska jag nog tänka på någon annan bil vilket känns synd..... Länk |
|
|
Jag tror att och M-sportchassie och M aerodynamikpaket är 2 olika tillval. Verkar vara så enligt min utrustningslista i alla fall. Option 705 & 715 Kärran Länk |
|
| Jag är ingen jättehaj på detta men sportchassi och M-paket, men sportchassi är väl hårdare fjädrar och M areodynamikpaket är utseendemässigt med kjolar osv. I M-paketet ingår både och. Har jag rätt??? | |
|
Goldcom: Ja mh Länk |
|
|
Goldcorn: hur är milen kontrollerade? ___ //Ulf |
|
| Kollade hos bmw i Jönköping. Fick ett papper på det med underskrift så jag tror det är svårt att förfalska. | |
|
Ifrågasätter inte att pappret i sig skulle vara förfalskat men BMW kan inte bara genom att kolla bilen garanterat upptäcka att den varit skruvad, dvs Milkontroll hos BMW garanterar ingenting! Anledningen till att jag frågade är att den person som köpte min 540 förra året hade varit mycket nära att köpa en 530T av en handlare i Jönköping. Han hade via kontroll av garantireperationerna hittat att bilen rullat 19.000 mil ett halvår tidigare och att den nu hade 12.000 mil på mätaren. Skicket på bilen var så pass bra att även 12.000 mil kändes mycket. Handlaren fortsatte trots denna upptäckt att annonsera bilen med 12.000 mil. Jag kommer inte ihåg vilken firma det var men jag har mailat han som köpte min bil för att fråga. Återkommer om jag får svar. ___ //Ulf |
|
| Verkar oroväckande! Skriv igen när du fått reda på vilken firma det var... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.