|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
marw |
Hej hasso och Tack för dina värdefulla svar!. Jag ringde BMW. DIS testet är gjort med motor avstängd. Tändningsläge 2. Ska mäta batteri när jag kommer hem med mulitmeter. Min gammla luftmassemätare såg ut helt som ny inuti. Inte ett dammkorn eller spår. Bilen har gått 9300 mil och har alltid haft originalfilter som har regelbundet byttats. Tror inte det var min LMM då jag blev förvånad av skicket. Vem vet, den begagnade såg sämre ut dock. Bmw sa DME boxar på e39 pajar nästan aldrig och troligtvis är det batteriet som måste bytas. Håller tummarna för enkel grej som batteri nu. Tack än en gång för din tid hasso. Mvh, Martin |
marw |
Spänning på batteri 12.6 volt avstängd motor. 14-14.1 volt motor på. Felet ligger inte i batteriet. Är rädd styrenheten har gått. Ska prova lossa kontakten till DME senare idag. Kostand ny styrenhet 7650 Enligt BMW i Malmö. Efter ytterligare ett samtal påstår nu Förenade på Fosie att det inte går att ta begagnad styrenhet då chassinummer och EVS är inpräntat i boxen. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man tycker ju att ett DME fel borde tända motorlampan och motorn borde gå i nöddrifttsläge 1 el 2. Men det är kanske inte säkert ?? DME fel är ganska ovanligt vad jag vet . kam och vevaxelgivare . LMM , reglerventil är ju desstå vanligare. Jag tror inte man ser skicket på en LMM utan måste prova med en som man vet är 100 för att vara säker. Det ska gå att mäta på signalen på en LMM enligt ett bildiagnosprogram. Man borde också mäta bränsletrycket så det är OK. ///MVH Hasso Länk |
marw |
Hmm Var ute körde idag. Kännde tydliga ryck. Kopplade ur LMM, gick mycket bättre och jämnare. Hade min sambo med mig, sa samma. Körde ytterligare en runda. Gjorde som du sa. Kopplade loss kontakten till DME enheten i ca 15 minuter. Lät kontakten till LMM vara av. Bilen går godkännt mjukt nu, kanske inte helt 100% perfekt med godkännt. Min sambo tycker jag är petig med min bil, men har frågat vad är det med bilen dom gångerna det har ryckt till lite. Hon kännde inget hon kunde påpeka. Våra vägar är inte helt perfekt jämna heller. Körde på jämn asfalt så var det bättre. Jag kommer satsa på att köpa en helt ny LMM mätare. Sålänge min bil startar och den går att köra utan att den hoppar eller hostar drastiskt fram kommer jag nog aldrig lägga ut några 8000 på en DME enhet hos BMW. Dom på BMW påstod att dom hade inte varit med om en ändå som fått byta på en e39. Min DME enhet var dock varm när jag plocka ut den, hade dock kört en 3-4 mil. Som hålla i en kopp med helt nylagat kaffe. Ska den bli varm?? Dock snusstort kring den, allt såg ut som nytt där. Mvh, Martin |
marw |
Hejsan Jag har observerat att det lilla rycket eller tändningsmissen känns tydligast alltid mellan 1400-1600 varv i 3:ans växel. Jag har lyckats få både mig och min sambo att gunga lite fram och tillbaka genom att hitta ett lägestrax under 1500 varv och hålla gasen så den ligger där jämnt. Kan dett ge en bättre vägledning?? Tacksam för all hjälp. Har gett mig fan på att bli av med detta nu. Mvh, Martin |
marw |
Köpte 1 liter T-röd 95% Etanol. Tog några extra långa tops. Dränkte topparna i T-röd. Stök MYCKET försiktigt på metallen inuti LMM. Topparna blev smutsiga (ljusbruna) Upprepade processen några gånger. Monterade tbx LMM i bilen igen. Nu går den hur mjukt och fint som helst. Min bimmer är tbx. Detta tipset fick jag från Länk Sökte på Clean LMM. Kostnad Totalt ca 20 kronor |
marw |
lämna in för gott?? Min bil både ser ut och går som ny. Det ända probet är mycket små ryck vid lägre varvtal som är borta nu efters 40 mils körning igår med rengjord LMM. Motorns kondition och skick i övrigt tror jag inte många med samma miltal har bättre. Allting är skött idealiskt och motorn drar mer eller mindre inte en droppe olja mellan serviceintervallerna. Stiften är idealiskt förbrännda. För att en av flera 1000 komponenter felar betyder inte att en bil lämnar in för gott. Jag tvivlar dessutom om dessa ryck överhuvudtaget är kännbara i gammla bilar överlag då dessa är både bullrigare och stöttigare oftast gungigare. Jag har kört min bil över 1500 mil på 6 månader och endast bytat olja, filter, stift, bromsar bak och inget annat. Min far kör en 1996 saab 900 turbo med 12000 mil på mätaren. Han själv säger att det inte går jämnföra dessa bilar med vartandra då hans saab känns som en 10 år äldre bil. |
|
jag hittade tråden då jag sökte runt lite på "insugsmembranet". min rycker oxå till lite på tomgången ibland så jag ska prova med att rengöra lmm först innan jag ger mig på nått byta av insugsmembranet då jag har hört att man måste ha flickhänder för att kunna komma åt och byta den! A true gentleman never travels in front of less than twelve cylinders! |
|
marw |
Var försiktig och använd så ren etanol du kan hitta. T-röd är exemplarisk. |
|
får kolla i gayhyllorna nästa gång jag handlar oxå å se om jag hittar några långa tops. några andra lirare skrev att dom bara "doppade" den i etanolen.... A true gentleman never travels in front of less than twelve cylinders! |
|
|
Marw: Intressant, eftersom jag har samma problem. är det själva kontaktarna (metalytan) du gör rent på sticket och LMM´n ? Eller har du tagit isär den ? Vi har ungefär samma syn på Förenade bil. Synd att man säljer ett sånt bra bilmärke, men allt annat kring kompentens och service halkar ordentligt efter. Verker som du har goda erfarenheter med Nfs. |
|
marw |
Hejsan.. Det är inuti själva luftmassemätaren. Där sticker upp en metallbit som har 2 avlånga tunna plattor. Man rengör plattorna och metallen inuti LM mätaren. Man måste dock vara mycket försiktig och inte trycka för hårt så plattorna går itu. Avlånga tops tror jag man kan hitta hos en kvinna som vårdar sitt yttre, kanske på en välsorterad makeup affär eller kanske på åhlens?? NFS har jag goda erfarenheter av. Hjälpsamm och förklarar allt om man frågar. Inget "förbannade" bilar, mår dåligt varje gång jag går därifrån från förenade. |
BmwMutte |
skulle det vara dåligt om en bil gick som en gammal volvo? :) Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.