|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
marw |
Hejsan Först gick min bil som ett ånglok i tomgång. Den svajade kraftigt mellan 400 varv och 1000 varv. Kraftigt sugljud från insuget. Efter 3 dagar försvann detta. Nu så går den ojämnt i arbetsgången småryck. Itne alls så silkeslent som för. Jag tycker jag har tappat lite hästar också. Har läst om reglerventiler och vevaxelgivare, men DIS test på BMW visade inga fel. Vad göra? |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Luftmängdmätaren ? ger i vissa fall inga felkoder. ///MVH Hasso Länk |
marw |
Kan man på något sätt testa denna hasso och se om felet ligger i i den? |
marw |
Sen en till sak tänkte testa spraya lite startgas runt insug kolla om något ändras, eventuella läckage. Är det lugnt att bara spruta på sånt. Det finns ingen risk för explosioner och annat? Mvh, Martin |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nje det brukar inte vara farligt att spruta på startgas. Det sitter en tryckregleringsventil till vevhusventilationen under insuget, är den sprucken eller membranet i den. så ger det tråkig tomgång lika som tjyvluft. Prova att lossa anslutningen på luftmängdmätaren och se om det blir någon skillnad. ///MVH Hasso Länk |
marw |
Tack hasso Jag drog ut kontakten till luftmassamätaren. Bilen går bättre. Tycker den har fått tillbaka sina hästar dock är bottendraget i 5:an sämre. Men kvickare på lite högre varv. Går allmänt bättre. Den går inte helt perfekt men märkbart bättre. Det mesta av den ojämna gången är borta, men inte 100%. Vad gör jag nu? Är det ny luftmassa eller reglerventil jag behöver. Kan jag köra med luftmassa urkopplad. Så som det känns nu är det ett bättre alternativ än att ha den inkopplad. Tack. Mvh, Martin |
marw |
En till sak. Tomgången ändras lite i varven om man drar ut oljestickan om det är till någon hjälp. |
Den är normalt att den går sämre när man drar ur oljestickan. Går bilen bättre med luftmassemäteren bortkopplad så gissar jag att det är fel på den och du behöver en ny. Bilen går på basvärden vilket inte ger perfekt gång i alla lägen, borde inte vara farligt, rent teoretiskt vore det sämre att köra med en felaktigt än på basvärden enligt min uppfattning. Men en annan luftmängdmätare, ny eller begagnad vore nog inte fel att införskaffa omgående. ///MVH Hasso Länk |
|
marw: Det som händer när du kopplar bort LMM är att styrdatorn går på fasta förprogramerade data, mao går bilen lite för fett och det är inte så bra i längden för katalysatorn. Att tomgången sjönk en aning tyder på att vevhusventilationen funkar bra. Mvh |
|
marw |
Tack hasso! Beställde en fån tyskland för 400 med frakt. Ingen funktionsgaranti p.g.a felköp, men jag tog risken. Passar alla fabrikat rakt av? Detta var också från en 523:a, men stod inter mer än så. Får se om det hjälper. Tack.. Mvh, Martin |
marw |
Okej jag plågar mig själv några dagar och svär lite påväg till jobb. :) och kör med LMM inkopplad om det sabbar min kat. Men en LMM som felar borde den inte i sin tur ge fel värde och vara dålig för kat då också?? Mvh, Martin |
|
marw: Nä det var absolut inte så jag menade =), kör utan LMM ett par dagar du. Att däremot tro att felet är fixat med urdragen LMM är inte så bra, och jag menade att körning mer än 1 vecka inte är så bra, rycken är ju absolut inte bra för katen heller... Mvh |
|
marw |
Hasso kan man byta reglerventil på en e39:a utan att riva hela insuget. Kostnad? Finns det någon beskrivning på detta. Jag misstänker starkt felet ligger där då det låter som ett ånglok från reglerventilen när tomgången svajar mellan 400-1400 varv. Väntar fortfarande på LMM från deutschland. |
marw |
Hej Har byttat LMM mätare nu. Samma symptom som innan dock. :(( Motorn går ojämnt och känns lite småryckigt. Vet inte vad jag ska göra nu längre. Ringde BMW. Dom ville boka in mig för ytterligare ett till DIS test + manuell felsökning för 1100 Kr i timmen. Känns som det lönar sig mer chansa att byta ut grejer. Jag nämnde innan jag fick ett sågande motorljud när jag hade tomgångsproblem som försvann några dagar senare, någonting sög luft under insuget. Ska jag testa byta reglerventil nu. Kan det vara katalysator. Känns nästan hopplöst gissa sig fram till vad det kan vara. Hjälp. Hela min körglädje har försvunnit. Mvh, Martin |
|
Om inte DIS hittar något fel första gången, lär den inte göra det andra gången heller =) Det tyder på något annat fel som inte datorn "hittar." Börja med att kolla hur stiften ser ut. Sotiga eller torra? Kolla jordflätorna till tändspolarna samt mellan motor/kaross. Kolla bränsletrycket. Prova ta loss pluskabeln på batteriet över natten. Är du osäker på ovanstående moment, lämna in till en mindre bilverkstad, de fixar det lika bra som BMW, men för en mindre peng. /Per |
|
marw |
Hejsan har kollat stift och flätor. Allt ser perfekt ut. Tobbe nere på NFS fick en felkod han var dock väldigt osäker och inte våga lite på sitt programm. Det stod: DME CONTROL UNIT FAILED Även utslag på LMM, men det är för jag har ryckt kontakt med motor igång. ÄR DME ipaj? Kan jag ta en DME från vilken bensin e39 som helst och få den proggad till min? Någon som vet vad det kostar? Har bokat ny tid hos BMW för DIS test för att kolla om dom också får fel på DME. Mvh, Martin |
marw |
Hej Var på BMW på distest. Fick följande felkod. 100 DME-styrenhet självtest Signal osannolik Spänning temperaturgivare Motorutsläpp 0 V Spänningsförsöjning 11 V Digitalfelkod 1 0 Digitalfelkod 2 4 Frågade förenade vad är detta? Han var inte säker och trodde det var en temperaturgivare på kylaren.???? Någon som kan hjälpa. Är det lambdan som är kass eller? Tacksam för all hjälp. Mvh, Martin |
|
Kan vara nr. 14 på denna länk: Länk Det är nog inte lambdasonden, då den endast känner av blandning, inte temperatur. /Per |
|
marw |
Hej Tack. Någon mer som tror eller kan bekräfta att detta är den felande komponenten? Tycker det är dåligt av försenade bilar i Centrum att inte säga vad det är för komponent utan gissa på tempraturmätare på kylaren. 500 pix tog han dock. *suck* |
marw |
På toppen av det hela påstod mannen bakom disken att man inte kan ta en begagnad DME box från annan e39 och få denna omprogrammerad så den passar min bil. Borta på Fosie sa dom att dom kunde fixa detta i samband med ett vanligt DIS test om jag hade boxen med mig. Helt sjukt. Är det bara i Malmö BMW beter sig såhär? |
Dubbeltempgivaren har en egen felkod(åtminstone i Boshdiagnostik) och kan ge sekundära felkoder som tändningsmissar på en eller flera cylindrar pga felaktigt värde till DME som ger för fet blandning under uppvärmingsfasen =sura stift som missar i tändning. (Tempgivaren i kylaren är till kylfläkten som på nyare E39 styrs av DME förmodligen från 99.) 100= DME. om jag kikar på felkod 100 så säger det ECM(DME) defective. enligt Autodata ska man då lossa kontakten till DME och sedan vänta 10 minuter innan man ansluter denna och sedan kolla om felkoden kommer tillbaka.(tändningen av) Om du bara har 11V ?? till DME det ska vara batterispänningsnivå och bilens elektronik kräver minst 12,3V för att ha fullgod funktion frågan hur det mättes med bilen igång eller avstängd. Har du haft otur så kan ju den beggade LMM var felaktig också ?? reglerventil ska gå att byta utan att skruva bort insuget, men fråga mig inte hur, vet att en kille gjorde detta som jag hade kontakt med. förmodligen tog han det framåt, men fick plocka bort en del för att komma åt denna. Den tidigare generationen av DIS hade ett läge som kallas "expert mode" där man går ned djupare bland felkoder på varje enhet, detta läga i DIS är inte många på BMW som klarar av och inte ens hört talas om :) så det gäller att träffa på rätt "mekaniker" ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.