|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
MD: Du kan omöjligt jämföra en 325:a mot dem V8:or vi nämner ovan. Å andra sidan är 0,73 bra för en rak sexa oxå. :-) ///Micke Touringklubben: Länk |
|
|
Min förra v8 gick nästan lika snålt som Mickes. Tror jag att jag hade 0,75 och då var det en hel del motorväg! Jag gjorde en test och kollade lite för skojs skull hur mycket bilen drack vid olika farter. Hade för mig att bilen drog mer mellan 100-115km/h än när man körde i 130-140km/h. För mig att vid 130 gick bilen på 0,90 eller nåt sådant! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Såja nu har jag hämtat hem nya projektet :) Och förbrukningen blev.... 1,03 liter/milen, enligt OBC. Nollställde färddatorn så fort det blev tvåfiligt i stockholm. Hade en snitthastighet på hela resan på 119 km/h enligt OBC. Farthållare 99% av tiden. AC på. E4 hela vägen inklusive ett stopp för mat, ett stopp för bensin och inklusive en omväg inom Lund samt "gamla lundavägen", genom åkarp osv, hem. Jag varken snålkörde eller tokkörde, det blev givetvis en del fullgasaccelerationer och även några kickdown. Med andra ord, helt normal E4-körning. Tycker att det är en rysligt imponerande siffra med tanke på snitthastigheten, bilens prestanda och vikt! Mvh, Kalle |
|
|
Följ gärna upp när du tankat och kollat din trippmätare. Jag har sett att färddatorer inte är mycket att lita på. Volym kan du kolla vid tankningen och sträckan är bra att stämmma av med GPS |
|
|
BMW_MAN, GPS har jag inte, men jag var iaf smart nog att nolla trippmätaren vid senaste tankningen. Skall stämma av nästa gång det är dags att tömma plånkan (tanka). Hoppas att OBC inte är FÖR optimistisk! Mvh, Kalle |
|
|
Micke Olsson: Nej, det klart man inte kan jämföra en V8 med en R6. Men 0,73 är dock förhållandevis bra för en så pass gammal bil med automat, 21" på mätaren osv. Lite stolt bara :D |
|
| +200km/h md 0.9l/mil hm inte troligt! Jag tror inte det finns någon normal bil med den förbrukningen, under 1.1-1.2l/mil går nog inte att komma??? en modern diesel borde väl inte gå under litern i de hastgheterna? | |
| Kalle: Min E46:a hade en mycket optimistisk färddator. Visade 0.7l/mil när den egentliga förbrukningen var 0.85 l/mil. Min Jagga är en av få bilar som har en pessimistisk färddator! Den visar en deciliter för mycket per mil. Motorvägskörning med Jaggan innebär en verklig förbrukning kring 1.25 l/mil. Din 740 är snålare. | |
|
0.74 L/mil Manuell uppmätning ingen färddator. Uppsala-Sthlm-Kalmar i helgen. (köer i STHLM) Normalkörning. några omkörningar, håller hastighetsbegränsningarna (+ moms på 110 vägarna). Tycker det är bra för en sexa (Maxlastad 320i -97). Leffo |
|
|
Leffo: Trodde du hade kört med Matizen... :-) 0.74l/mil är väl en ganska medioker siffra för en tvålitersmotor på 150 hästar. Sex cylindrar gör inte automatiskt att förbrukningen blir högre. I regel brukar dock sexor ha större volym än fyror och därför bli törstigare. |
|
|
Får inte in hela familjen +alla barnprylar i den, annars hade den varit ett givet val, Snå....Hrmm Ekonomisk som jag är ;) Mvh. Leffo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.