AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.992

Någon som provat att köra utan slutdämpare?

Sida 1 av 2
Visa användare
61
John540
540ia -93
hej!

Jag undrar om det är någon som har provat raka rör på sin bmw ist för slutdämparen?? resultat?

//John
ont i öronen ;)
Visa användare
66
dgx033
540im6 Touring -01
Hej!

skulle tro att det blir okörbart högt ljud i kupen som resultat.

le
234
leszek
BMW 535 -88
Läste någonstans att det är den sista dämparen som är viktigast!
Ersätt den mittre istället. Då kommer det sköna mullret fram.
Eller kör med en Simons Rostfri som sista burk. Den strömmar ganska friskt.

Men som sagt. BMW är/var lyxbilar och skall avnjutas original på Autobahn!
vet inte riktigt vad du menar med raka rör? ska du ha kvar mitten dämparen och plocka bort den bakre och enbart har 2 rör som mynnar ut så låter det en del jäkligt gott dom första 100- 150 milen men sen blir det lite väl mycket ljud,

jag har även provat att ha en fullflödesdämpare i mitten (2rör in och ut i 2,5tum ) och drog bara 2 rör rätt ut på sidan framför vänster framhjul ( hade inte tillräckligt med rörböjar för att kunna fortsätta) och då lät det groteskt mycket gjorde riktigt ont i öronen när man närmade sig 5000 rpm....

nu så har jag byggt klart systemet och monterat dit den bakre burken (likadan som i mitten) och har bara satt dit 2 rör som är vinklade uppåt (slutrör alltså) dessa saknar ju performeringen helt som det annars kan sitta i vanliga slutrör och det låter fortfarande lite för mycket (ungefär som det första exemplet) och jo jag gillar när man hör på åttan men det kan bli lite för bra... så mitt råd är nog att byta ut den bakre burken mot en som är av fullflödestyp istället så blir det nog bra
Visa användare
61
John540
540ia -93
Nu har jag fixat raka rör och det blev lagom med ljud skulle kunna haft värre ljud ändå.........
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Du har alltså ingen dämpare på nu alls då?
I så fall borde de låta tillräckligt...
Visa användare
61
John540
540ia -93
tjaba!! Jo jag har främre dämparn kvar
:)
le
234
leszek
BMW 535 -88
Skitans...
Nu måste jag göra samma grej. Den sista burken hade hål i sidan om kofångaren, hur det nu gått till. Den ligger där annars helt skyddad!!!
Pallar inte skicka ut 1700 på en originalburk på en bil som gått 29K!!! Ska testa med raka och se hur sexan låter. Annars blir det SIMONS.

Vet någon om om deras grejer passar rakt av på de dubbla rören. DVS. Om avståndet är lika. DVS. 20-22mm
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Går inte era bilar inte sämre utan slutburk? Var med och tog bort slutburken på en kompis gamla E30 320i och den blev märkbart slöare.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
John540:
Tänkte väl,för utan någon dämpare alls skulle de låta nåt fruktansvärt!

Polarens 200sx har ingen dämpare alls,bara en japsdämpare utan insats(knappt ingen dämpning) och den låter sjukt mycket trots att de är turbo...tänk dig utan turbo då? :)
Visa användare
61
John540
540ia -93
mmm :P
Jo du kan nog ha rätt med att bilen kan gå något sämre.....
men oftast är det där bara en inbildning.... :P
På min 528 så byttes nyligen hela avgasröret mot 3" rostfritt , med 2 st simonz burkar , där bakre dämparen original sitter....

det låter fint .....

Billy B10
Länk
br
29
brozacruiser
525i executive -95
Tjenna beemfahrer!
Finns ju en fullflödesslutdämpare på rakaror.se, som är ovalt å har dubbla 2.5" rör rätt igenom, som kostar 1300kr! Är det någon som vet om de är någonting att ha!

MVH: BrozacCruiser
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Är det så att man får sämre vrid om man minskar mottrycket i avgasröret?
Mu
616
Mustang

540iat -94
Olika mototrer låter olika mycket, en v8 låter inte lika som en 6:a utan ljuddämpare, har en 530 v8 med spår av att någon haft upp bakre dämparen och svetsat igen den igen den är mkt tyst, något ljud när man drar, min 525 med orginalsystem men kanske en bakre dämpare som börjar tappa innehållet får dova resonanser i baksätet främst och låter inte alls lika trevligt i längden...
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Om motståndet försvinner helt så får du sämre effekt i motorn, men å andra sidadn om motståndet är för högt minskar den... Det kräver lite kunskap för att få det rätt!

Det jag hört är att man kan ta bort den främre men inte bakre, eftersom det är den som är viktigast för motorn. Tardu bort den bakre måste du alltså bygga om den främre så att den pallar trycket.

----
BMW CS #6212
Kombi och bilbarnstol - den moderne mannens attribut :-)
Stekaren
Vilken bil talar vi om, jag satte den främre dämparen bak på en 518 E28 och det blev mycket mer fart i bilen.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ok, jag har två Simons 3" fullflödesdämpare efter kattarna, en mellan och en slut. Låter gott faktist.

Måste dock säga att jag blev förvånad över hur lite det lät när vi provstarta bilen när de va fritt blås efter kattarna. Lite dovt fiskebåtsdunk på tomgång och gott bröl vid gaspådrag :-)
Glöm hela grejen att en fyrtakts otto motor ska ha motstånd i avgassystemet...

Den enda funtion en ljuddämpare har är att just dämpa ljud.

/Fredrik
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Då gäller alltså bättre flöde = mer effekt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.