|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Undrar lite om parkeringsbolag spelar in samtal när man ringer dom? Har nämligen sagt lite dåliga saker när jag ringt dom. Stod parkerad utanför jobbet och fick böter, ringde dom och samtalet spårade väl ur lite eftersom p- boten var felaktig. Sen ringde min chef till hyresvärden för jobbet och boten togs bort. Några dagar gick och min chef får ett brev från hyresvärden/ chefen för parkeringsbolaget. Dom ville ha ett möte angående detta. Jag vet att jag gjort fel så vill inte ha nå moralpredikningar vill bara veta om dom spelar in samtal? och hur i h.. kan parkeringsbolaget skicka brev till min chef när det är en privatbil. Antingen får dom väl gå till polisen eller kontakta mig, men att skicka brev till min chef utan att vara säker på att det är jag som ringt överhuvudtaget? Var tvungen att skriva av mig, många känner väl igen ilskan vid felaktiga böter och otillmötesgående telefonister! | |
|
Dom kanske vill att ha en ursäkt för de dåliga sakerna du sa? Dom fixade ju trots allt bort pboten:) Asken |
|
|
Din chef ringer och fixar bort boten - det tycker du INTE är konstigt? De kontaktar din chef och vill prata - det tycker du ÄR konstigt? Finns ingen anledning att bli så upprörd över en p-bot att man har anledning att vara rädd för polisanmälan eller avsked, i mitt tycke. |
|
|
Kan ju också vara så att dom vill diskutera hur tex skyltning ska bli tydligare, så att den som parkerar får samma uppfattning som den som lappar om vad som gäller. Och därigenom slippa "arga" samtal. Tro inte det värsta... __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| som sagt jag vet att jag gjort fel och vill inte ens försvara mig. Är bara lite förbannad på allt, och undrar om dom spelar in samtal? | |
| Finnehumör vad mer kan jag säga. Ni har nog rätt att en ursäkt från min sida vore på sin plats! | |
| Det är fullt möjligt att de spelar in samtalen, men inte särskilt troligt. Om jag får spekulera så tror jag att den du pratade med tog illa vid sig och pratade med sin chef och de vill nu - som VillaRosa säger - "prata ihop sig" med er för att undvika detta i framtiden. Om du inte har varit EXTREMT otrevlig eller uttryckligen hotat någon till livet så tror jag inte du behöver vara orolig. | |
| Nej jag har inte hotat att ta livet av någon. Sa väl att jag inte vill se några p- bilar här i området, kanske dom får en ruta eller 2 krossad. Fel av mig men när jag blir arg så blir ganska arg och det blir jag endast om jag blir orättvist behandlad. | |
|
Även om du inte hotat någon till livet så har du trots allt utfäst ett hot och det är knappast förvånande att dom hör av sig. Knappast så genomtänkt, bara tänk vad som händer om någon annan inom en snar framtid skulle få för sig att t ex krossa en ruta på en p-bil i området. Undrar vem som skulle bli misstänkt? ___ //Ulf |
|
| Solklart hot, så vill dom är det inga problem att polisanmäla dig. Men som sagt - ville de sätta åt dig hade de knappast kallat till ett möte... | |
bustorp |
Tänk på att dom kan bara polisanmäla dig om dom har det på band. Inget band - inget bevis. Det är nog på sin plats att i a f be dom om ursäkt. Svider över fort om man inser att man gjort en tavla. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
Vad jag vet så får man inte banda samtal påd et viset utan att upplysa om det. Frågan är om de gör det ändå. Och i så fall vad det har för bevisvärde och om det kan få användas. Antar att du mest är orolig för att det spelas upp för chefen. -Phil |
|
hampe m3 |
samtal som bandas e ej godkända som bevis, bla polis o försäkrings bolag + andra bolaf som säljer grejer över telefon bandar, MEN då måste dom upplysa en om det INNAN. ex vid ett förhör , polisen frågar om det e ok att han bandar, eller så e du konstant avlysnad förutsatt att du e ett hot mot riket e dyl.. mvh |
hampe m3 |
neka, alt säg att dom e dumma i huvudet, har du riktig tur så tror dom att du e en galning ;) Som tur e jaggade du inte iväg dom med din bil, eller la en hand mot deras kind, en känga i dören , det ÄR värre. |
bustorp |
hampe m3 verkar insatt i ämnet :) "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
bustorp - jaså det tycker du? Problemet är bara att han har fel. -Det är inte olagligt att spela in ett samtal där minst en av deltagarna är medvetna om att inspelning sker. -Det är fullt möjligt att framföra inspelningar av denna typ som bevismaterial vid en rättegång. |
|
bustorp |
liste verkar insatt i ämnet :). Jag vill bara veta vad han grundar det på. -Objektet måste informeras om att inspelning sker annars kallas det väl olaglig avlyssning. Men jag kan ha fel....... -Det andra påståendet faller om inte det första infrias. Detta gäller i civilmål i a f och tråden har inte visat på att polisanmälan gjorts. Jag inbillar mig att det är endast polis/åklagare som ev. får använda avlyssningsmaterial som bevis. Rätta mig om jag har fel.... "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
Jag grundar det på Brottsbalkens fjärde kapitel, paragraf 9a. Att alla inblandade måste upplysas om att samtalet bandas är en myt - det räcker att en deltagare (alltså en som aktivt deltager i samtalet) vet om det. Inspelningen kan användas som bevismaterial oavsett vilket typ av mål det handlar om. Huruvida det har något bevisvärde är dock upp till domstolen att avgöra. Ett något banalt exempel är telefonbus som ofta sänds i radion - den som ringer upp vet att samtalet bandas och den som blir uppringd vet det normal sett inte. Detta gäller alltså samtal som inte går under olika sekretesser eller liknande. Alla samtal som räknas som "öppna för allmänheten" går under ovanstående princip. |
|
hampe m3 |
grundar min info på................................._________.......... möjligt att dom kan ha ljuggit, _______ e ej attt lita på, inte heller ________. mvh |
| Det där måste vara det mest onödiga och otydliga inlägget på bra länge... | |
bustorp |
liste verkar insatt i ämnet :). "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.