AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.714

Skojare i farten !

Sida 2 av 2
Ik
223
Ika
525i -88
Alltså jag hade gjort precis som mattias h säger. tagit emot pengar och inte gjort ett skit sen. Varken svarat på mail eller något.

Min kärra Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Christeen: Tror inte du behöver vara orolig för bilen för den saknar intresse för dom då dom i så fall riskerar exponering. Agenten i fråga är bara en mottagare av "fraktavgift" och sysslar knappast med några transporter. Dom gör massutskick av liknande erbjudande för att få någon här och där som nappar på bluffen och sen inkasserer dom pengarna. Det räcker ju med att par i månaden så lever dom ju riktigt gott...

___
//Ulf
La
33
Lars Westerdal
M3 E46 -2004
Fick ett mail från en snubbe som hade anons på Mobile, och samma knepiga uppläg var det där. Betala 50.000 och sean skickas bilen till dig via Mobiles försorg. Jag mailade Mobile och de anmälde annonsören direkt.
visst finns det mycket skojare alltid....men en postväxel ÄR cash! Genom att ställa ut en postväxel GARANTERAR banken att det finns pengar på kontot....man behöver således aldrig beskymmra sig om att postväxeln ska vara 'ogiltig' (så vidare den inte är förfalskad, men det kan ju sedlarna också vara.)

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag känner till ett fall där säljaren fick en falsk check som banken först accepterade för att sedan upptäcka sitt misstag och kräver pengarna tillbaka.

Upplägget var precis det som trådskaparen beskriver.
Kan jag tänka mig...en check är ju ett helt annat senario, då banken inte garanterar teckning på beloppet som skrivs på checken. Som sagt, en postväxel skrivs ju ut efter att banken garanterat teckning och låst summan. Stackars j*vel som fick checken Björn...vad hade man tagit sig till?

Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Normalt sett så ska en bankväxel inte vara någon fara
men jag har faktiskt en kompis som blev av med sin
BMW 3,0 CSI genom att han tog emot en bankväxel..
Bilen hämtades på en lördag så han hade ju ingen möjlighet att
lösa in den då, dessutom åkte han inte in till banken förren
efter ett par dagar

När han skulle lösa in växeln så visade det sig att den
härstammade från ett bankrån i Göteborgstrakten..

När detta uppdagades så hade bilen naturligtvis bytt ägare
13 ggr..

Givetvis hade dom som "köpte" bilen av honom inget samband
med rånet + att dom säkerligen aggerade som bullvaner åt någon annan..

Detta hände för ca 15 år sedan och rutinerna kan ju ha ändrats sedan dess..

// Jimmy
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Men en bankväxel skriv väl ut så att bara en person i princip kan lösa inte den, man anger väl t.ex namnet på den man ska t.ex köpa en bil av, och sen kan bara han lösa in den (och du själv förstås)

//Simon
BMW_M3
haha kan du inte säga att du har en kompios som vill sälja en bil så kan han sätt in pengarna på mitt konto. så får vi se vad som händer sen .
Konstigt att dom inte spärrade bankväxeln efter rånet.

mh Länk
Ch
53
Christeen
523 ia Touring -98
Jag har inte fått något svar från Mr Walter Mark från Canada så han har nog lagt ner mig nu. Undrar hur länge det dröjer innan nästa skojare dyker upp?????
Bo
132
Bong
Z3 M Roadster -97
BMW Marine D7
Det bästa i en sån här situation vore väl att kontakta polisen för att få råd hur man går vidare. Det skulle ju förhoppningsvis kunna leda till att skojarna grips för försök till bedrägeri.
Nu kanske någon protesterar och säger att polisen inte har tid, inte bryr sig etc men eftersom detta verkar vara ganska omfattande och har fått en del mediauppmärksamhet på sista tiden så borde polisen vara intresserad av att utreda.

/Hans
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Xtracrispy, växeln kan stå på köparen själv och signeras då den överlämnas, sen kan vem som helst lösa in den. Detta är ett smidigt sätt om man ska åka och kolla på flera bilar men är osäker på vilken man kommer slå till på.

Mattias h, hur menar du?
Antar att växeln var spärrad och det var väl det säljaren fick reda på när han kom till banken. Men hur vet man som mottagare detta en lördag?

BjörnB: Sorry fel av mig tänkte helt galet.

mh Länk
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Bong,

Med en sosseregering vid makten kan du glömma att dom gör något åt dessa bedragare. Det är tyvärr fritt fram för alla kriminella i det här landet. Du kan ju fråga dig varför de ger sig på just Sverige i stor skala med en sån här grej.
Griseknoe: Tror inte att det blir några drastiska förändringar inom bedrägeri bekämpning om/när vi skiftar till blått. Lagändrings processen är lång och dryg, vare sig det sitter en röd eller blå gubbe som spelar Allan...

Stod i Teknikens värld om detta, man kan tydligen få ut pengar i förskott på checken sen när banken upptäcker att den är falsk så blir man återbetalningsskyldig.

Keep your distance!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.