AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.712

Skojare i farten !

Sida 1 av 2
Ch
53
Christeen
523 ia Touring -98
Hallå,
Finns det någon mer än jag som blivit kontaktad via mail utav en Walter Mark Från Canada som säger sig vilja köpa bilen man har utsatt på annons. I mitt fall vill han köpa min 523 touring och han skall skicka mig en check på 10000 euro mer än vad jag får för min bil.

När jag sedan tagit mina pengar skall jag skicka de överblivna 10000 euro till hans agent via Western Union så att denne man kan fixa med hämtning, skatter och båtfrakt till Canada. Låter som ett farligt sätt att sälja bilen på.
kilroy
Ytterligare en variant på Nigeriabreven...?Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna"

Läste om dessa skojare i vintras om jag inte minns fel. Många som har blivit blåsta av dom.

mh Länk
Ja jag skulle aldrig sälja en bil på det sättet...
Tänk den gången på miljonen när det verkligen är sant, att en snubbe i Canada verkligen vill ha en 523 från Sverige eller att en gammal general i Elfenbenskusten behöver hjälp med att gömma pengar på ett utlandskonto mot riklig kompensation ;D

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Blev kontaktad via mail från England av en som ville köpa min bil till en kund han hade. Så fort han fått pengarna av sin kund, skulle han skicka mig dom. Det verkar vara ett nytt sätt att blåsa folk.

BMW CS #5206
tvåtakt
Jag kanske är dum i huvet, men vad kan Canadensaren tjäna på det här? Du skulle ju lämna bilen till Agenten först efter att du fått dina pengar,eller? Detta betyder inte att jag skulle sälja min bil till honom för det! Jag hade nog bara lagt på.
Ch
53
Christeen
523 ia Touring -98
Hur går då ett sådant här bedrägeri till. Han skickar mig en check på x euro där låt säga i detta fall 10000 euro är mer än bilens pris. Vad händer sedan ????

Hur det än är så förstår jag inte riktigt att folk går på detta. Som någon skrev så är det en på miljonen att en snubbe från Canada vill köpa min 523 i sverige och dessutom som gåva till en kompis.
Måste bli en ganska dyr 523 med frakt osv.
tvåtakt
Men HUR blåser han dig på bilen? Skulle du skriva över den på någon eller ge bort nycklarna innan du fick betalt?
Ch
53
Christeen
523 ia Touring -98
Faktum är det att i mailet står att han skulle skicka checken till adressen som jag uppgav. Sedan skulle jag via Western Union skicka överskottet efter jag tagit mina pengar till hans agent som skulle ha pengarna till frakt mm. Agenten skulle även komma hit och hämta bilen.
tvåtakt
Skulle han hämta bilen innan du löst in checken?
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Checken saknar täckning - banken kräver dig senare på pengarna.
Såg det på PLUS om en 18-årig tjej som sålde sin gamla Ford för 30.000 till en engelsman. Banken ordnade pengarna och överföring - sedan visade sig att överföringen var ogiltig och checken saknade täckning. Så banken krävde tjejen på pengarna - som hon redan använt till annat. Hastigt och lustigt fick hon en skuld till banken på 30.000 som hon felaktigt fått ut.
Ingen, inte ens PLUS kunde hjälpa henne, så vitt jag vet är hon skyldigbanken pengarna. Var det ingen som såg det programmet??

If it aint broken - dont fix it
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Western Union??? förresten - varnar man inte på mobile.de för att överhuvudtaget befatta sig med dom p g a bedrägerierna?? Tror det står så på hemsidan under övrig information???

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
SVT Plus: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Ahh - jag fattar!!
1. Du får in "bluffpengar" på ditt konto från förslagsvis Western Union.
Siffror helt enkelt , som om dom kom från en akrediterad seriös bank faktiskt skulle reperenterar ett monetärt värde.

2. Du tar din del och skickar resten vidare till "agentens" konto i Western Union.

3. Din bank får besked att det inte finns täckning på checken (tar 1-5 dagar) men då har ju du redan skickat "överskottet" vidare till agenten.

4. Banken informerar dig om att checken saknade täckning och vill att du ersätter för "överskottet" till agenten för Western Union har ju fått betalt av en akrediterad bank (som inte sysslar med bedrägerier eller andra oegentligheter).

5. Din bank /du /ditt juridiska ombud kontaktar Western Union angående återbetalning av "överskottet" till agentens konto, varvid Western Union svara:
a) Vi betalar inte tillbaka några pengar, det får ni be agenten om.
b) Vi vet inte vad ni talar om
c) ni får inte tag i någon på Western Union som kan ge besked
d) Ber er att vända er till Interpol och göra en bedrägerianmälan

Resultat: Du har ingen bil - inga pengar- och dessutom en skuld hos din lokala bank!

R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Erik W:
Så var det ja!

Och tyskarna är väl medvetna om det - det är därför dom oftast vill ha kontanter när man handlar där!!!

tvåtakt
OK! Då är jag med! Men det hade aldrig drabbat mig, för jag tar bara kontanter. En gång tvingade jag en kille att byta ut sin jävla postväxel mot sedlar. Och det var mycket pengar...
Ch
53
Christeen
523 ia Touring -98
Så sant, Cash is king
Undrar bara vad dom skulle gjort med bilen om dom hunnit och hämta den.
Ch
53
Christeen
523 ia Touring -98
Skrev just till honom och frågade om det inte var bättre om han satte in pengarna på agentens konto så att han kan betala mig cash när han hämtar bilen. Undrar vad jag får för svar.

Fortsättning följer................
Skriv och säg att du går med på det och sen då han har satt in "pengarna " gör du inte ett smack. Roligt att se hur många meil du hinner få innan han har fattat att du har genomskådat bluffen.

mh Länk
Det här blir spännande att höra vad han svarar på det:D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.