|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| ..... att jag har fel. (ska det vara) | |
TobbeBMW |
vad som krävs för att få politikerna att lyssna är en AKTION i stil med. "HELA SVERIGE STANNAR EN TIMMA" Ponera då att ALLA med bil (utom räddningsfordon) bara stannar där dom står, mellan klockan 7-8 en måndag morgon eller liknande. Får man till en sådan aktion med tillräckligt många bilister som verkligen stannar, så kommer sveriges företag att börja sätta press på regeringen och då kommer dom att tvingas lyssna, annars fortsätter det bara, en timme till nästa dag osv... tänk bara på hur det skulle se ut, helt igenkorkat i städerna, tomt på vägarna, inga varor kommer fram... Kan man (vi kanske kan ta första steget här på forumet) starta upp en sån här aktion, via internet eller kvällstidningar. Ensam kan man inte göra mycket, men många tillsammans med gemensamt mål kan göra mera än man tror. |
| Jag ställer upp! | |
|
Mitt förslag, som jag tidigare prenseterat på forumet, är den bilfria dagen. Regeringens och stödpartiernas mål är ju att stävja fordonstrafiken. Drivs detta till sin spets innebär det att ingen mer fordonstrafik kommer ske och all transport istället skall ske med "miljövänliga" alternativ, som exempelvis tåg, buss eller cykel. Mitt förslag är att alla svenskar parkerar sina fordon för en dag och försöker lösa sina transporter medelst alternativa färdsätt. I princip hela Sverige skulle lamslås. Inga närtransporter av mat och andra dagligvaror skulle kunna ske. Kollektivtrafiken skulle per omgående kollapsa. Industrin skulle förlora miljardbelopp då produktionen inte kan drivas. dessutom skulle staten förlora ofantliga skatteintäkter (snacka om att bita sig själv i svansen). Fast luften skulle säkert bli klar och ren i Stockholm... Miljöskäl är ett universalargument för att rättfärdiga vilka skatter som helst numera. Om majoriteten av befolkningen börjar cykla istället för att köra bil så kommer definitivt en cykelskatt smygande som poå något krystat sätt har kopplingar till miljön. "På grund av det ökande användadet av cykel som fortskaffningsmedel och därtill ökade utsläppen av koldioxid har regeringen beslutat att införa en särskild cykelskatt" |
|
|
Jag vill noga poängtera att jag är ivrig förespråkare av miljövänliga fordon. Det stora problemet är hur dessa fordon beskattas. Regeringen har redan klargjort att etanolskatten kommer drivas upp så etanolbilar ej skall bli billigare att bruka än diesel- och bensinfordon. Bilar som Toyota Prius kommer säkerligen utsättas för någon tråkig el-skatt om de slår igenom. På samma krystade manér som tidigare nämnd cykelskatt. Att skitiga och bränlsesklukande bilar hårdbeskattas är inte ett bra sätt att stimulera miljövnäliga alternativ. Det enda som händer är att folk blir ruinerade och förlorar all köpkraft. De bränsleslukande bliarna blir dyra att bruak och förlorar allt andrahandsvärde. Vilka skall då köpa miljöbilarna? Det kan inte bli tydligare att det endast handlar om pengar och inte miljön. Miljön är bara ett bitande argument. Gissa om regeringen utnyttjar samt totalblåser Mp..? |
|
|
BMW_MAN: Fakta: Bensinpris mot nya höjder Det finns flera skäl till att priset går upp just nu: * Efterfrågan stiger när bilisterna i Europa och USA ska ut och köra under sommarsemestern. * Dollarn stiger. I maj kostade en dollar 7,07 kronor. Den 13 juni kostade samma dollar 7,68 kronor. * Råvarupriset ligger stadigt påöver 50 dollar per fat råolja. Dagspriset under måndagen var 55 dollar fatet. * Det råder brist på bensin i lagren. Också det driver upp priset. I synnerhet i kombination med att efterfrågan stiger under sommaren. |
|
| Jag tycker inte 4 kr/liter är speciellt dyrt. Tycker du? Resten är ju bara skatter. | |
|
50$ * 7.68 / 158,9 = 2.43 kr/liter + några öre i raffinering, resten är ju skatt för du har ju både indirekta och direkta skatter på tex transport, löner till de som jobbar på raffinaderi och transport. Så bensin kostar mer exakt mindre än 3 kr/liter, resten skatt, skitbilligt tycker jag. |
|
|
Länk Tycker moderaternas förslag om att lägga momsen på bensinpriset och inte som nu momsen ovanpå bensinpriset + skatt låter som en bra ide. Skulle kännas lite mer rätt åtminstone. Och framförallt så skulle det inte ge dessa absurda höjningar varje gång kronan tappar värde. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| Länk | |
|
Samma artikel... ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
BMW_MAN: Vad priset är för rå oljan är ganska ointresant för konsumenten det som är mera akuellt är vad slut priset blir. Om det är dyrt är upp till var och en att avgöra ju högre pris desto färre tar bilen och igen mera väg för de som trots allt kör. |
|
|
9.58 i byn jag bor. Tapparna krigar med varandra..Tack säger jag och alla andra som köar till pumparna :) mvh |
|
|
Starre "Vad priset är för rå oljan är ganska ointresant för konsumenten det som är mera akuellt är vad slut priset blir." Exakt på pricken Starre, det var det jag menade. De fyra "fakta om bensinpriset" du klippte in påverkar ju bara vad vi betalar före skatt för råvaran. Världsmarknadspris, Dollar, Efterfrågan osv resulterar bara i 2-3 kr inkl raffienring och transport. Det är alltså nästan ointressant och även om det vore gratis så skulle bensinen ändå vara skitdyr. Att dra upp dessa fyra fakta är bara en rökridå. För vad konsumenterna betalar som du nämner är ju nästan bara SKATT och återigen SKATT. Jag tror inte att folk fattar hur mycket skatt man betalar igentligen, Att bensinen kostar under 3 kronor utan skatt och att man lägger på 300% på sitt lönearbete |
|
|
Jag citerar mig själv från en gammal tråd: "Om vi utgår från att Axels siffror är korrekta så måste 1380 kr jobbas ihop för att ha råd med 60 liter bensin. Vi antar att bensinpriset är 10 kr/l. Skatten på bensin inklusive moms är 70%. Detta betyder att de 600 kronorna som 60l bensin kostar beskattas med nätta 420 kr. Av de 1380 ihoptjänade kronorna återstår nu 180 kr som är ren bensin. Verkningsgraden hos en bensinmotor är i runda slängar 20%. Detta kan dock inte Sveriges regering beskyllas för (men blir verkningsgraden högre kommer säkert en extraskatt...). Detta betyder att 144 kr försvinner i form av värme. Kvar till drivhjulen blir 36 spänn. Alltså en nätt differens på 1344 kr." |
|
Amethyst |
Bara att jobba o stå i, kostar mig nu ca 50kr att köra till o hem från jobbet. Kul. Men änfå kan jag inte motstå att glädjeköra när känslan att sitta bakom ratten o njuta Bmw kommer krypande ;) Bensin priset är ju relativt beroende på din inkomst. Tjänade innan ca 8000kr o då var den dyr tyckte jag men nu så ger man staten mer pengar så den e relativt billig för mig. Däck,olja osv Får de gärna göra billigare om de vill. |
|
bjoerck: Din analys gör en mörkrädd, nu får det vara nog! Min M5 E34: Länk |
|
|
Dessvärre är det inte bara Sverige som har höga priser på bensin. Det ser likadant ut i hela OECD-området: Länk Det är egentligen bara fyra-fem länder som har riktigt billig soppa. Sen jag flyttade hit till Sydney så har bensinkontot mer än halverats (och då kör jag ändå en Land Cruiser). Dels tack vare det låga literpriset, dels pga att den katastrofala trafiksituationen gör att man undviker bilkörning i det längsta. |
|
|
ingen som tänkt på diesel priserna då? dom har väl stigit om något..... Mmmm Diesel...... |
|
|
Jo.. Häromdagen så kostade diesel mer än 95-oktan när man kollade på shells skylt. Men det måste ju ha varit fel? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.