AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.629

Så var det dags igen - bensinpriset

Sida 2 av 4
BMW_MAN:

Det var ett uttalande som Persosn gav för mindre än en vecka sedan, men visst om vi ska betala av våra stats skuld så är det en piss i nilen.

Fråga är måste/ska vi betala av och i så fall när, som läget är just nu se finns det inte mycket som tyder på att vi måste betala av de lån som vi har. Det betyder att vi(staten)kan sätta på spenderar byxan och ge tillbaka lite pengar alt sänka skatten saker och ting. Men jag tror fortfarande inte oavsett regering att man sänker bil skatten.

Säg den som inte har lån i någon form tror att det flesta lever på lånade former av olika slag

Nu kanske det blev lite politik men kära moderatorer ibland blir det så.
Med tanke på hur Sverige styrs så är det inte förvånande att det går åt h-e.

Sossarna har gjort det till något hedervärt att ha outbildade personer på ministerposterna. Således är få om ens några utbildade i de frågor de aktivt skall jobba med. Vad detta innebär förstår nog de flesta. Mitt i regeringsperioden brukar sossarna leka "hela havet stormar" och alla ministrar byter plats med varandra. Helt sanslöst. Enligt överhuvudet persson behövs detta eftersom risken finns att ministrarna annars tröttnar(!) på sina sysslor. (Är det småbarn vi har som ministrar?) Statsministerposten är dock av outgrundlig anledning exkluderad...

Låt säga att ett företag skulle styras på samma sätt som landet Sverige. Då skulle alla chefer vara outbildade och sakna erfarenhet inom sitt ansvarsområde. Med jämna mellanrum byter alla chefer plats med varandra. Fortfarande utan att ha den minsta aning om hur sakfrågorna i det nya ämnet skall hanteras.

Med tanke på den uppgivenhet, totala avsaknad av visioner, och naiva tilltro till regeringen som svenska folket har ger jag inte dett landet många år till som välfärdsstat. Snart har baltländerna passerat och gått förbi. De har framåtanda och visioner.
Vi är ett land fullt med ryggradslösa kräk som lever på bidrag och inte vill göra rätt för oss. Kan inte vara på annat sätt eftersom vi har ett av världens högsta skattetryck men ändå finns det snart sagt inte pengar till ett förbannade skit.

Det är min absoluta övertygelse.

mh Länk
"Snart har baltländerna passerat och gått förbi."

Ja, och inte bara dem utan snart sagt vartenda europeiskt land. Jag läste att flera av de gamla öststaterna infört plattskatt på runt 16%. Snacka om tillväxtmotor om man jämför med den svenska modellen.

Mvh Johan
Moderaterna är ju för sänkt bensinskatt. Men tror inte att dom sänker den om dom tar makten nästa höst. På tok för lättförtjänta skatteinkomster...

Skumt att det alltid är Statoil som höjer priset... Jet har haft en trevlig vana dom sista två höjningarna. Dom struntar i att höja!

Keep your distance!
Det finns alltid en lösning på alla problem. Man kan flytta. Här i Sydney är det soligt och varmt och bensinen betalar jag motsvarande 5,50 litern för.

Att det kommer en skattesänkning på bensin är politiskt omöjligt. Glöm det!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Starre-> Du säger att vi inte behöver betala av våra lån. Då vill jag ge dig några tankeställare.

Nu när räntan är låg är väl räntan inga problem, men kom ihåg följande. Drar räntan upp till tex 10% så blir bara räntan 100.000 på de 1.000.000 som är vår kolletiva skuld. Vad gör vi då. Lägger ned Skola, Vård och Försvar kanske. För att höja skatten ytterligare 100.000 per person tror jag inte går.

En enkel liknelse, Sverige är som en stor vagn. Några jobbar och drar vagnen frammåt. De som är sjuka/arbetslösa och så vidare åker med på vagnen. Om världen/ekonomin går upp och ned är det inga problem att dra vagen även om det är litte uppför ibland.

Nu har skattetrycket gjort att allt fler jobb förvinner och snart sitter nästan alla på vagnen istället för att dra. Dessutom är det en extra last med alla lånen som helt plötsligt kan bli ohyggligt tunga.

Det funkar bra så länge världen/ekonomin är ok. Blir det minsta problem pga tex att råvarupriser eller likande går upp så världsekonomin får lite hicka så kommer den svenska vagnen att slå tvärstopp. Detta pga att för få jobbar.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag kommer under sommaren att bidra till vård, skola och omsorg genom att tjacka upp mig på en begagnad Jaguar Xj8 4,0.

Vid kick-down och fullgas drar den momentant nio liter milen! Det blir mycket pengar till Per Nuder.
Ska vi bilda ett parti tillsammans, BMW_MAN?

Tretretti: Trevligt val av bil! Jag har den kompressormatade varianten för att provocera omgivningen lite extra samt få valuta för den höga fordonsskatten. Med kall motor visar färddatorn glatt 19.9 l/mil under acceleration. Sen räcker inte skalan...
Tretretti: hahaha!! Det var ett lite....udda sätt att se på saken...jag gillar de...!

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
bjoeck,

ja synnerligen trevligt val. XJR är verkligen inte dumt heller, men i nuläget prioriterar jag komfort. Allra helst vill jag ha en Daimler, men de är väldigt svåra att få tag på. Så Sovereign får räcka.

Seven_: jo så får man tänka när man tankar. Lite skatteåterbäring när man snurrar runt i vårdapparaten.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Fortfarande är det billigt på Hydromacken i Rimbo; 8:60 för 95 oktan och 8:92 för 98 oktan och staten får sitt ändå, tack kära norrmän!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Undrar vad det nya BMW/Bil partiet skulle kunna heta?

Några förslag?

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Var ligger Rimbo förresten?
Tankade idag 95 blyfri på Shell i Rimbo för 8,60/litern. Från Uppsala kör man enklast E4 söderut och tar av vid Knivstaavfarten. Därefter väg 77 mot Norrtälje. Ungefär 5 mil från Uppsala. Från Stockholm förmodar jag att enklaste vägen är E18 mot Norrtälje, därefter är det skyltat mot Rimbo.

MVH Dominik
BMW_MAN:

Just nu behöver vi inte betala och när/ska vi betala av skulderna detta skrev jag som en fråga om du läser mitt inlägg.

Det finns inget inom en överskådlig tids perido som säger att räntan kommer att gå upp till 10%. Det är mera trovärdigt att styr räntan går ner minst en kvarts procent. Tråkigt för vissa bättre för andra.

Med tanke på att råvaurpriset är nästan i topp och de flesta Eu länderna går dåligt så borde det enligt dina beräkningar vara stopp nu men så är det inte riktigt eller hur?

cyberkallen:

Kul att se att du hittade hit hoppas allt är bra med dig down there:))

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Starre

Om jag tittar mig omkring så ser jag detta i nuläget

-Börsen ligger högsta värde på 4 år
-Produktionen går för max både I Sverige och stora delar av världen
-Råvarupriset tex olja/bensin på 3-4 kr kan man väl knappast kalla högt
-Vi kan köpa massor med varor från Asien/Kina/Indien till extremt låga priser.
-Räntan är superlåg på bara några få procent
-Inga stora krig rasar just nu i världen
-Inga stora terroristdåd på länge

Allt detta gör att vi ligger mitt i en högkonjunktur nu. Det är det som gör att vi orkar dra runt Sverige/EU trots att +1 million inte går till jobbet varje dag och bara 17% i det privata genererar pengar in i systemet. (Att arbetlösheten är hör beror inte på lågkonjunktur utan hög skatt)

Då borde vi väl ha marginal att ta av och betala av våra idiotiska lån.

Vad händer om
-Oljan börja tryta och priset går upp till tex 10kr/l
-Räntan hoppar upp till 10% (När jag tog huslån för några år sedan låg räntan på över 10% och INGEN ekonom trodde att den skulle kunna sjunka uner 10%, därför tror jag vad jag vill när man säger att den inte kan stiga till 10 inom överskådlig tid )
-Konsumtionen rasar för alla med huslån på 2-4 millioner har inte råda att tokhandla
-Ett krig blossar upp någonstans
-Ett terrordåd så alla får hicka.

Den som tycker att det är lågkonjunktur nu måste vara under 30år eller ha väldigt kort minne.

Det märkliga i det hela är att det är traditionella (v)- och (s)-väljare som verkligen lider av deras egen politik. Ty det är dom med små marginaler som inte längre har råd att förlytta sig, bland annat till och från arbete. Eller snarare blir det inga pengar över till annat då bil är så pass nödvändig att det prioriteras högt (högst) bland utgifterna.
BMW_MAN:

Tillväxt går knappast på högvarv den ligger under under de mål både för 1 och 2 år(Irma Rosenberg) Just därför tror många att en räntesäkningen ska ge effekt.

Olje priset i kombination med en svag krona ger ett högt oljepris därav bensinbolagets höjning.

Att börsen har noterats årshögtsa beror på flera anledningar

Räntan är låg men knappt någon inflation som vi hade det tidigare så om man slår ut det så är skillnaden inte så stor. Som många folk vill tror att det är. Den som köpte ett hus för ett år sen får en lägre räntekostnad än de som köper samma hus idag.

Varför:Jo hus priset är stiget mera än vad räntan har sjunkit.

Jag har verken dåligt minne eller är under 30år

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Starre, Starre tänk lite längre....

Om tillväxt: När jag har jobbat på min arbetsplats en hel månad så får jag kanske 15.000kr i handen (jobbar över mycket nu). För att jag skall få dessa pengar har min arbetsgivare varit tvungen att ta 60.000 betalt av vår kund. Det försvann i Moms, Arbetsgivaravgift, Sociala avgifter, Källskatt, Skatte administration osv osv. Alltså måste han lägga på 300% i marginal på vad jag gör för att det ska gå ihop och då har han ändå inte fått någons vinst alls.

Är det konstigt det är ont om jobb?????? Det är fan inte många jobb som tål ett påslag på 300% i kostnad, därför finns det för få jobb. Drar du upp skatten så påslaget blir 500% så ska du se att det blir ännu färre jobb kvar.

Om då räntan ligger på 2% eller 1.75% är fullständigt skit samma för tillväxten. Det är inte den som styr. Även om räntan går ned till 0% så kommer det 300% påslaget i skatt att döda de flesta jobb lik förbannat.

Ränte-instrumentet för att gasa/bromsa ekonomin fungerar utmärkt men bara i en ekonomi där skattetrycket är vettigt

Men men jag säger ändå så här:

Jag hoppas vid gudarna att du har helt rätt, och att jag är helt fel ute i det jag tänker.

Kan bara säga en enda sak.

Jag hoppas vid gudarna att du har rätt och jag har
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.