AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
20.654

Vågar man köpa en tds?

Sida 1 av 2
Fr
37
Frd_racing
320/325 -88
Hej.
Vet att många här inte gillar diesel,
men ja ser en stor fördel i dom.
får tag i billig diesel och dom drar ju mkt mindre..
Har funderat mkt på en e34 525 tds men har hört mycket
att dom har dåliga motorer..!? Har läst mkt här på forumet om dom men vad tycker ni? har förstått att pumparna ger upp ganska ofta... vågar man köpa en tds?

he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
Om jag förstått det hela rätt så var det dom tidiga dieslarna som hade problem med pumpar etc, dvs före -93.
Har själv haft en -95:a och var mycket nöjd med den.

Polarbear
Jag har haft en 525tds-95 som "lånebil"...och det var den tröttaste bilen jag någonsin kört...
OK, jag jämförde kanske lite väl mycket med min egen bil, men 525an var sanslöst slö...och den har väl ändå 143hk?

Men de modernare dieslarna tror jag är klart underskattade.

/ Joakim

Länk
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Min har nu rullat 48 tusen mil och fortfarande är det jag som regerar på R40 mellan Bollebygd och Hisingen. :]]
Skämt åsido. Dålig motor? Vem har sagt det, låter som en trött merca ägare som kör lastbil som snackat. Vad jag menar är att många vet mycket om saker som bara insatta egentligen vet något om och de insatta tenderar till att aldrig berätta något.

Nackdelar: De första dieslarna med elektroniskt styrda pumpar var just BMW. De första modellerna 92-94 har tydligen pumpar som slits i elektroniken, men att säga att de pumparna (motorerna) är direkt dåliga är felaktigt. Sen finns det säkert beg. köpare som i tron att de köpt bil med helrenoverad pump bara fått en med nya packningar och kalibrerad med pekfingret, dessa sprider säkert inget gott rykte.

Topplocken konstruerades/förstärktes om 95 för att en del sprack.

Startmotorer har fått bytas till Bosch de som satt originalmonterade hade bara italiensk livslängd.

Min pärla fick nytt topplock vid 16 tusen mil, Boschstartmotor vid 20 tusen mil och generatorn vid 30 tusen mil.
Pumpen har bara fått nya packningar och ”pekfingerkalibrering”, men den går ändå skapligt med stadig tomgång. Svårt att motivera ny pump vid 46 tusen mil.

Sen att de är ” det slöaste jag nånsin kört” som en del skriver beror på en annan vanlig missuppfattning nämligen att ”en diesel är stark på botten”. Man tänker diesel traktorer och lastbilar har full kraft vi 1500 varv, men saken är ju den att man får välja arbetsområdet redan vid konstruktion av motorn. I vilket varvtalsområde vill vi att motorn skall ha mest kraft. Jag har skämtat om det tidigare men i TDS står faktiskt S:et för sport och bilen måste köras på ett bestämt sätt för att komma till sin rätt. Det duger inte att slököra en TDS och tro att kraften skall komma vid 1500 varv. Lite lurigt eftersom motorn samtidigt accepterar femmans växel, uppförsbacke och farthållaren satt på 50 km/h.
Men om bilen fortfarande är slö efter 2500 varv så leta efter något annat exemplar.
Fr
37
Frd_racing
320/325 -88
Ja du de är helt som du säger, Jonne mek de är en kompuis som åker mercedes 300 diesel -83. han avråder mej helt att köpa en bmw diesel... han säger att motorerna rasar och dyligt, han tycker ja ska köpa en mercedes men gillar bmw starkt.. + atty om man skulle köpa en mercedes i samma prisklass runt 30000 - 40000 kr så va får man då? jo en super trött w124 300d med 106 hk och hur roliga är dom och köra? ok en tds är kanske ingen räcer maskin de heller, men den går då betydligt bättre än en mercedes diesel. Så du tycker inte man ska köpa en tidig tds med andra ord. hur är det med bränsleförbrukning då? Har hört allt mellan 0,6 till 1 liter milen beror ju mkt på körstil iofs... men 0,8 är det rimligt? Mvh daniel

Min bror hade en tds 93 med automatlåda för ett antal år sedan och den drack alltid MINST 0.9 liter/milen. men jag har hört att de manuella ska vara mycket lättare att få ner i förbrukning. Nu var inte ahn särskillt snäll mot gaspedalen iofs......

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."
Gu
53
Gustaf W
X5 4.6iS -02
330D -01
323i -86
R850R -04
Har en E39 525 TDS -98 som gått 39700mil.
Nyligen var det dags för pumprenovering pga läckage.
Gjorde det på Bosch, så det kostade en slant, men
den går kanonfint. Full servicebok på BMW sedan ny.
Kan tänka mig att släppa den för ca 50' ifall du är intresserad
frd_racing. Jäkligt go bil för pengarna.
Kolla på den på powerbörsen.

mvh

Gustaf
annars kan du skaffa en 524td (e34) och montera ic på den
pumpen i den håller då bra, men som sagt, kör helst på finndiesel så håller det bäst.
52
10
525_touring
525i touring -92
Tja farsan har nyligen köpt en Bmw 525 tds-93
Vi märkten efter ett par dagar att tomgången pendlade mellen 1000-1500 varv (inte helt säker om de va dom varvtalen)
Jag läste då här inne på begagnatguiden att om bilen har ojämn tomgång och är svårstartad (som den då är) så ska man byta packningar I dieselpumpen.
Då kommer min fråga: Får man någon mer varning innan man värkligen måste byta packningar och vart i så fall i stockholms området man kan göra det och pris.
väldigt tacksam för svar.
Pi
4
Pirelli P Zero Nero
BMW 530d Touring -02
BMW 530d Touring -00
Köp Diesel !
Mkt. bättre känsla, lycka till.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
525_toring; Om tomgången pendlar så är det pumpbyte som gäller, det beror inte på packningar det beror på att ställverket i pumpen håller på att säga upp sig..om det är packningar som gett upp vilket inträffar runt 15000 mil då läcker det diesel som ett såll

Du frågade även var i sthlm man grejar detta och det är lämpligast på en Boschverkstad tex El & Diesel i Högdalen vid Bilprovningen
52
10
525_touring
525i touring -92
ok tackar för svaret men fick hörra av farsan att dieselpumpen är nyrenoverad men den har ändå dessa fel. Kan dom här felen uppstå av någonting annat eller är det bara dieselpumpen som kan "skapa" dessa fel??
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det är som så att många kallar pumpen för renoverad när bara några O-ringar bytts...svajar tomgången så är det till att byta pump
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Det är med all sannolikhet som gto80 säger, men jag måste bara berätta att när jag bytte packningar (två st) och returslangarna från spridarna blev tomgången hur stabil som helst.

Anledningen till packningsbytet var inte att slippa svajjig tomgång bara att slippa dieselsölet och lukten i kupen.

Frågan är då om det var slangarna eller det faktum att elanslutningarna lossades eller att den kanske nu får lite mer bränsle än tidigare. Hur som helst det blev en icke helt perfekt kalibrering av pumpen förstås, men helt i linje med övrigt skick.
M-
119
M-tech?
530 e34 - 89
Jag har hört/läst nånstans att 525:an diesel motor i grund och botten är byggd på 525:ans bensin motor och att det är därför det är så mkt tjafs med dem...

Mvh Tomas
Vad drar en 525 Tds touring om man kör landsväg?

Och en fråga till, kommer dieselskatten att sänkas på personbilar eller är det bara falska rykten?

Länk
Har ägt en 525Tds den drog ca 0,65 landsväg för övrigt den bästa bil jag ägt, inte alls trött spöade de flesta andra dieslarna i samma årgång (mercedes 300d mm). Körde den i ca 4000mil och saknar fortfarande dieseln...
Miper335
Med tanke på att staten aldrig gör något som de förlorar på så kommer med all säkerhet inte skatten att sänkas utan att något annat höjs C.Douglas.

Mest troligt kommer en ny lag nu till nästa år som kommer att gynna bilar med partikelfilter d.v.s de Dieselbilar som idag är renare än bensinbilarna.

Citroen/peugeot var tidiga med detta filter på sina 2.2 liters Hdi
motorer runt -03.

De flesta andra kommer säkert också få detta filter under -05
( Nya Vw samt Volvo har med säkerhet detta filter från -05 )

Dessa bilar får då en skatt runt 1000-1500 kr/år

Räkna med att övriga Dieselbilar med eller utan katalysator får oförändrad skatt.

Lastbilsreggade kommer säkert få en ny höjning ( utöver de redan höjda 40% )

förlusten som staten förväntas förlora då nybilsreg. kommer att öka duktigt på Dieselbilar, kompenseras med högre pris/skatt på mackdieseln.

Dessutom kommer garanterat också högre nybilspriser på Dieselbilar som ett brev på posten så att det absolut inte går att tjäna pengar på att köra Diesel om man inte är företagare eller stjäl den.

Som ni kanske har märkt så har Dieselpriset gått om bensinen
på sistone ,...något som jag tolkar som en början på en ny Dieselskatt!?

Lägg till en krona till och staten har fått som de vill.......Sverige när det är som bäst!
ha
43
hasty
Bmw 525i -91
Ska du ha en diesel så kan du satsa på en mercedes,, gärna en w124 300td,,147 hk.. har kört en sådan och den är riktigt Go!
Annars är väl en nyare audi tdi ganska bra val...

Bmw diesel är inget jag skulle rekommendera..tyvärr..
hasty:
Vad är det du vet om BMW diesel sominte vi andra vet?

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Vi sålde vår 525TDS Touring -96 efter nästan 6-års ägo. Den bästa bil vi haft, vi körde ca 8000 mil med den och det enda som byttes var bromsskivor och glödstift. Jag tycker den gick riktigt bra trots 143 hk, den drog 0,8 på blandad körning och 0,7-0,75 på landsvägskörning. TDS:en är slö på lågvarv och man får ofta motorstopp innan man lär sig köra (blir något bättre om man slår av AC:n), men den går helt underbart över 2500 varv.

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.