AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.155

Bilsemester i Polen bl a.

Sida 2 av 2
Ursäkta stavningen,men tangentbordet på jobbdatorn lever sitt eget liv och framför allt "mellanslag" tangenten. Menade självklart i mitt förra inlägg att jag bytt de svarta strålkastarinsatserna mot mattkrom varianten.

MVH Dominik
dominik: Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Hahahaha,då räknas manvältill skaran autopower-junkies:)

/D
Njuren
Dominik-------- var det drog att byta dem?

BMW - i nöd och lust?
Helrätt att göra Europa i en E30! Det måste jag göra nån gång :)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Njuren>>>> Svårt var det inte. Påwww.e46fanatics.com under DIY, Installs finns det en beskrivning över hur man byter strålkastarglas. När dessa är borttagna är det bara att dra ut insatserna. vardock väldigt försiktig när du drar ut och kopplar bort spolarmunstyckena. Fästerna går av väldigt lätt. i mitt fall gickden ena fästen av och jag var tvungen att limma den. insatserna kostar runt 600 pix på BMW.

MVH Dominik
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
dominik: du har inga före/efter bilder på detta "ingrepp"?

mvh Daniel

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Hemma igen efter en någorlunda forcerad liten trip. Men ack så trevligt och bra allt har gått! Och med facit i hand så kan jag säga att det enda som är "öst" i Östeuropa är vägnätet/trafiken i Polen. Samt att vissa hus ju ser lite öst ut överallt. Jag har haft bevakade parkeringar hela tiden. Men det har enbart varit en ren slump! Och att vi åker på lågsäsong då det finns platser.
Å min E30 framstår som rena dinousariebilen i städer som Warzsawa, Budapest, Ljubljana t ex. Att tjuvar skulle ge sig på min bil för att det är en BMW framstår som totalt osannolikt var jag än skulle parkera den. Parkerar med all sannolikhet säkrare på gatorna där än i Sverige. Där har polisen respekt med sig och de är många per capita. Jag tror försäkringsbolagen får ta och se över sina "östkrav". De känns baserade på gamla fördomar.

Kan förövrigt starkt framhålla Krakow, Bratislava och Ljubljana.
MYCKET trevliga städer och lugna. Inga stressiga storstäder utan lugna sköna städer med fenomenalt uteliv.

Angående autobahn så är det dags att inse att bilen man har i sin ägo är rätt fett akterseglad. Visst den går i 220 km/h men att åka över 180 en längre sträcka är mycket ansträngande! =)
Man ligger i 170 km/h och är skitnöjd och glad. Osså kommer det Golf/Passat TDI omseglandes. Även minibussar och några tourareg. Suck... Trösten är väl att det är bra trycka upp till 180 km/h...Då får TDI:na jobba för att orka.

Det var det.

mvh

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Stavros: Tack för all info, det var trevligt att läsa.

MvH Bmw 4-ever
Mina erfarenheter av de gamla östataterna är ungefär desamma. Skulle tro att medelåldern på deras bilar är lägre än i Sverige. Och vad gäller att köra i Polen så upplevde jag det på inget vis som riskfyllt. Framför allt i östra Polen mellan Gdansk och Litauiska gränsen så var det närmast idylliskt. Trivdes på en gång och såg aldrig några som helst tecken på något hotfullt. Det fanns dock gott om ghettoliknande förorter i värsta sovietbetong. Men folket var alltid glada och trevliga vart man än kom. Bra på engelska var dom också, åtminstne de yngre.

En episod som kan vara värd att nämna är dock en tidig morgon i nordvästra Lettland. Vi hittade ingen bra camping att ta in på, och slog därför upp våra tält bara ett femtiotal meter från en sandstrand som sträckte sig kilometervis åt varje håll. Såg ut som som någon söderhavsö. Men hur som helst, tidigt på morgonen så kom det en varg och spatserade förbi mellan tälten. Som tur var så brydde den sig inte det minsta om oss, den bara fortsatte förbi och försvann. Tyvärr såg jag den inte själv eftersom jag är morgontrött, men dom två som såg den är båda erfarna jägare och ser skillnad på varg och hundar.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Njae nog tycker jag trafiken är tuff allt. Det är ett faktum.
Inte för att jag har för dåliga skills. Men offensivt körde dom!
Men de verkar förstå varandra väl. Det krävs ju en idiot för att förstå en idiot.

Bilparken är definitivt yngre än den svenska. Bilparken på svenska landsbyggden är förmodligen inte nyare än bilparken på den polska landsbygden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.