AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.156

Bilsemester i Polen bl a.

Sida 1 av 2
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Läste nyss en rapport om bilismen i Polen och jag blev minst sagt rädd. Stölder, väpnade bilrån, dödsolyckor.
Jag åker dit imorgon så nu blev jag väldigt orolig.
Är det någon som varit där och vet hur det ligger till i verkligheten?

mvh

Rapporten
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Riskerna är nog större i Polen än här hemma men samtidigt så förstoras nog saker upp i media och när historier går från mun till mun. Man ska givetvis vara på sin vakt, undvika att stanna om någon har fått "motorstopp" och vill ha hjälp, parkera på bevakade p-platser då dessa finns, ej förvara synliga saker i bilen när den är parkerad, etc.

Har varit ett antal gånger i Lettland. Man hade givetvis en bild av kriminalitet och maffia innan man kom dit första gången men jag har aldrig sett eller råkat ut för något av brottslig karaktär men jag har iof inte kört svensk-reggad bil där och rört mig mycket med de "infödda".

___
//Ulf
Har för tillfället en MB SL 500,(Har bmw, men inte för tillfället) och ska åka till Polen nästa vecka..
Jag har länge starkt funderat på om jag ska göra det, med den bilen. Det har gått tämligen fasanfulla historier om allt från pistol mot huvet i korsningar och planerade kollisioner- för att sedan inom loppet av nån timme exportera bilarna till ryssland. Hoppas jag inte gjort dej skakis, men det är vad jag hört. Givetvis är det inte en vardagsföreteelse och saker och ting blåses upp. Men å andra sidan är det säkerligen mer frekvent förekommande än i sverige..

Hälsingar
Såg precis att du har en 325, 88:a.
Är det den du syftar på, då är det, med all respekt för e30:a inga större bekymmer att åka med den, även till polen..=)
Finns en hela massa nyare vagnar där som är mer intressanta för gangsterpojkarna=) Åk på bara och tänk inte, såvida du nu inte har kromade 20 tummare utan låstbultar från securitas eller nåt=)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Bayerische: Hehe jag tar icke illa upp! =)
Jag var bara allmänt orolig. Men orolighet beror oftast på bristande erfarenheter.

mvh
Jag tycker inte att du borde bekymra dig så mycket. Polska maffian siktar endast på dyra lyxbilar vad jag har hört av min polska vänner. Men försök att undvika att stanna någonstans på vägen när natten härjar.
jag har varit nere med bilen i polen, och vad jag erfarar så är det inget som helst att vara orolig för. Detta var är 2001, och nu när dom är med i EU o allt så är det väl ännu säkrare. Tog färjan från ystad till swinojuice (obs, stavning) och allt gick jättesmidigt.
har hört från polska bekanter att maffian eller vad det nu e där finns.står vid gränsen o kollar in potentiella bilar de kan plocka så man ska nog helst inte åka ner med en flott bil utan en halvrisig bil som inte ger uppmärksamhet...kan ju ha fel om de hela men har iaf hört de från polacker.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
När jag var i Polen så fick jag se ganska så mycket fattigdom, barn som gick och ryckte i fickorna på folk etc. Inte särskilt kul! Om jag ska dit igen så är en sak säker och det är att BMW:n blir kvar hemma. Dock finns det typer som snor bilar i Sverige och kör de till Polen, Vitryssland, Ryssland, Estland, Lettland, Litauen osv. Tyskarna har samma problem! Jag ser ganska ofta bilar som har utländska skyltar med släpvagn efter sig. Finns bara ett ord som dyker upp då, STÖLDGODS!!!

//Schnitzer

Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Schnitzer: Säkert är en del av bilarna du sett stulna men det förekommer också att krockade och på annat sätt defekta tyska bilar exporteras till länderna i öst för reperation (mer eller mindre seriös...). Vissa återimporteras sedan till Tyskland...

Sen ska man inte glömma att suget efter bilar i forna öst är stort och då i alla prisklasser. Du har ett antal länder där det innan 1990-95 var ett ganska lågt antal bilar per invånare och då dessa länder nu öppnats upp och många fått ekonomiska möjligheter att skaffa bil så behövs det bilar. Min svåger som bor i Riga har flera kompisar som importerar bilar från bl a Tyskland och det är bilar som dom köper in på samma sätt som vi svenskar gör. Skillnaden är att det i regel är äldre och billigare bilar, typ årsmodell 92-97.

___
//Ulf
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Programmer:

Självklart är det så. Jag drar inte alla över en kant. Syftade mest på saker som ligger under täckena på släpvagnarna. Kan sticka fram allt från gräsklippare till nästan vad som helst. Inte så långt ifrån där jag bor har/är det dessutom mycket stölder. För ett tag sedan var det några ryssar som skulle själa en bil, men fick inte upp den. Kom en kille och frågade om de hade problem med att få igång bilen och ville vara snäll och hjälpa dem. Han åkte på storspö så han nästan dog. Bilköp och andra saker som köps den lagliga vägen är ju helt ok, var man än kommer ifrån, men det andra är många väldigt trött på. Numer kollar man t.o.m. grannarnas hus om det är något skumt folk som är där och snokar.

//Schnitzer

Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!!
ta
76
tax
M5 Touring -94
Har turistat en del i Polen. Funkar bra att bila runt. Finns en hel del oväntat fint, Zakopane är t ex toppen både på vintern och sommaren. Sen är ju norra Polen en enda sandstrand. Polackerna verkar vara det östland som uppdaterat sin bilpark snabbast. Däremot verkar de inte gjort nånting åt vägnätet (räkna med en skakig resa). Känns som det är 10 gånger fler bilar ute på vägarna nu mot för 5-10 år sen. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är en bilpark bestående av en blandning av X5:or och Trabanter lite läskig. Sen känns de som de lagt ner trafikövervakningen. Förut kom man alltid hem med en bunt böteslappar men nu får man fixa andra souvenirer. Risken att bli av med bilen ser jag som minimal. Nästan alla hotell har bevakade parkeringar och det finns så alltid nån stödbegärligare bil i närheten.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Rapport Krakow: Allt val, inga krascher (ta i tra). Trafiken ar ohyggligt tuff. Omkorningar trots moten och vagarna ar stundtals katastrofa! Trodde de hade rustade vagen mellan Gdansk och Warszawa. Men icke! Verkligen tur att jag har nya dampare.
Laste nagonstans att Polen hade hogsta dodstalet i trafiken i Europa per capita. Trevligt...
Slovakien zu morgen... Tankade med snittforbrukningen 0,74 haromdagen trots manga omkorningar. :)
Forza E30 325!!

Kan forovrigt verkligen rekommendera Krakow. Kanonfin stad!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Trevligt med en raport från en bilsemester i Europa... Börjar längta bort nu också!

sista tentan på tisdag! Sen blir det ut på sommar vägarna ;-)

Ha en fortsatt trevlig resa !

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Njuren
Vet en som körde mitt i natten ute på vischan.Sen small det, han hade kört på en bunt stockar på vägen. Framvagnen var skrot. Rånarna ville nog annat, att han skulle stanna...tji fick dom!

BMW - i nöd och lust?
Kommer ursprungligen från Polen och är där 4-6 ggr/år med bilen. Visst är vägarna dåliga och trafiken MYCKET krävande med smala väggrenar, omkörningar med små marginaler och mycket tungtrafik. Inte desto mindre är den ett fantastiskt land att semestra i. Människorna är trevliga och hjälpsamma, vyerna fantastiska med härliga halvön Hel i norra Polen till Tatra- och Beskidymassivet i söder. Beträffande brottslighet och risen att bli rånad så är den nästintill minimal om man använder sig av sunt förnuft. Tar nästan alltid bilen ner dit och har ALDRIG upplevt några faror med att röra mig i en ganska ny och iögonfallande bil. Ett tips är bara att låsa bildörrarna under färd och ej förvara några saker på passagerarsätet under färd.

MVH Dominik

P.S Se upp för spårvagnarna, de är fördjävliga speciellt i Warszawa.
I villkoren till min IF bilförsäkring står följande: Var försäkringen gäller
För att stöldförsäkringen för personbil, lastbil eller husbil ska gälla i nedanstående länder ska bilen vara utrustad med en elektronisk startspärr som är godkänd av oss. Bilens registreringsnummer ska också vara ingraverat i bilens glasrutor.
Detta gäller Albanien, Bosnien Herzegovina, Bulgarien, Estland, Kroatien, Lettland, POLEN, Rumänien, Serbien och Montenegro, Slovakien, Slovenien, Tjeckien, Ukraina samt Ungern.

Länk sida 7

/Udo Dirkelsniff

Länk
Kreuzspeiche
Det är rätt lugnt faktiskt.
Parkera bara på bevakade p-platser kvälls-och nattetid.
Polacker kör oftast som galningar när de ser en fin BMW från utlandet, så kör inte på något provocerande sätt.
Ta det också lite lugnt på de gamla motorlederna.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
En rapport till, Budapest. Polen var najs, men vagarna riktigt riktigt daliga stundtals. Vad som daremot forvanar mig ar de nya bilarna i Slovakien o Ungern. Bilparken kanns modernare an den svenska. Har mestadels hallit oss till Bratislava och Budapest. Vagarna ar jattefina! Speciellt motorvagarna. Korde pa 150km/h helt obehindrat i 12 mil. (130km/h begransning sa de va nog en ringa forbrytelse).
Bortsett fran vissa gator i Budapest som nog inte ar rustade sedan andra varldskriget... Kroatien ar nasta mal. Forza E30!!

mvh
Njuren
Dominik: Har du kromade strålkastarinsatser på din 318??

BMW - i nöd och lust?
Njuren>>>>Svar Ja. Bytte ut desvarta matt krom-varianten som i 330n

MVH Dominik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.