AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.828

Lurad på 19045 SEK

Sida 1 av 2
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Hej
Tänkte passa på och berätta hur jag blev lurad den 27 maj i år. När jag tänker tillbaka på det verkar det hur dumt som helst och jag hoppas att mitt exempel kan antingen: a) hjälpa andra undvika bli lurade på samma sätt eller b) få folk att skratta lite och säga: "HA, vad dum han var..."

Den 11 maj i år beställde en kund, som sade sig heta Kristian och vara från GBG, följande originaldelar till en BMW Z3 Coupe från 2001:
Strålkastare med vita blinkers fram och röda/vita baklampor.
Bagagelucka, stötfångare bak, skärm höger bak, tröskel, balk till stötfångare bak samt airbag. Hela summan skulle gå på 22500:-
Jag bad Kristian sätta in 3500:- i förskott. Sagt och gjort. Varorna beställdes samma dag, pengarna droppade in på kontot 3 dagar senare.

När varorna anlände den 27 maj ringde jag kunden och bad honom hämta sina varor samt ta med sig pengar. Han sade att han inte hinner gå in på banken och ta ut pengar (eller att han inte vill ha med sig en sådan stor summa) och vi kom överens om att han skulle överföra pengarna direkt till mitt BG samt faxa över ett bevis på att dessa verkligen är överförda. Faxen kom 30 minuter senare, ett Svensk Kassaservice kvitto med dagens datum, mitt BG nummer etc (se bifogad länk). Han sade att hans kompis skulle hämta varorna samma dag. Kompisen dök upp 1 timme senare och tog kartongerna. Kvittot hade skrivits ut till Kristian i GBG, med det telefonnumret jag fick av honom.

Tur att vi lyckades ta Reg.numret på "kompisens" bil. För att Kristian svarar inte längre i telefon, inte heller skriver han tillbaka via e-post.
Polisanmälan kommer att ske på måndag morgon ifall han inte väljer att sätta in pengarna som han är skyldig oss. I polisanmälan kommer "kompisens" Reg.nummer samt bilmodell finnas med, det förfalskade kvittot från Malmö samt insättningslappen på 3500:-. Då vi är ett litet företag betyder 19045:- rätt så mycket för oss.

Anledningen att jag skriver detta är att jag försöker varna andra för den här typen av brott. Malmökontoret hade tydligen en likadan händelsen i April, men då hade en killen/tjejen blivit blåst på 23500:- på exakt samma sätt.

Info om Kristian: Kontantkortsnummer: 0737-882930 / 0737-729264. E-post: nva@pc.nu

Kvitto: Länk

Mvh
Razvan Terme
www.stylabilen.se
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
fy fan va lågt gjort.

är ju bara att hoppas på att allt löser sej på ett BRA o smidigt sätt för er.

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Bedrövligt att läsa :(

Förstår dilemmat, att man som företagare så klart vill sälja grejor och vara tillmötesgående mot kunderna. Extra trist då att något rötägg sysslar med sådant här.

Hoppas att polisanmälan resulterar i något!

Mvh,
Kalle
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
JaJsEn: Visst var det lågt, men inte lika lågt som Glocalnet!

Nej seriöst.. mycket svinaktigt gjort av "Kristian". Hoppas att det löser sig för er Razvan.

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
Väldigt synd man vill så gärna lita på folk. Hoppas det löser sig.

Man kanske skulle passa på att gynna dig genom att köpa fälgarna till v-däcken har du style 124 i 17 tum. Meila mig gärna i sånna fall

mh Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Det där hände också mitt företag för många år sedan, tror att det var 1997 då jag hade datorbutik. Någon beställde 200 CDR skivor (som på den tiden kostade 60-80:-styck). Killen faxade över postens kvitto som på den tiden var små och gula kvitton. Senare på dagen kommer en kille in och hämtar skivorna. När jag efter någon vecka upptäcker att det inte finns något insatt på postgirot började jag undersöka saken och efter allt korrespondans med posten kommer vi fram till att det var svindleri, kvittot var klipp och klistra. Polisanmälde och spårade men det blev aldrig några represalier av det.

Värre var det när en firma beställde datorer för 50.000:- + moms men det är en annan historia.
Sätt in en köpesannons på grejerna eller några av dem så kanske han hör av sig. =)
Hur skulle det vara att sköta det så att pengarna på kontot -> avhämtning kan ske...

Nåja smart att vara efter klok, man vill ju alltid tro att en människa är god och rättvis innerst inne. Man dömer ju andra efter sig själv tyvärr.

Hoppas det löser sig. Kanske han tom får ett straff för bedrägeri!

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tycker inte det är märkligt att luras av ett sådant beteende. Att man kan vara blåögd när man släpper grejer innan betalning är en sak men att folk förfalskar insättningskvitton är inget man förväntar sig i första hand.

Tråkigt det som hänt. Hoppas svinen åker dit !
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Jo...från och med nu kommer det att vara sm som du säger bayerischemotor...När pengarna finns på kontot då hämtar man varorna, eller så skickas dessa mot PF som vanligt. Aledningen att vi gjorde det här är att vi har tagit emot mycket kritik för att vi inte fakturerar, att vi tappar stora kunder etc...
Men from idag så struntar jag i hur stora pengar vi förlorar, men fakturor eller dylikt kommer inte på tal igen, endast från folk som vi verkligen litar på och dessa vet vilka de är.

Tack för stödet i alla fall.
Mvh
Razvan Terme
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Förstår inte problemet...

Ni har killens reg nr, bara att ta reda på adressen & pka & "häsa på" ??

Trist...man kan tyvärr inte lita på någon.
Hoppas det löser sig!
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Egentligen är det inte ett problem, hela händelsen är passé...
Jag är inte typen som löser problem på det här sättet. Jag låter polisen sköta det i hopp att de gör ett bra jobb.

Mvh
Paap Reeder
Hej Razvan!
Vilka eländes människor det finns. Suck säger jag!

Skall finslipa på "min metod" med - "maila ett digifoto på ditt leg". Klockren metod att tröska agnarna från vetet.
Det är dock kanske inte tillämbart när man har firma med kunder o s v.
... dock helt OK metod när man vart 10:e år skall sälja sin älsklingsbimmer.

MVH /// Paap R
BM
76
BMWLoveer
Opel Vectra OPC -2006
Razvan Terme: Riktigt svinaktigt gjort, jag blir alltid lika irriterad när någon gör på det viset. Önskar att sådana skulle sitta i häktet eller själv få sig en riktigt stor blåsning på samma sätt.

bayerischemotor: ÅÅÅ vilken snygg M5:a du har, vet ej om jag har sagt det en gång innan också när jag såg den men det är värt ett beröm till. Åh så nice :D =).

Razvan.

Det finns ju andra som sköter sånt.
För polisen gör inget bra jobb... tyvärr
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Åk hem till dem! Polisen lägger ner ärendet innan du lagt på luren... :(

Min bil: Länk
Du borde kontaktat finsk polis:) Man må säga vad man vill om polisen i allmänhet men i suomi är den respekterad nåt in i h*lvete, med orsak.

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Finnarna har alltid varit ett rejält folk.

mh Länk
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Man kan ju bara hur ärlig den Z3'a är som behövde ha delarna... Säljs nog nyimporterad och lagad med de införskaffade delarna på blocket.se snart...
ha
42
habel
520 Touring-02
Trist att du blivit blåst!
Hoppas det löser sig!..jag har själv företag och numera kan man inte lita på nån tyvärr.Jag levererar inte en pinal innan pengarna är på kontot...eller så kan man ju leverera mot postförskott.

Ps.Lös detta på egen hand vet ja*L*...du har ju kompisens reg.nr.

Ha det gott!
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Vad hände sen?! Några nyheter?!

Sjöberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.