|
Sida 9 av 10
|
|
|---|---|
|
Faktum är att invandring har skett i många hundra år till Sverige, och i princip alla har fått utstå spott och spe i någon form. Vissa har varit bättre ansedda än andra, men ingen har tagits emot med öppna armar över hela ledet. Vallonerna t ex. Länk Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
sebbes. Läs mitt inlägg till Sevak igen. Att stöta på "motstånd" är i grunden normalt, och skulle ske även om den "blonde" tog sin Dalahäst och parkerade den i valfritt "sandlådeland". Folk skulle börja snakca, ha åsikter, skrönosr skulle spridas, vissa skulle trakassera eller häckla. Vi människor är bara sådana, och i normala doser så är det i princip bara att gilla läget. Men då det tenderar att övergå till ren rasism så är det dags att dra i stora bromsen och säga ifrån. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Att man får spott ock spe för att man rattar en BMW är inget nytt ock mina arbetskamrater/vänner mfl ger gärna synpunkter som förknippar med olika mat-hak mm. Sanningen ligger nog att de flesta skulle vilja kör/äga en bimmer,men satsar på billigare alternativ? Sanningen är att BMW är lite dyrare än de flesta billigare märken när det gäller inköp ock försäkringar. Men andrahandsvärdet är bättre i en BMW så jag vet inte hur man räknar i slutet ? Jag äger/kör en BMW pga både att jag älskar bilar ock att njuta av transporten mera än bara att transporteras ;) Gillar även Audi,men detta märke slipper spott ock spe av någon outgrundlig anledning ? Mercedes har väl också en stämpel på sej att vara diverse mat-transportör mm? Men till slut så jämnförs de flesta märken pretandamässigt mot BMW? Nä jag vill inte köra annat än en bimmer,så så får det bli ;) Stå på Er kamrater,vi vet att vi vet bäst,synd om de som inte vet det bara :)) |
|
|
Alex84. Kan inte helt hålla med om det så vanliga "de är avundsjuka" påståendet. Då svenssons gladeligen kan lägga 100-300 000 kr på en Volvo V70 eller liknande, så kan de givetvis köpa en M3/M5 eller valfri annan BMW med. Min egen -99 740iL kostade drygt 100 000 kr, och man kan hitta sådana för 30-130 000 kr idag beroende på skick. Skillnaderna i kostnader är inte heller så stora som många tror. Jag tror mer på att BMW-folk så gärna vill tro att folk är så jäkla avundsjuka, kanske för det ger den själva lite mer status...? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Sant sant sant -->"Skillnaderna i kostnader är inte heller så stora som många tror." Sant sant sant -->"Jag tror mer på att BMW-folk så gärna vill tro att folk är så jäkla avundsjuka, kanske för det ger den själva lite mer status...?" |
|
| Dr Tinnitus: Du har lite rätt i det du säger. Men detta har ävent hänt när vi kört volvo i 8 år. | |
|
Sevak. Om du är utlänning, eller ser ut som en utlänning, så avviker du från det folk är vana vid, som jag skrev i första inlägget. Då spelar det ingen roll vilken bil man kör, du kan ändå bli drabbad som jag skrev tidigare. Fast det är klart ju dyrare flådigare bil ju mer blickar riskerar man att få på sig. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Sant. OT: Är född i Sverige. |
|
|
Tja vad det beror på vet jag inte,men att man får kommentarer vet jag.. Känns iaf som ren avundsjuka,typ vill ha men ändå inte ? Att det skulle vara billigare med annat märke är som sagt fel oxå precis som Du Dr Tinnitus skriver så jag vet inte varför man klassas ner bara för att man åker BMW ? Har fått kommentarer som .."Ni har mycket pengar som har så fina bilar" !! Vadå pengar? Dom är som sagt inte dyrare än andra märken ? BMW är förknippade med högre status så är dt bara,felaktigt men stämplad iaf ? |
|
|
En anna sak som är lite lustig, är ju att vissa med BMW verkar uppleva hur mycket gliringar påhopp m.m. för sitt bilval, medan andra så som jag själv, trots rätt flådig BMW inte upplevt ett enda litet gnäll eller gliring what so ever utan bara glad miner och trevliga kommentarer överallt där jag stött på folk i min bil. Den lilla fråga som då kommer krypande är ju om det möjligen kan vara så att den egna personen eller personligheten som kan påverka hur andra människor uppfattar och tycker om en? Eller kan det kanske vara så att vissa sitter på helspänn och "hugger" på minsta lilla, tar åt sig för minstas lilla, kanske feltolkar och har sig? Kanske vissa vill att andra ska tycka och ha åsikter om deras BMW? Kanske vissa vill känna sig lite för mer i sin BMW? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag tror att det kan handla om vilken typ av BMW man kör, dvs att folk ger mer gliringar på t.ex en coupé eller cab - jämfört med sedan och touring. Folk ser en ung kille med en "sportigare" BMW. Jag fick kommentarer på min coupé, men ingen reagerar nu när man kör en dyrare kombi. /Andreas. Håll till höger eller gasa. |
|
| Mistafrizz: Du har rätt i det du säger. | |
|
Givetvis så spelar t ex ålder och bilmodell in. Fundera på vilken som löper störst risk att få blickar åsikter eller glåpord på sig. En utländsk karl på 45 i en nyare V70 eller en ung blond svensk kille på 18-20 i en flång ny S60 cab? Killen löper nog betydligt större risk för att få div. mer eller mindre fördomsfulla kommentarer, trots att han är svensk. Typ "pappa betalar" eller "bortskämd brat".... Så, man måste nog ha klart för sig att det inte bara handlar om just BMW och folk med utländskt utseende. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Förlåt, jag var lite BMW orienterad.. ;-) Givetvis gäller mitt tidigare inlägg oavsett bilmärke (med kanske nåt undantag) /Andreas. Håll till höger eller gasa. |
|
|
Min högst privata tolkning av detta är att de flesta som skriver att de får kommentarer om BMW-innehav verkar matcha några av följande kriteria: vara innehavare av äldre BMW, vara relativt unga, bo i områden med lägre status och ha lägre inkomst! |
|
Conan999 |
Alex84: Stämmer inte att BMW har bättre andrahandsvärde, snarare tvärtom när det gäller vissa modeller Conan999 |
| @Conan999: Titta på modeller mellan 90-97 ock jämnför mot Saab,Volvo,Audi ex så får vi se ;) | |
|
Kan bara konstatera efter att jag och kärringen har ägt ett 10-tal BMW sedan början av 90-talet allt från 520 e34 till X5 E70 att det endast var när jag köpte en ny volvo S70 som jag slapp kommenterar överhuvudtaget. Men samtidigt skiter jag fullständigt i det då folk snackar oavsett om det är en e46 316 för inköpspris 70000 eller x5 för 930000. Folk vet alltså inget om BMW utan bara antar som ALLA människor oavsett land, kultur är mycket duktiga på. |
|
|
Som sagt, jag har vad jag minns aldrig fått någon negativ kommentar om min 740iL -99, eller för att jag äger en sådan. Bara trevliga kommentarer och nyfikna frågor, och uppskattande blickar. Däremot har min lätt bedagade vardagsbil, en Mazda 626 -89 gett mig kommentarer som "Botkyrka-Mercedes" och liknande..... :) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag har heller aldrig fått några elaka kommentarer då jag gled fram i min 320i från -87. ;) Folk tyckte nog mer synd om mig, då jag skrapade rutorna på gamla bettan på morgonen. I området där jag råkar husera är det nästan bara personbilar av senare årsmodeller som trängs på garageuppfarterna. Utom på min uppfart, där gamla "bettan" stack ut som en relik från svunna tider. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.