|
Sida 4 av 10
|
|
|---|---|
|
Dr. Tinnitus- Det finns väl en anledning till att vi har just BMW och inte Volvo/Saab. Vi gillar väl de bilar vi kör? Dessutom är detta ett BMW forum. Du läser ju själv kommentarerna i tråden så du ser ju att det går åt båda hållen... Tror att tråden själv lagt sig lite då den redan blivigt svarad på i det oändliga. Vad tror du? Danne Min bil: Länk |
|
|
Dandelue. Givetvis vet jag på vilket forum jag är och vilka bilar som gäller här. Vad jag var lite ute efter var om någon vågade stiga in i biktstolen... Alltså, om någon av de som ojade sig över att det kommenteras och gliras om BMW och BMW-ägare, vågade svara ärligt på hur snabba de själva är att ge gliringar till de som åker andra märken. Men då blev det alltså lite tyst i leden, vilket kanske är svar nog... ;-) Min erfarenhet är att både på detta forum och ute i gudsfria natur, så är inte BMW-ägare några svärmorsdrömmar i sina uttalanden om andras åkdon. De ger minst lika mycket gliringar till andra och är inte sena att blåsa upp sitt eget bilägande. Om vi ser på det generellt alltså, och dessutom utesluter vanliga familjefäder och istället håller oss till ungdomsleden i första hand. Vi är alltså alla rätt lika, eller hur? Och då tycker jag att det är lite små gnälligt att snyfta om att det är jobbigt att få höra t ex. turkamazon då och då när man äger en BMW. Sen finns det givetvis redigt ofina korkskallar i alla led, som på fullt allvar gastar smädelser. Men de är väl inte helt korrekt ammade heller... ;-) Dr Tinnitus |
|
|
Dr Tinnitus: Jag instämmer till 100%, till saken hör ju att många på detta forum har en bestämd tro att 1 BMW Hk är starkare än en 1 Nissan Hk, eller att en 10år gammal BMW är minst lika bra som en '04:as Nissan Primera :) Sedan vad som har mer status (p****s förlängare etc.) igen har ingenting med själva kvaliteten på produkten med att göra. Men men, så är det med alla "premium" märken (Volvo, BMW, Audi...), alltså inte bilentusiast märken som (Aston Martin, Ferrari...), en stor del av orsaken för bilägande för dessa premium märken är status, och många vill dölja sin statuskåthet med att skylla på andra faktorer. En BMW är en super bra bil, som på många punkter är lite bättre än andra märken, men på lika många punkter lite sämre. En typisk BMW förare skriver gärna om "teknik" och "prestanda" men sanningen är att de flesta BMW bilar inte är speciellt tekniska eller fina ingejörsexempel föutom M-bilarna som är helt superba! |
|
civilization |
Vilket är det alla kategorier bästa bilmärket för tillfället? Personligen tycker jag faktiskt inte BMW även om jag trivs mkt bra i min gamla 328:a =) |
| Jag tycker BMW och Honda gör de bästa bilarna! :) Ford Focus RS gillar jag dock till 110% så även Audi RS4 (inte övriga Audin dock..) | |
|
8500rpm- Jag ställer gärna upp med min 11 åriga gammla häck i jämförelse med vilken Nissan Primera 04/05 som hälst... Om det inte gäller soppaförbrukningen tror jag mig bestämt veta vilken bil som kommer ut på topp. ;) Min bil: Länk |
|
|
Bäst....? Vad är det då... och vem bestämmer det...? Alltså, först måste man bestämma sig för vad som är viktigt och hur det ska vara för att vara bäst. Beroende på hur dessa kriterier utformas och värderas så kan en BMW oavsett modell årgång och pris hamna lite varstans i slutstriden, i toppen eller en bra bit nedanför. De flesta här innne tycker ju att det är bäst när det låter fränt, går fränt, går fort, accelererar snabbt, ger status o.s.v.... Andra delar av männskligheten tycker det är bäst när det går tyst, mjukt, rymmer massor, orkar dra massor, tar sig fram överallt, kostar lite, är diskret, går att ha dubbla takräcken plus takbox, egen lucka för hundfoder och blöjpaket.... Ja ni fattar va...? I vissa fall eller grenar, eller för vissa människor så är en kubistisk träbock som Landrover Discovery i ökenversion det bästa. För andra är det en Grupp C-kittad Pagani Zonda. Jag lovar att de inte är bedömda efter samma kriterier.... ;-) Dr Tinnitus |
|
|
civilization: Det finns inget bilmärke som är "bäst alla kategorier". Däremot finns det förstås ett märke som anses bäst inom varje kategori. Men det är ofta väldigt subjektivt, så din fråga känns inte särskilt övertänkt. Om det fanns ett bilmärke som var bäst i alla kategorier skulle ju inga andra bilmärken behövas. Jag skulle säga BMW för körgjädje, MB för design, Volvo för komfort. |
|
|
w2k: Vänta nu lite... vilken Volvo har du kört med bättre komfort än din 740? Möjligtvis om man åker i bagageluckan på E38an skulle en Volvo kunna bräda den i komfort! Jag skulle snarare vilja säga: BMW - körglädje, komfort och status, design Mercedes - Komfort, status, design Lexus - KVALITET, komfort, driftsäkerhet Volvo - Praktisk, diskret, kvalitet The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
Väldig få har haft nåt att klaga på ang. komforten och utrymmet i Volvo S80, så visst kan Volvo med även om det inte samtidigt är lika statustyngt som de tyska vidundren. Tyskarna har visseligen fin fin komfort i de större bilarna, men de större bilarna är inte så där stora i utrymmet som de borde vara om de nu ska vara redig komfortabla. Detta gäller särskilt BMW som trots en massa andra fina kvaliteter är på gränsen trång i baksätet på t ex 5-serien och även 7-serien om man inte väljer en L. Detta trots att de har lika stora eller större karosser än konkurrenterna. Jämför man med en i sammanganget budgetbil som t ex. gamla Scorpio och vissa Audi 100 så är de rena hangaren i baksätet i jämförelse, ja risk för torgskräck föreligger. En gammal goding som BMW hade en gång är ju den trevliga 3,3i AL, men den växer inte på träd. Dr Tinnitus |
|
| Seven_: En 740 är inte precis en typisk BMW. Men S60:ans sportläder brädar allt i samma prisklass, enligt min rumpas bedömning. Har inte provat Volvos nya "Inscription" eller "Souvreign Hide" som finns som snordyrt tillval (standard i R-modellerna) men är någon av de varianterna ännu bättre så är det inte säkert att sjuan är bäst längre... | |
|
Håller med DrT hur bedömer man bästa bilen. Skulle jag korsa sahara valde jag gärna en landcruiser fast till vanlig körning fick nån gärna ge mig en M6 mh Länk |
|
|
BMW är inte mycket till statusbil längre, om man vill skylta med status är det nog bäst att ha en sprillans ny eller en äldre bil som är väldigt fin. Där jag bor finns det nästan lika många BMW som Volvo. Sen tycker jag att volvo tappade allt de stog för efter 850 modellen. S60R tycker jag är ett skämt, det finns mycket bättre bilar i den prisklassen, förövrigt är volvo väldigt dyrt. Kan inte förstå varför inte fler väljer SAAB, mycket bättre och billigare. Kan även tillägga att det nog beror lite på vad man har för bil när det gäller kommentarer, sticker bilen ut så är det mer som lägger märkte till den. |
|
|
Lardman: Ursäkta att jag divergerar lite från ämnet, men Saab är varken bättre eller billigare. Prisnivån är faktiskt ungefär samma som Volvo (om man jämför 9-5 med V70 och 9-3 med S60 - sen tar Saabs modellprogram slut!). Kvalitetskänslan skiljer med en hästlängd till Volvos fördel. Volvo är visserligen dyra, men säg ett statusmärke som inte är det. Volvo är ett premiummärke i samma liga som BMW, Mercedes, Audi mfl. Saab ligger närmare VW, Citroën och Peugeot, även om bilarna är omotiverat dyra. Saab kan inte göra anspråk på att vara ett premiummärke så länge GM ägnar sig åt "badge engineering" och säljer pyntade Opel med Saab-logga. Dessutom ligger märket på botten av Östersjön rent ekonomiskt. Kolla andrahandsvärdet på Saabar - det är ett skämt, men V70 är en av de bilar som behåller värdet överlägset bäst (över 50% efter 12k mil minns jag från nån undersökning). |
|
|
W2k Och där kan inte jag hålla med dig..... ;-) SAAB och Volvo är väldigt lika i väldigt mycket faktiskt. Volvo har ett större modellprogram ja. Volvo har möjligen lite bättre kvalitetskänsla, men det kanske beror på vilka modeller man jämför och vad man jämför. Minns att t ex. 9-5 vunnit pris just för sin kvalitét m.m. minst ett år om det inte nu var flera. Volvo som företag är mycket större än lilla SAAB och har givetvis bättre ekonomi och bilarna har ofta bättre andrahandsvärde. Jag anser att vissa av Volvos modeller kan kriga i samma klass som motsvarande modeller av t ex. BMW MB och Audi, men det är ganska få och inte uppe i de tyngre klasserna. Samma sak gäller även för SAAB men möjligen ett snäpp lägre kan man säga. Hur bra och trevliga Volvo och SAAB än är i sina bästa och mest påkostade skepnader så är det ofta ett klart märkbart kliv upp till motsvarande tyska bilar. Klivet har blivit mindre de senare årtiondet men finns ännu och så tror jag det kommer att vara ett bra tag till, ja om inte nu MB totalt krisar ned sin tidigare så fina kvalitet ännu mer... Problemet är lite klurigt därför att SAAB och Volvo gör väldigt bra bilar på många sätt (fast SAAB säljer för dåligt tyvärr) och på många sätt så är de rätt jämlika med motsvarande modeller från tyska tillverkare. Men de tyska filurerna har ju ett väldigt stort spann inom varje modellserie som ingen av svenskarna kan matcha. Personligen så anser jag nog att båda svenskarna är bra och exklusiva nog (jo de anses lite exklusiva och exotiska utomlands faktiskt) för att kunna räknas till premiumklassen. Men det finns så många bilar av rätt olika dignitet i denna premiumklass att jag nog anser att man får dela upp den i minst två nivåer. En nedre premiumklass och en övre. Så tycker jag, andra får tycka som de vill. Dr Tinnitus |
|
|
Dr Tinnitus, jag tycker du och jag verkar ha mer lika åsikter än du kanske tror av mitt inlägg. Håller med om allt du skriver förutom alla antydningar att Saab skulle vara ett premiummärke :) En sak vill jag dock anmärka, du säger att "vissa av Volvos modeller kan kriga i samma klass som motsvarande modeller av t ex. BMW MB och Audi" men inte uppe i "de tyngre klasserna". Vad är de tyngre klasserna frågar jag mig då... Volvo har ju bara matchande modeller upp till 5-seriestorlek (E-klass, A6). Där har vi V70/S80, som är klart jämförbara med tyskarna i alla egenskaper av vikt. Med risk för att trampa någon på fötterna kan vi ju sedan konstatera att Volvo XC90 regelbundet bankar skiten ur BMW X5 och MB ML-klass i SUV-tester... Volvo vann även över Porsche Cayenne och en Land Rover i något test vill jag minnas! Där ligger Volvo alltså före tyskarna. Audi har ingen SUV att sälja än, inte Saab heller. |
|
|
Personligen tycker jag att BMW X5 är klart mycket trevligare än XC90n. Allt sitter fast, är helt, tyst, rejälare helt enkelt. Volvon kändes plastig, lätt, högljud, och slö! Recensioner är vinklade efter vilket land som utfört den helt klart. Min bil: Länk |
|
| Dandelue: Måste vara därför S60 alltid vinner över 3-serien i biltester. Eller .. vänta nu .. | |
|
W2k Ja vi kanske tänker rätt lika... :-) Tyngre klasserna kan ju vara 7-serie och där har inte Volvo någon bil alls som jag ser det. SAAB är en premiumbil, även om inte du tycker så så är den det för väldigt många andra i många andra länder. Men som sagt, jag ser gärna lite fler nivåer inom premiumsegmentet. Det är ju trots allt lite skillnad på en maxad AMG E55 och en maxad 9-5 Hirsch.... Volvo har utan tvivel fått till en kalasbil i sin klass med XC90, om den sen är bättre än tyskarna är inte jag man att avgöra för jag har inte kört någon av dem än. Men ser man till testerna så talar de ett rätt tydligt språk. Tester förresten ja. Visst är det så att tester i hemlandet inte sällan är till viss favör för just hemlandsbilar. Man ser ju nästan var gång hur svenska motorpressen jublar över en ny modell från de svenska, för att sen när första berusningen lagt sig och förnuftet återvänt lite finna en hel del att klaga på. Är någon förvånad över att Auto Motor und Sport t ex. väldigt ofta har hemlandsbilar i allmänhet som segrare och BMW i synnerhet? Det beror inte bara på att de är de alltid är de klart bästa bilarna.... Dr Tinnitus |
|
|
Jag har kört både XC90 2,5T Aut och X5 3,0iA/3,0dA, och i den jämförelsen vinner BMW på alla punkter utom att leka jänkebil med softkomfort, dom X5:or jag körde hade sportpaket med ibland lite väl hårdfjädring, men inte kan väl Volvo vinna med slö skrikande motor, ryckigt växlande automatlåda, ej låsbar justerbarratt?, Inte i min värld åtminstone, men visst är XC90 snygg, men kalasbil? Kör någon av konkurrenterna, Lexus RX300 till exempel, det är en mycket bättre bil än XC90!, För att inte tala om X5, som hade varit mitt val vid köp av en begagnad för 3-400tkr, vid nyköp, känns MB ML320 CDi och Lexus RX400h mer aptitliga. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.