AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.014

BMW 330 e46...den nya måttstocken?

Sida 2 av 2
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Flåklypa >>
Har du klarat dig från motorras än? Kompisen har en 9-5 aero som han för 3e gången har hämtat från motorrenovering.. Visserligen me någon form av chip till ca 300hk.. men ändå. 3e gången!!!!

// Erik

----
No real power -just KCR :)
Jag vågade inte trimma Aeron eftersom den har en känslig drivlina. Vad är det som har rasat för din kompis? Efter tre gånger borde man ha lärt sig något tycker man.....antingen är det skittrim eller så kör han slut på någon komponent i motorn, kolvarna är känsliga.

Flåklypa
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Volvo hade E46 330 som referensbil när de skulle utveckla nya 5or. Så man får väl säga att det är en måttstock :o)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
wendtan: Hobbe Z4 här på forumet har det trimkittet i sin Z4 3.0. Klart märkbar skillnad kontra original.
Resultatet efter testning på dyno hos Kelleners blev följande (original varvstopp):
184,8 kW (ca 252 hk) vid 6370 rpm (243,0 km/h)
332,2 Nm vid 3550 rpm

/Masten

Det går alldeles utmärkt att använda sökfunktionen!
Det verkar som att både effekt och vridmoment ökar med ca 10%, inte helt fel. Jag antar att resultatet är siffror i motorn.

Flåklypa
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Flåklypa: Stämmer.

/Masten

Det går alldeles utmärkt att använda sökfunktionen!
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Flåklypa >>
Första gången blev det en utbytesmotor så där vet jag inte vad som gått fel. De andra två gångerna så har det varit en kolv som det har gått hål i, eller om den har skurit (är inte säker). Men kolv och foder har bytts då. Vi är inte jättenära polare så jag är inte helt hundra på vad det är för trim och om det är just så som jag har beskrivit. Men stämmer det inte att katalysatorn sitter under oljetråget på 9-5? Kan väl omöjligt vara en lyckad konstruktion... katten måste ju sprida ifrån sig värmen som är vesäntligt högre än de 90-100 grader som oljan håller, vilket borde medföra att oljan koksar?

// Erik

----
No real power -just KCR :)
Spikar det hål på en kolv låter det som att programmet är dåligt, även om kolvarna framförallt är sprickkänsliga.
Katten satt inte under tråget på min 9-5 iaf, markfrigången skulle bli klart lidande då. Däremot sitter det en hjälpram för motorn som gör det nästintill omöjligt att kolla oljenivån för växellådan.

Flåklypa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.