|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Fredrik M: Och doserade kurvor också va? :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Okej vajjerräcken kanske gör nytta! Men jag tycker det vore mycket bättre att bygga riktiga motovägar i stället.. Jag hatar att köra 2/1 filsystem.. Att hela tiden behöva vänta på antingen gubbar å kärringar som kör alldelles för sakta.. eller för att panik gasa för att komma förbi sånna söndagsåkare innan det blir en fil igen.. Nää skrota det där säger jag.. bygg riktiga vägar i stället... Tycker iaf inte att dessa vägar e värda att kallas för europa vägar.. drygare finns inte. Mvh Jojje |
|
|
J. Dredd, givetvis. Gärna vit/röda markeringar och curbs oxå. =) Fredrik M |
|
|
Fredrik: Om dom bara använde vägskatten till det den är till för skulle det räcka. mh Länk |
|
|
Som före detta MC åkare kan jag bara bekräfta efter egen erfarenhet. Hade en liten Honda 400 kubikare. som jag var ute och gasade runt med, tills en dag då jag drog omkull i en svag kurva, det var vår och gruset hade inte borstats bort, tjong ned i asfalten i drygt hundra knyck, gjorde ont som fasen gled sedan in under plåträcket vid sidan av vägen där hjälmen fick sig en törn av plåten. Jag är i alla fall glad att det inte var vajrar där annars hade inte jag suttit här idag. Låg ett tag och ojade mig men hoppade sedan upp på hojen och stånkade mig hem. Blev ett nytt ställ och hjälm plus en hel del nya grejor på hojen... Mvh PG |
|
| Jobbar i mölnvik och hör så fort brandbilar och ambulanseråker iväg. Såg resterna av volvon på vägen till gymmet i Orminge samma dag. En Volvo V70 2,4. Saknades bland annat vänster fram hjul, ja det fanns inget alls, dämpare osv var borta. Såg läskigt ut. Dock undrar jag hur hög farten kan ha varit. Ingen super hissnande iaf. Pratade med ena killen som jobbar på ambulansen i mölnvik om just motorcklar och vajer... Hans kommentar var i princip, vajer är bättre än inget och det räddar fler liv än om det inte hade funnits. Underförstått synd om motorcyklar men that's life. | |
|
Vad grundar ni motorcykelåkare argumenet att vajerräcken är farliga? Finns det några olyckor med motorcyklar som ni kan hänvisa till?? För enligt min teori så skulle väl en kropp studsa mot vajrarna? Jag menar det är ju inte pianotråd som sitter mellan stöttorna det är rejält grov vajer. Säger nu inte att ni har fel men är nyfiken på om det finns några olyckor där föraren blivit strimlad som ni säger? |
|
|
J Dredd: Xantia'en fick väl "endast" hål i sin framruta... Fick just tillbaka mammas bil igen från mitt jobb här i Danmark, med en stor faktura, som har gått iväg till Volvo förarens försäkringsbolag. Att han fick åka ambulans från platsen tror jag beror på att han och hans fru (?) var i chock tillstånd, inte at de var skadade... Hur som helst så är mina skador på bilen nu nästan lagade till 100%. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Gumpy, min teori grundar sig på att man kommer att kasa längs med vajrarna en bit, och de förvandlas då till sågar. En stålomspunnen bromsslang t.ex. kan göra ruskiga skador på väldigt få mil om de ligger mot på fel ställe, och en väg vajer blir precis lika vass. Om du skall studsa ut igen måste man nog komma i en vinkel nära 90° mot vajern. Som väl är har jag än inte läst, sett eller hört något om någon som blivit strimlad. /Fredrik |
|
|
Men det är ju vajer på bra många cm. Och det sitter inte EN vajer utan det sitter flera stycken tätt intill varandra med stöttor som också dom sitter tätt inpå varandra. Jag har det bara svårt att få det till att det skulle fungera som en såg och strimla en människa. Jag menar att om man nu vurpar med motorcykeln och kasar eller flyger in med en jädrans fart i vajrarna, oavsett vinkel, så är du ju inte som en hård brädbit som glider längs med räcket? Kroppen är ju mjuk och man flyger väl o far lite hur som helst. Skinnstället gör väl en del nytta också? Har hört mycket från motorcykleåkare att det bara är skit med dessa vajerräcken, men har det nånsin hänt att nån har förolyckats så som ni beskriver??? Har hört många otäcka beskrivningar med mc olyckor men aldrig någon där vajerräcket är inblandat. |
|
|
Kan faktiskt inte heller påminna mig något direkt exempel... Kan det vara så att jag fått höra det så många gånger att jag numera tror på det, och själv bidrar till spridandet av "sanningen"?? Finns det någon som har lite ovedersäglig fakta att peka på? "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
|
Hittade lite här, går dock ut på att armar och ben slits av när mc åkaren kanar längs vajerräcket och slår i de oskyddade stolparna. www.motorcyklisterna.org/pdf/mcfolket/vajerracke.pdf /Fredrik |
|
|
Det gäller ju även allt annat utefter vägarna. Gamla armco-räcken, grindstolpar, träd, stenar. Motorcykel är farligt helt enkelt. Inkapslingen av varjrarna ser lovande ut. Enda problemet är väl hur sån fungerar med snöröjningen där vajerräcket finns på ytterkant. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.