AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.463

Mitträcken räddar liv

Sida 1 av 2
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har just varit med om något hemskt, sett i en bilfreaks ögon.. Jag kommer körandes på Värmdö leden (222) in mot stan, när en röd Volvo V70 kör emot mitträcket i hög hastighet (han kommer emot mig). Mitträcket räddade mig från att Volvo'n och hade hade krockat, vilket är suveränt!

Dock sitter jag nu hemma denna fredag eftermiddag, med min mammas helt ny inköpta Polo, som fick en massa splitter / vrakdelar på sig när Volvon körde emot mitträcket.. Nu blir det omlack på, huv, vänster framskärm, byte av framruta, nytt lampglas/insats, omlack av stötfångare fram, och evt vänster bakdörr.. Vilken bra start på helgen :-(

Är dock glad att mitträcken tog emot volvon, så inte jag fik göra det frontalt - då hade omlackering inte räckt.

Trevligt helg...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Otäckt!!! Tur att det gick bra!

Som motorcyklist är jag inte lika förtjust i vajjerräcken....man vill inte ens tänka på vad dom kan göra med en kropp i 120 km/h....
Jag vet vad de gör med en bil i 120 km/h tyvärr...

Min M5 E34 Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
mosse> Vad gör mötande trafik med motorcyklister då? Känns som att det borde göra rätt ont också.. :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Mosse: Som motorcycklist kanske det är skönare att hamna under en långtradeare än att åka in i ett mitträcke? Men vad vet jag, kör inte båge...

Min: Länk
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
wire är såklart bättre än inget räcke alls, men teorin är att för den motorcyklist som "klivit av" blir wiren en utmärkt osthyvel. Själv är jag lite tveksam till om det gör någon skillnad jämfört med ett räcke, eftersom båda modellerna har stöttor som håller dem en ganska bra bit från marken. Mest troligt är nog att den som far omkull kommer att lyckas linda sig själv kring en av stolparna, och då spelar det nog mindre roll om de har wire eller räcke.
Den som vet annorlunda är välkommen att rätta mig. Skönt att sim klarade sig helskinnad iaf, vet du orsaken till att volvon kom farande mot dig?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
55 virepinnar väck men de två i bilen klev ur i princip oskadda.
men fanns inte en kvadratdecimeter där det saknades viremärken. Ac var fortfarande tät :)
Länk

///MVH Hasso
Länk
Ik
223
Ika
525i -88
Jag skrotade min saab(förlåt men det var en vinterbil) i räcket i vintras. En dikeskörning känns mer än det. Inte ens airbag utlöstes utan jag mest studsade ut igen.

Min kärra Länk
Jag tror att mosse hellre tar en snabb död i en långtradarfront än att strimmlas i räcket. Skulle ha varit bättre om dom gjorde riktig motorväg än 2 1 vägar blir jävligt ryckig körning. Men eftersom bara 33% av vägskatten går till vad den heter finns inga pengar.

mh
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Nya motorvägar byggs också med wire-räcken i mitten och i sidorna.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Jag kom körandes med min taxi på Rv 17 innan helgen (mellan Eslöv och Landskrona), då jag såg att trafiken stod still. En brandman kom fram och berättade att det var en dödsolycka och att vägen skulle hållas stängd ett par timmar.

En personbil hade frontat med en lastbil. Tycka vad man vill om vajerräcken, men här hade det räddat ett liv. Man tror att personen i personbilen dog direkt.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Vanliga mitträck har jag hört ska vara bra, men har fått mer negativt intryck av vajerräcken.

//Schnitzer

Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
har sett en ford sierra flyga in i ett vajer-räcke i ca 120 knyck... kan inte säga annat än att sierran fångades upp och gled längs räcket tills det stannade.

__
///M som i Mugge.
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Näe, trillar man av en MC så vill man väl inte ha något annat än plant, fint gräs att bromsa upp på. Så varför det är vajrar på motorvägarna kan man u undra. Är det för att motverka ökningen av motorcyklister?

"Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt"
Hagbard Handfaste
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Sim: Var det vid Mölnvik? Såg när jag kom hem i söndags att det saknas en hel del pinnar i varjerräcket på ett flertal ställen precis innan rondellen.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Vajerräcken gör nytta. Att avdela mötande filer med vajer har bevisligen räddat åtskilliga liv.

Gällande motorcyklister så kan man krasst säga att en död motorcyklist jämfört med tio överlevande bilister ger ett netto om nio räddade liv. Motorcykelåkning är ett farligt nöje. Det vet alla motorcyklister. Vill man färdas säkrare rekommenderas att köra en ny bil.

Jag kör själv motorcykel. Min åsikt kring vajerräcken är att de är bra som mitträcken. De hinsrar trots allt mötande trafik att köra på mig som utsatt mc-förare. Däremot är de farliga i händelse av en vurpa. Det är dock inte heller skönt att glida in under en Scania... Den bästa lösningen för motorcyklister voren en mur eller dylikt mellan vägbanorna.

Vajerräcken vid vägkanterna är ingen bra lösningen. Bättre då att rensa upp i vegetationen strax intill vägen.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Problemet är väl att en bil som kör av i 100 km/h kan fortsätta bra långt om inga träd eller stenar sätter stopp på färden på det mer våldsamma viset. Därför tycker jag tvättlinorna/wireräckena har sitt berättigande på utsatta ställen.

Håller dock med om att det finns alldeles för mycket livsfarlig skit vid sidan av vägarna. I många fall är ju vägen gammal som gatan, nyare vägar verkar ofta ha något vettigare avåkningszoner.
Lite racingtänkande skulle nog behövas för att öka säkerheten brevid vägen.

Sex på alla fyra, roligast så!
Hur gick det med dom i volvon? om man får fråga om du vet förstås?

Hoppas dom också klarade sig okej! :)
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Kan bara hålla med. Mitträcken räddar säkert fler liv än de tar. Var själv med om min försts olycka på en sådan väg.

Jag körde min svärfars nya V70, med svärfar och sambo i bilen. Körde förbi en långtradare innan det kommer upp skylt om att filerna går ihop. Lastbilschauffören däremot svänger in mot oss en bra bit innan och pressar oss mellan lastbil och räcke.

Jag kan säga att det skakade en HEL del i bilen och det flög stolpar och skräp en bra stund innan det tog stopp. Till råga på allt så smiter han och en bilist bakom oss jagar ikapp och stoppar honom.

Åkeriet åkte på hela skiten. Inte mer än rätt. Vi i bilen blev bara lite chockade, inga airbags eller rutor sköt. Hade kunnat sluta väldigt illa om inte räcket funnits, eller så hade vi klarat oss helt. Bilen var dock inte så fin. Helt barskrapad från färg på vä sida, medan hö sida var helt svart av gummi från lastbilens däck. Det roliga var att jag ändå körde 20 mil hem med bilen. Vi fick eskort av polisen i 10 mil. Verkstaden bytte ut skärmar runt om, fyra dörrar, fälgar och däck och framspoiler. Bilen blev dock aldrig som förut. Så nu har svärfar köpt en ny V50 istället.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Volvon sladdade tydligen hejdlöst fram och tillbaks mellan vajerräcket och räcket på andra sidan. Volvon hade enligt uppgift hög fart. Det var ingen direkt trafik i den riktningen som volvon kom ifrån. Föraren har helt enkelt tappat kontrollen över bilen. Gick tydligen inte helt bra för volvoföraren. Han fick åka ambulans från platsen. Detta är uppgifter som jag har fått i andra han från personen som körde bilen bakom Sim. Även denna bil (en Xantia) blev ordentligt tilltygad av flygande splitter. Bla metallbitar som gick rakt igenom vindrutan.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Som MC åkare, mitträcken ja, vajrar nej. Fast man hinner kanske inte känna något när ens kropp sågas i flera delar så det kan kanske kvitta. Fast får jag välja, frontar jag hellre med en lastbil. Smack, sen känns det inte någonting längre. Dock inte så trevligt för lastbilschaffisen.

Det ultimata hade ju varit helt delade körfält, med breda graveltraps på båda sidor.
Då hade vägskatten varit en rolig utgift.

Fredrik M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.