AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.314

Hjääälp! 520 -90 startar ej

Sida 1 av 2
Visa användare
21
kajc
523 iA Touring -98
Har bekymmer, får inte igång min 520. Bytte soppapump för säkerhets skull ( matar bensin som den ska).
Har gnista, nya stift, testat med ny tändspole. Stiften blir ej blöta.
Vad göra mer, jag vet att detta tagits upp på forumet förut men det vore bra med lite mer uttömmande hjälp var jag ska börja?
Bilen gick kanon innan men efter den stått i 2dagar startar den inte alls. Har även laddat batteriet! Vore tacksam för snabb hjälp!
Kaj
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
igensatta spridare, köp nya (eller rengör själv), kan vara spridartätningar också men då borde det lukta bensin om bilen från motorn. Kolla upp bränslefiltret kan vara igensatt, byt det då.
Visa användare
21
kajc
523 iA Touring -98
Har fått igång bensinen, nu blir stiften blöta. Men den startar fortfarande inte. Bytte alla reläerna som siter på passagerarsidan, har kollat så att kamremmen ej kuggat över, har kört testprogram för elektroniken.
Det enda som kommer upp är impulsgivaren (varvtalsgivaren) visar för lågt Hz-tal.
Men då vill testprogrammet att bilen ska startas, vilket det inte går! Jag har även märkt att kompet är lågt, ligger på 5-6kg och det borde väl ligga på runt 9?
Hjäääääälp!!!! Nu vet jag inte längre vad jag ska göra! Det finns gnista på alla stift, det finns bensin men bilkräket vägrar atarta!
Ska jag byta motor, bil eller köra till skroten? Vore tacksam för alla ideer!!!
MVH
Kaj
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
har du 5-6kg på alla cylindrar?
lyft på locket och kolla kamaxel och lyftare.
FAF
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Kolla kamaxel givaren, på min tidigare 520 så var det glapp i den kabeln, och då gjorde den likadant. Tog ett tag innan vi hitta felet.

//Simon
Visa användare
21
kajc
523 iA Touring -98
Har kollat kamaxeln, har kollat ventilspelet (mekaniska lyftare).
Får byta kamaxelgivaren, var inne lite på den men den kostar 750:- på BMW.
Samtidigt har jag ingen nytta av en bil som inte går.....
Tackar för tipsen!
Kaj
Visa användare
21
kajc
523 iA Touring -98
Bytte kamaxelgivaren. Startar fortfarande ej :(
Kaj
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...Som någon redan skrivit>>>Kompression på 5-6kg på "burkarna" är alldeles för lågt för att den ska gå igång.

Otät topp av någon anledning är ju en tänkbar anledning av flera.

Mvh Janne.
Visa användare
21
kajc
523 iA Touring -98
Tja, får väl lyfta toppen.
Däremot är det konstigt att bilen fungerade innan men när den stått i 2dagar, inte startar.
Kompet kan väl inte sjunka när bilen står still eller?
Borde den inte åtminstone starta även om kompet ligger runt 6 eller är det så att motorn kräver mer för att tända?
MVH
Kaj

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Alltså det låter ju konstigt, vi har fått igång en motor som haft hål i en kolv och dåligt komp i alla cylindrar utom en.

Har du kollat kompet på rätt sätt? Dragit tillräckligt länge på starten t.ex?

Även om kompen är låg, vad kan vara orsaken till det, alltså på alla cylindrar samtidigt.

//Simon
Visa användare
21
kajc
523 iA Touring -98
Jaa, jag undrar lite med... Har varit kos kompisen som äger bilverkstad, så kompet är rätt.
Det roliga var att kompet är exact jämt på alla cylindrarna även om det var lågt. Ska köra en till datoranalys hos kompisen imorgon när jag fått batteriet fulladdat. Men just nu fattar jag ingenting....
Thats life!
Kaj

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Kanske batteriet inte fick ordentligt med snurr på motorn? Låter ju lite långsökt det borde ju funka ändå. Kamaxelgivaren du bytte, är de kompletta med kabel eller är givaren separat? Jag minns tyvärr inte

//Simon
ro
80
robotics6
330iA Touring M -17
Har du provat använda startkabeln på batteri från en annan bil och så om det skulle starta så är de batteri som är dålig. Hade oxå problem med min andra bil så testade jag att använda startkabeln så startade bilen. Så därefter bytte jag ut batteri till en ny batteri då var all problemet borta. Hoppas det hjälper dig.
Visa användare
21
kajc
523 iA Touring -98
Kamaxelgivaren var komplett med kabel. Får väl se imorgon om batteriet snurrar bättre. Det är ju lite svårt att köra hela datoranalysen eftersom bilen inte startar men fick tips om att även om bilen inte startar ska man låta testen gå igenom på startmotorn.
Vi bröt testen när man kom till dom punkterna det krävdes att motorn var igång.
Jag vill även tacka er alla för tips och råd, känns skönt att det finns dom som bryr sig!
Blir en ny spännande dag imorrn....
Kaj

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Låter konstigt att tappa all komp "bara sådär" pga stillestånd måste jag också säga...

Kan säkert vara ett simpelt fel...Trist att lyfta toppen och sedan konstatera att det var någon enkel sak som strulade..men,men..Lycka till i ditt fortsatta felsök.

Mvh Janne.
Vo
51
Volvo_Klas
e34 525i -90
En fundering..jorden till motorn??Kan ju hända att den e dålig..men tillräckligt me jord för att de ska gnista när du har stiftet bredvid..testa att sätt en startkabel på nåt bra ställe på chassit o sen i typ insuget eller greröret!!
MVH Klas

Klas Östling
Volvo Team Extreme
Visa användare
21
kajc
523 iA Touring -98
Bra ide, ska testa detta imorrn!
Annars lutar det väl åt topplocksrenovering.
Lagom till semestern....;(
Kaj

Vo
51
Volvo_Klas
e34 525i -90
Men toppen kan ju inte bara rasa sådär..då har de ju varit härdsmälta i grejjerna o allt sitter ihop...de måste va nåt enklare än toppen..även om du har en liten spricka nånstans i toppen så går ju motorn igång lixom...
Leta småfel istället för dom stora direkt...
Lycka till!! =)

Klas Östling
Volvo Team Extreme
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

kaj>>>Har du nu konstaterat felet?

Mvh Janne.
Visa användare
21
kajc
523 iA Touring -98
Nää, har resignerat för sommaren :(
Ska ta nya tag efter semestern eller sälja eländet
Nån som vill köpa????
//Kaj
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hmm undrar om "datorn" ger/får signaler från Impulsgivaren. Har du mätt upp på anslutningen? En annan detalj är jordningen till motorn och Motronic (datorn.) Kolla noga alla jordpunkter.

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.