AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.404

Bromsarna nyper efter ett tags körning...

Sida 2 av 2
Pi
121
Pickis
M527i TIC-85
kom ni fram till nån lösning på bromsproblemet???
jag har nämligen råkat ut för exakt samma fel på min E-28.....suck!!
la
132
larpan
m535i -85
jag hade liknande på min e28! det visade sig att jag inte hade "monteringsatsen" för bromsklossarna på oken, alltså själva "fjädern" efter jag monterat dessa så nöp inte bromsarna längre, gick även prickfritt genom bes =)
mi
29
micke..
Bmw 525i -92
tjena! när du bytte bromsrör mm, antar att du luftade bromsarna efter det!? tryckte du bromspedalen i botten nån gång? jag gjorde nämligen de misstaget en gång när jag luftade, följden av de blev en otät packning i huvudbroms cylindern. sabbar man packningen släpps de igenom olja och bildas tryck, mina bromsar nöp oxå efter en stund, höll på att bli tokig innan jag kom på var det va för fel.. kom över en beg. cylinder på en skrot, och de blev bra efter bytet! behöver inte vara de problemet du har, men kanske kan vara värt o kolla upp..

/micke..
Pi
121
Pickis
M527i TIC-85
Jag har snart bytt ALLT utom huvudbroms cylindern så visst kan det tänkas va där felet är, när jag lufta bromsarna så trycksatte jag behållaren för bromsvätskan då slapp jag sitta å pumpa på pedalen, men visst ,jag kan ju ha lekage i nån packning ändå....får nog ta å riva cylinder å se...
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
När kolven i huvudcylindern går tillbaka så frigörs ett litet hål mellan huvudbromscylindern och behållaren, där ev. kvarvarande bromstryck släpps ut.

Om packningen har skadats av felaktig olja, så att den täcker hålet, eller om kolven inte går tillbaka ordentligt så kan du få kvarvarande tryck i bromssystemet.

Det skulle även kunna förklara varför bromsarna ligger an då de blir varma, eftersom bromsvätskan då inte har någonstans att ta vägen då den expanderar när den blir varm.

Det här märker du inte när du trycksätter bromsvätskebehållaren, för då trycker du bromsvätskan förbi packningen i huvudcylindern (den fungerar som en envägsventil, ungefär som packningen i en cyckelpump).
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
Om tätningarna i huvudbromscylindern är dåliga så kan det bygga tryck så bromsarna börjar ligga på... men det känner du om pedalen blir "hård" redan vid sitt översta läge, inte fjädrar enbit innan det bromsar som det ska va./M
men dot 4-5 ska man använda -och helst i bromssystemet:)
Pi
121
Pickis
M527i TIC-85
Jag har beställt en ny huvudcylinder nu...jag tror ni är på rätt spår
sen är det bara bromsbomben som inte är bytt
Håller också med ang huvudbromscylingern, hade exakt samma probl med min E32, Efter tio min körning började klossarna sakta anläggas skivan. Detta var oberoende ifall jag använt bromsen.

Bytte det mesta innan kronan damp ner på huvudcylindern. Tydligen som tidigare inlägg antytt att backventilen ger upp.

/Thomas

Pi
121
Pickis
M527i TIC-85
Nu har jag bytt huvudbroms cylindern och bromsarna funkar PERFEKT igen:)

TACK!! allihopa som gav mej detta kanon tips:)

nu går bilen som spjutet igen....:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.