|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Häromdagen bytte jag en bromsslang och ett längsgående bromsrör på min E28, 528 pga av den inte gick igenom besiktningen. Samtidigt hade jag köpt nån billig hydralolja som skulle funka på alla typer av bromssystem och hydralsystem, stog det iaf, som jag fyllde på med efter att ha bytt ovan nämnda delar. Men på min väg till beskiktningen, ca 2 mil ungefär så börjar bilen gå tungt, så jag kör in på en avfart för att kolla vad som felas... Märker att bromsarna bara biter hårdare och hårdare för att bilen till slut knappt gå framåt... Vart tvungen att ringa och avboka tiden, lossade en nippel och släppte ut lite tryck och åkte hem och gav fan i att bromsa.. :( Nästa dag så byter jag bromsbomben, hade ändå tänkt byta den då broms-pedalen sjunker, sen tar jag en provtur och samma sak händer igen. >:( Så nu är min fråga till er: Vad är det som kan jävlas tror ni? Själv funderar jag på om det kan vara den billiga 60:- krs hydral-oljan jag köpte på statoil? Kan det vara så att den har blandats med gammal bromsvätska och kokpunkten har sjunkit pga av detta, typ som glykol och vatten fast motsatt effekt? Eller är den bara allmänt kass? //Mvh Aron | |
|
Jag vet inte om man ska ha hydralolja i bromssystemet. Kanske funkar. Men det verkar ju onekligen som att den expanderar och sapar övertryck i systemet. För säkerhets skull, köp en riktig DOT 5 bromsvätska. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| Jo man får väl vad man betalar för antar jag :p | |
| ja håller på Dredds linje... | |
| synd annars hade du ju spart in 60:- på oljan... | |
| jo det var ju förjävligt synd på 60 spänn där. :( | |
|
Hydraulolja o vanliga bromsar är nog ingen bra kombination. Bromsvätskan är ingen olja utan en glykolliknande produkt. Köp riktig brömsvätska och set till at få ur det du satt i ur alla rör. Sug ur det du kan från behållaren(ej med munnen:-) fyll på med riktig vätska o börja trycka ur skiten, Höger bak, Vänster bak, Höger fram, Vänster fram o glöm inte kopplingscylindern. Men det kanske du visste redan.. mvh Göran Min bil Länk |
|
|
Jo denna hydral olja var mest nåt temporärt som jag köpte på den lokala macken för att ha nåt när jag bytte rör och slang, tänkte avlufta och byta bromsvätska sen efter besiktningen var klar. Men att det skulle ha sån dålig effekt på bromssystemet hade jag ingen aning om, speciellt med tanke på att det stog: " passar alla broms- och hydralsystem" på flaskan. Tack för svaret forry! Lärde mig lite nytt där. |
|
|
Kanske det var olja för Hydraulbromsar..typ grävare:-) Kan tänkas att kokpunkten på oljan du satt i ligger så mycket lägre än i riktig bromsvätska och därför expanderar av värmen och trycker ut klossarna.. Är ingen "expert" men det tycker jag låter som en rimlig förklaring. Glöm inte bort att se till att bromsbehållaren aldrig blir tom på vätska då du pumpar ut den gamla... Min bil Länk |
|
Sixten |
Vanlig hydraulolja har som sagt var lägre kokpunkt och samtidigt expanderar den då den blir varm. Bromssystemet är ju ett s.k. slutet system vilket gör att olja som en gång runnit ur behållaren ner i bromssystemet inte har någonstans att ta vägen när den expanderar, det enda som kan ske är att bromskolvarn i oken pressas ut och bromsarna börjar nypa. Varför vispa i lådan för hand när bilen gör det ännu bättre??? |
|
Hej igen! Nu har jag bytt till en DOT4 bromsvätska, avluftade alla ok i rätt följd, avluftade även kopplingen... Men problemet kvarstår, bromsarna nyper likt förbannat fortfarande. Efter knappt en mils körning så börjar bilen bli tungkörd för att minuten efter vara helt låst av bromsarna. Kan det finnas hydralolja kvar ute i oken runt kolven som inte försvann när jag avluftade? Eller kan det vara någonting annat? |
|
|
Det kan ligga kvar i rör o slangar mm..är du säker på att du fick ut den gamla oljan och att det började komma riktig bromsvätska ur nipplarna?? Det räcker inte bara med att "lufta" du måste byta ut oljan mot bromsvätska till sista droppen... - Testa att göra om proceduren och tryck genom ordentligt med bromsvätska, den är ju relativt billig så om du kör genom en 1-litersflaska eller 2 så kostar det ju inte så mycket. Min bil Länk |
|
|
Är det alla bromsar som låser? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
För någon vecka sedan så bytte jag oket höger fram och fyllde på med hydraloljan (dumt nog) och luftade.... Har nyss tryckt in kolven så långt det går ur ovan nämnda ok och fick ut kanske 0.5 centiliter hydralolja, efter så tog jag en provtur... Nu så låser sig inte bromsarna helt men dom ligger fortfarande på otroligt mycket... Ska testa imorrn att göra samma sak på resten av oken, om inte det funkar så får jag väl ta loss samtliga ok, blåsa ur dom till sista droppen... All hydralolja är för övrigt bytt mot riktig DOT4 bromsvätska, förutom det som just kan ligga kvar vid kolven i oken. Om man ska få ut det sista ur oken, måste man ta loss oken och lossa på kolven osv eller räcker det som jag gjorde, att trycka in kolven i botten? Kände på bromsskivorna när jag kom tillbaka från provturen och alla var varma men höger fram och vänster bak var stekheta så det är väl där det ligger på som mest Alltså det är sjukt så mycket hydraloljan kan expandera när den blir varm... :| |
|
|
bör räcka med att du drar ut oljan ur varje ok via nippeln... se bara till att du inte trycker ut kolvaran ur oken.. mvh Tomas |
|
|
Jo men det är det jag gjort hitills, alltså tömt broms-systemet tills den nya bromsvätskan kommer ut på samtliga ok. Men bromsarna låser sig fortfarande när dom blir varm så jag undrar om det kan finnas kvar hydralolja inne i oken runt kolven eller liknande som inte försvinner när man luftar via nippeln? Ser iaf jag som den enda möjligheten.... Vad tror ni? |
|
|
Kanske är en god ide att tvätta rent i oken kanske är svårt att "skölja" bort oljan som lagt sej på olika ytor. Vet inte hur lite som krävs för att det skall börja pressa på men antagligen så behövs inte så mycket. Är det bara där du bytt som det låser sej eller har dom andra oken drabbats??? Min bil Länk |
|
|
Alla bromsar verkar gå i lås mer eller mindre, broms-skivorna blir varma som sejjtan på samtliga hjul iaf... Ska försöka få hur alla vätska, olja och skit ur oken imorrn iallafall, får se hur det går... |
|
Smiley© |
Om vätskan man har i bromssystemet expanderar bör den väl tryckas upp i behållaren? Annars kan väl inte bromsarna släppa när man släpper upp pedalen? Alltså bör vätskan tryckas upp i behållaren om det nu är så att den expanderar, istället för att trycka ut kolvarna. Jag vet att fenomenet med anliggande bromsar uppkommer om tex bromsslangarna är dåliga eller om huvudbromscylindern strular/feljusterad (på såna bilar det går att justera). Men dom fenomenen uppkommer även vid kalla bromsar när man står still. Måste dina bromsar bli varma innan dom börjar låsa sig? Gäller det alla hjulen? |
|
Ja det verkar som om när bromsarna väl börjat bli lite småvarma tar det inte många minuter/sekunder innan bilen blir helt obrukbar för att bromsarna låser sig. I början när bromsarna är kalla så släpper dom när man släpper bromspedalen. Ja alla hjulen låser sig, bromsvätskan trycks väl bakvägen vidare till dom andra oken verkar det som. ( Har svårt att tro att alla oken har hydralolja kvar i sig?! ) |
|
|
Hur har det gått?? hoppas det löst sej mvh Göran Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.