AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.667

visslande ljud när man gasa på E46 320i

Sida 1 av 2
Visa användare
88
super dave
bmw 328iA 1998 e46
hej!

en kompis till mej håller på att test köra en fin 320i 2000 E46 när man pressa ner gasen (vanlig körning) finns det en rikitg irriterande ljud visslande ljud. tydligen är det många som har haft det på E46.

frågan är hur fasen för man bort det!?!
Hej!

Jag har nog ett liknande problem som det du beskriver. Hänvisar till ett tidigare inlägg skrivet av "bit" i förrgår klockan 19.09 med rubriken "Högfrekvent pip i anslutning till gaspådrag". Har dock inte fått något svar om vad man kan göra men nu är vi tre på forumet som har detta problem så det borde vara ett någorluna känt problem. Återkommer om jag får reda på något.

MVH
Kalle
Visa användare
88
super dave
bmw 328iA 1998 e46
right on!

konstig jag har åkt i några E46 och ALLA har den där pippppp ljud. men ingen har skrivit något.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Testa att stänga av kliman. Minska fläkten tills panelen släcks. Piper det fortfarande?
Visa användare
88
super dave
bmw 328iA 1998 e46
det har vi provat....

troligen är det mpg/lpm gauge som gör ljudet. ska hänga med till bmw och höra med de.
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Hej

Hade ett sånt ljud i min bil, vid hastigt gas pådrag, lämnade in till Bmw. Dem bytte avgasventilen som sitter under insuget, då fösvann missljudet.

Hoppas detta hjälper!!!
Det kan vara det du säger Mocke. Dock så har jag inget ljud vid hstigt gaspådrag utan vid väldigt litet gaspådrag.

Det ska bli intressant att höra vad super dave får ut av BMW besöket. Har själv inte haft tillfälle att åka till BMW och höra.

Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Tja

visst, det kunde hända med, låter som problemet jag hade.
Själva delen kostade 362 kr och bmw tog 800 för arbetet.
Detta ifs stör inte körandet men i längden orsakar att bilen går upp o ner i varv och börjar gå dåligt.
Visa användare
88
super dave
bmw 328iA 1998 e46
Mocke!

vad heter delen? känns som jag måste veta allt innan jag åker ditt. annars kommer dem att säga vilken ljud? vad då? :)
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Jag tror att dem sa avgasventil sitter under insuget.
Man måste måntera bort luftfilterhuset och lite till i vägen för att komma åt den.
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Edit:

Hittade kvittot.
Det står ventil under insugsrör.
Visa användare
88
super dave
bmw 328iA 1998 e46
ventil under insugsrör.. finns det någon reservdel nummer? alla info jag kan få innan jag åker ditt är jag jätte tacksam för..
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
det kaske e detta

11617501566
Ky
32
Kylarn
545iA -04
Det var visserligen ett tag sedan som denna tråd hade några synpunkter,
men här kommer en annan erfarenhet.

Jag hade samma missljud vid svagt gaspådrag, som beskrivs i tidigare inlägg.
Eftersom jag precis köpt bilen lämnade jag in den till BMW (garanti),
deras svar var att det troligtvis var sportfiltret som orsakade ljudet.
Det var ett öppet sportluftfilter monterat i bilen då jag köpte den.
Eftersom jag inte riktigt tror på dessa filter samt att man tydligen måste rengöra dem hela tiden,
köpte jag orginalgrejerna på skroten istället.
Och nu till det intressanta. Ljudet är borta. Jag kan tillägga att luftfiltret ser nytt ut,
och sportfiltret var nog väldigt smutsigt (har tvättat det nu).

Så varför inte byta till ett nytt filter innan ni börjar mecka med allt annat.
Kylarn

Mycket intressant iaktagelse ;) skall testa! Jag har oxo ett vinande ljud framför allt vid högre varv +5000 rpm... hmm har ett förmodligen smutsigt sport luft filter som behöver omhändertas :)

//Rop
Ma
8
Matte 328
328i -99 E46
Hej!
Jag har en 328-99 E46 och har även jag detta visslande/vinande ljud, har någon fått nån mer info om detta? funkar det att byta "ventil under insudsrör"?

MH
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag fick det ljudet när jag monterade på öppet filter på min 323Ci-00, så jag tror det är där problemet ligger. Jag störs inte nämnvärt av det däremot.

BMW CS #5206
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Ni som har ett visslande ljud, testa att stäng av AC, ljudet kan komma ifrån den.
Mi
36
Micckee
328 ci 00:a
kolla så inte det är en luftslang som är trasig vid insuget, sitter under den andra platskåpan över motorn, alltså inte den som sitter över tändspolarna.

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Jag har också detta problem på min Z4 3.0

Var inne på BMW och det är de tror det är vacumdosan som behöver bytas ut. 11617544805 på 3.0

Priset för åtgärd var 1.400 plus arbete 600 sek = 2.000 sek. Inte så farligt, men de hade inte tid idag, så jag tänkte åka hem och dra lite i slangarna och kolla luftfiltret i fall att.. Man vet ju aldrig, har ju bara 3.400 på mätaren.
Ma
8
Matte 328
328i -99 E46
Ljudet kommer definitivt från insuget och är beroende på gaspådrag, tror inte det har med ac:n att göra... Jag skulle vara tacksam att få höra resultatet av bytet av vacumventilen som anges längre upp i inlägget. Jag har inte sportluftfilter och har nyss bytt luftfilter utan resultat. Ljudet är rätt så påträngande i min bil iaf och en orsak till irritation. Jag ska kolla slangarna dock men som sagt, jag tror inte att insuget ska låta så pass mycket in i kupén.

MH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.