AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.677

Ägandekostnader för M5

Sida 4 av 4
Al
462
Alexandar
BMW M5-01

DSC går ju inte att ha på när man kör på bana.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Tjena Alex, jag anade detta. Gör ju det hela lite mer spännande...

Mvh
//Sibbe
Länk
Bimmer Seb
Precis som Alexander säger så går inte DSC att ha på när man kör bana. Detta pga att varje gång du accar ur en kurva eller tenderar till att hasa lite i en kurva så försöker DSC stbilisera upp bilen med hjälp av bromsarna och runt en bana sker detta i princip hela tiden förutom på rakorna, bromsarna blir överhettade på nolltid.
Min pappa gjorde det med en M3 E46 av misstag på gelleråsen och det näst intill brann i alla fyra bromsarna. På mantorp för ett par veckor sedan gjorde en annan man samma misstag på sin M3 och det rök något kopiöst i alla hjulhusen pga av överhettade bromsar (beläggen smälte och blev plåtrena)

Så summasumarum är att kör du sakta runt en bana så inte DSC kopplas in någon gång kan du ha den ikopplad (men då gör den ju ingen nytta så varför chansa) men kör du lite snabbare så gör den MYCET mer skada än nytta.

Ett litet exempel
Efter att pappa överhettat bromsarna med DSC så var det min tur att köra. Det gick bra ett par pass men då klossarna blivit för heta och mycket tunnare så var inte hållbarheten den samma längre. Efter start och målrakan på gelleråsen så var jag uppe i 210 vid 100m skylten och skulle bromsa men pedalen gick i botten då beläggen totalsmälte och dom blev plåtrena. Inga frambromsar i 210 på väg in i en kurva kan få dyra efterräkningar. Nu hade jag tur och växlade ner för att få ner farten litegrann och sen bar det ut i lacakulorna som bromsade upp mycket, åkte relativt parallelt med däcktraven och kom upp på sanden efter lecakulorna och stannade knappt 2 meter från däcktravaran. Inget gick sönder på bilen som tur va (hade köpt den 2 veckor innan) men det kunde lika gärna blivit en totalskrotning av bilen.

Så ingen DSC på bana
wi
39
wissen
///M5 -99
Ett tips på bil med alla dyra fel åtgärdade.
mvh johan

Länk

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Verkar onekligen fin...
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Jag lovar att aldrig ha DSC ikopplat på eb ev. bankörning, tack för förklaringen.

Den såg fin ut, rättså ovanlig färg med. Lite dyr med tanke på mil och årsmodell, men de dyraste reparationerna var ju gjorda. Som du säkert vet så drar de tidiga M5 en del olja, upp till 1L/150 mil, detta slipper du om du väljer en 01->.

Att de drar olja är inget skadligt men oljan är dyr och det blir en extra kostnad på c:a 1 kr/milen att addera till allt annat, det verkar dock finnas vissa undantag på 99-00 som ej drar speciellt mycket olja 1L/1000 mil. Men det finns mycket att läsa om detta om du söker.

Mvh
//Sibbe
Länk
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Dom flesta tidiga vad jag har förstått drar INTE onormalt med
olja.

En del har dock problem med 1l/100 mil nästan oavsett körstil
och det är bara för mycket.

Hur det ser ut procentuellt vet jag dock inte.

Lasse Karlsson
Vad det gäller service på M5 E39 har jag erfarenhet av att kostnaden kan variera otroligt mellan firmorna, och har man tur och hittar "rätt" ställe, kan det bli riktigt kul! Ska göra oljeservice på min M5-02 i dagarna, och då ska även mikrofilter + bromsvätska bytas. Bara 6-7 liter Castrol 10-60 går väl på runt 6-700 spänn vad jag förstår, så då verkar ju det slutpris jag fick 1500 spänn! smått fantastiskt! Men det är väl bara att tacka och ta emot!
M femman:
Precis, det är väl därför fler och fler får upp ögonen för Alpina B10V8 istället som alternativ till M5?
- Inga Vanos-problem
- Inga LMM-problem
- Inga Kopplingsbyten
- Billigare bromsaskivor och klotsar (standard 540)

Generellt sett nyköpta av en kundkrets med mindre aggresiv körstil än M5-köpare. Inte oväsentligt begagnat med 10-15' mil på mätaren

I det närheten av samma prestanda som M5 (0-100 5,4 istället för 5,2) och högre toppfart (Auto Motor und Sport, jag kan minnas fel)

Mindre risk för strul med en B10V8 helt enkelt som det verkar om man läser forumen
du
30
duccen
530D -07 e61
Någon som har koll på vad inspektion I resp II kostar? Hur ofta ska den servas?

Vad kostar tex bromsbelägg resp skivor? Avgassystem? Ny koppling?

Jag funderar lite på att köpa en 99:a, men är lite rädd för ägandekostnaderna. Den har gått 12000 mil enligt handlaren vilket inte borde vara jättemycket för en sådan här bil. Bara ökningen i bensinkostnad mellan min 206:a och den här är ju ansenlig.

mvh
Jörgen
wi
39
wissen
///M5 -99
Kostnad inkl arbete på de kvitton jag hade på min bil:
Allt utfört på BMW. (finns säkerligen betydligt billigare alternativ).

Bromsar: (skivor o belägg) Ca 18-20.000kr runtom.
Koppling: ca 10-12.000kr
Avgassystem: Ser dyrt ut men min hade gått 16.000mil utan byte och det såg ut som nytt > rostfritt !!.

Vet inte vad Servicen kostar, men bensinsnål är den INTE. Särskillt inte om man har tendens till blyfot. Och denna bil köper man inte om man vill åka snålt ;-)

mvh Wissen.
du
30
duccen
530D -07 e61
Tack för svaret.

Det är visserligen en hel del men inte extremt. Finns standardbilar som i princip är lika dyra. Bromsarna är iofs en slant värre kanske.

Hmm får se om man kan räkna hem det.

Det är en grym bil så vilhafaktorn är hög!

mvh
Jörgen
Lasse Karlsson
Har själv inte haft annan BMW än den M5:a jag har idag, så kan inte jämföra ägandekostnader mot tex en 540 men kan dela med mig lite av kostnadserfarenheter för min kärra fram till nu + några svagheter hos M5:an man läst sig till eller fått sig till livs av folk som kan en del om dessa bilar.

Försäkring: rätt dyrt förstås, jag har bilen tillsammans med farsan och då den står på honom pröjsar vi 9000kr helår, inte farligt tycker jag , men det kan naturligtvis dra iväg om man bor på "fel" ställe är för ung osv.

Soppa: Dessa kärror är det naturligtvis jättekul att tokköra! men är man inte alltför "blyig" i dojan är det inte svårt att ligga mellan 1,15-1,2l/mil. Ha en annan "slitkärra"(häck) bredvid som kan dra en del mil/år, då blir extrasoppakostnaden rätt begränsad/månad.

Vägskatt: Något dyrare än en "vanlig" bil men marginell skillnad.

Slitdelar: Däck(bra priser hos dackonline) och mer än 1ggr/2 säsonger borde man inte behöva byta bakdäck, och med 1ggr/3 säsonger fram kanske detta slutar på ca 10000kr på 36 månader(runt 250 spänn/månad).
Bromsbelägg + skivor: Skivor har dom sagt ska bytas 1ggr/15000 mil, ca 1500kr/ st + bromsbelägg typ 1ggr/3000mil a 800spänn för 4st x 5 på 15000 mil ger ca 4000. Detta skulle ge en kostnad på ca 12000 med jobb på 10 år(100 spänn/mån) om du kör så mycket som 1500 mil/år.

Service: Intervallen är service efter 2500 liter bensin vilket är ca 1800 mil. Jag fick oljeservice + byte av bromsvätska för 1200kr, men det är väl kanske för billigt att räkna på, men kör på att du utför olja, Insp 1, olja, Insp 2 på 4 år med olja: 2000kr, Insp 1: 3000kr, Insp 2: 4000kr, så skulle detta bli 11000 på 4 år ca 230kr/mån.

Till sist eventuella "fel" kostnader: Köp en senare än 02/2000 och du slipper stor oljekonsumtion! Köp en 09/2000(2001)eller senare och du slipper även "rasslande" Vanos. Rena Vanosras är synnerligen ovanliga! sköter man service och använder rätt olja, kan man ändå få problem med den klassiska "ojämna, ryckiga" gången, men då beror det i 99% av fallen på andra saker än havererad Vanos. Detta kan vara Luftmassemätare, tändstift, lambdasonder, magnetventiler, lossade bultar, bränslefilter, bränslepump, tjuvluftinsläpp och gud vet vad man läst sig till att det kan bero på! Vad gäller detta så är erfarenheten att får man detta problem gäller det att få kontakt med folk/firma som kan något i saken. Vad jag erfar har BMW- verkstäder i allmänhet mycket dålig koll på M5:or i Sverige. Det har bytts otaliga Vanos helt i onödan! Känslan är också att 01:or och framåt lider mindre av dessa fel än de första årgångarna av M5(E39).

Här kan det kosta en slant om fel uppstår, en LMM kostar runt 2500/st(2 sitter på dessa bilar) men de lär bara behövas byta 1 ggr på bilens livslängd, och det kan även funka att rengöra LMM för att få önskat resultat.

Sen har jag även hört att ABS-moduler kan krångla och bli rätt kostsamt upp mot 10000 lär det kunna kosta, men även där blir det bättre på 01:or och framåt vad jag förstått.

Sen till slut den omdebaterade kopplingen: går på uppemot 10 papp att byta, och de ska enligt expertis vara lite känsliga, men klara sig bra, bara man inte "slirar" för mycket på densamma! Det är stora krafter som ska överföras, och med fel handhavande håller det inte! så är det bara!

Vad det gäller rena fel på M5, tror jag att det är som med de flesta bilar, får man tag på ett bra exemplar och har lite"flax" så kan man i stort sett klara sig utan dessa inom överskådlig framtid.

Sammantaget tror jag att med lagom "tokkörning" lite flyt med uppkomna fel, och under förutsättning att man inte har allt för "djävlig" försäkringspremie så kostar inte en M5 typ 01:a som du inhandlar för 250000kr och säljer för runt 160000 efter tre år från idag, speciellt mycket mer att äga/mån än om du tex köper en 02:a Saab 9-5 aero för runt 200000 som du säljer efter 3 år, Saaben rasar i stort sett lika mycket i värde, och vilken otrolig skillnad på bil!!!!

Hade själv en 9-3 Aero innan BMW:n och skillnaden är ENORM!!!

Som utrycket säger: "det kostar att ligga på topp" men jag resonerar lite så att man lever bara en gång! Samtidigt som man längtar efter att få ta ut "pärlan" varje dag!!

Har även en 95:a Saab 9000 som andra slit och slängbil, det kommer "tyvärr" inte bli mycket BMW i vinter, då får Saab:en göra skitjobbet!!
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Ja en M5 passar inte som åretrunt bil i mitt tycke även om det finns några på forumet som kör dem året runt plus att det som sagt blir rättså dyra bensin kostnader, jag har själv kompletterat med en liten japan (civic-88) som inte är någon skönhet men tar mig dit jag skall för runt halva bränsle kostnaden.

Mvh
//Sibbe
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.