AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.674

Ägandekostnader för M5

Sida 1 av 4
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hej!

Funderar på att köpa en M5 99-00 som gått runt 10000 mil.
Vad har man för typiska ägandekostnader som skilljer sig mot tex en E36 325 om man nu bortser från skatt och försäkring?

Reservdelspriser osv?

Blandad körning förstår jag ju att det kan dricka mycket sås men låt säga att man ligger och marchar motorväg som jag mest kommer göra med farthållare på 110+, vad dricker den då?
V8 med sexans växel i lär ju inte vara speciellt ansträng i den hastigheten.

Något speciellt man ska akta sig för när man köper?
Jag har sett en del där VANOS har strulat och de varit bytt, är det vanligt och är det dyrt att byta?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Så länge du ligger på landsväg/motorväg och lunkar så är nog inte skillnaden så farlig jämfört med 325:an men direkt det blir lite kortare turer, lite i stan, kallstarter, mm så sticker det iväg. Tror nog att dom flesta med M5 snittar över 1,5 l/mil om man tittar på genomsnittsförbrukningen över tiden.

Hur mycket den kostar på verkstaden är ju svårt att säga. När det går sönder så kostar det ofta rejält mer än för en 325:a men får man tag på en bra bil och har lite tur så kanske det räcker med service och byte av slitdelar.

Adderar du ihop försäkring, bensinförbrukning, service, däck, övrigt underhåll, mm som alla är dyrare än för 325:an så gissar jag att det ändå rör sig om en ordentlig slant i skillnad per månad. Lägg då också till att akuta reperationer kan dyka upp och är det Vanosproblem eller koppling så kostar även detta en slant.

___
//Ulf
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Original är det 18 tums fälgar som gäller?

17 tums minsta man kan ha som vinterhjul pga stora bromsar osv?
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Marscha 110 på motorväg, försök...

Men visst, om du nu lyckas att hålla foten i styr så kan du nog komma ner på runt 1,1-1,2 med sommardäckens bredd, c:a 0,2 under med vintersulor.

Ägande kostnader:

Olja 115:-/liter hos autopower killen bland delar säljes.
Försäkring i mitt fall, 5,500:- halvår. Jag kompleterar min M5 med en inte fullt lika potent bil men som ändå är skapligt skoj att plåga lite, Honda civic -88. Tillsammans får de en snittförbrukning på c:a 1L 1,35/0,65 ;-)

Däck är inte så super dyrt på däckonline www.dackonline.se i orginal utförande (18")

Jämfört med din 325:a så är det mest soppa och kanske försäkring som går upp en del. Dock kan det bli ruskigt dyrt om man inte kollar bilens historik noga. Jag kollade runt på 6-7 olika M5 innan jag klippte till på den jag har nu. Har förutom en soppa räkning på 4.300:- lagt ner pengar på lite felsökning och nya luftfilter(orginal).

Mvh
//Sibbe
Länk
Mina reparation service kostnader hittills sedan 1 oktober -04, ca 3500 euro, så lite på 30.000kr... Nästa så jag börjar tröttna...

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Bimmer Seb: Vad är Kellener Steg 2

Bayerske: Vad är det du har haft otur med?
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Tycker redan du inte skall köpa en M5 med tanke på att bensin-
förbrukningen verkar vara viktig för dig.

Att köpa en M5 och sen ligga och pösa på motorväg är bortkastade pengar.

Köp dig en 525 istället.

Köper man en M5 skall man köra den som en M5 oxo, bara min åsikt.

Både reservdelar och service är typ mer än dubbelt så dyrt som
t ex en 325. Mer slitage dessutom på bromsar, däck och vätskor.

M5 är dyr i drift........räkna med att ha minst 20 000 kr över per
år att lägga i rent underhåll, service m m.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ursäkta mig men är inte en M5 lite av ett motorvägslok?

Hur kör du din M5?
Det Alexandar menar är nog att du åker lika bra med en 525,530 om du skall åka på motorväg och hålla dig kring 110. Man köper väl en M-bil för dess prestanda och inte för utseendet och skall väl då köras därefter dvs hårdare,snabbare etc. Annars kan man väl välja ett motorsvagare alt. med ett m-kitt.
Detta är endast mina synpunkter men de som har m5:or kanske är utav en annan åsikt?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag köper isåfall M5 för att den är bra utrustad, snygg, har bra komfort och den enorma kotorkraften som jag givetvis utnyttjar på annat sätt än motorväg också MEN jag undrade lite över motorvägsfaktan osv också pga att jag pendlar 12 mil / dag.

Ni tycker kanske hellre att jag ska lägga farthållaren på 140?
Visst kan jag göra de om de är bränsleekonomiskt. Med min 325 är det inte ekonomiskt med M5:an kanske tuggar på på ett annat sätt?
cane
Hm, komfort är väl inte M5ans starkaste punkt faktiskt. Ska du pendla 12 mil om dan har du det nog bättre i en bil med en 6:a, "komfortchassi" o dubbla rutor...
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Min stenhårda 325:a har noll komfort, hehe.
Tror nog iaf att det skilljer sig i komfort i grund och botten på en budget 325 och en M5.
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Hur jag kör min M5....ja....det blir lite snabbare än 110 på motorvägen. Skall man bara gasa på lite då och då rekommenderar jag ingen att köpa M5. Och köper du en kommer
du att gasa....det är fruktansvärt svårt att hålla igen. Det är
defenetivt ingen glidarbil.

Annars är ett förslag att du behåller din 325 och pendlar med den
och har M5 som ren nöjes/fritids/sommarbil. Det är det ekonomiskt smartaste.....

12/mil per dag blir c:a 3000 mil/år bara fram och tillbaka till arbetet.
Njuren
Har haft en E39 med Mpkt och kan bara säga att det är den skönaste bil ja någonsin ägt och man tänkte bara på M5 när man haft den ett tag, pendlae oxo 12mil om dan då..Köp M5

BMW - i nöd och lust?
kilroy
Oavsett hur du kör så kommer en M5:a alltid att dra mer soppa än en 325:a...Den går att köras på 1-1.1 liter/mil i jämn hastighet i 110...grejen är bara att efter 10 minuter så funderar du på varför du inte köpte en 525:a istället.Kör du riktigt fort så kostar det...under en snabbkörning mellan Malmö och Varberg (ca 22 mil) så startade jag med nästan full tank...i Varberg var jag tvungen att tanka...Motorvägslok...förvisso men den klarar sig ypperligt på små, kurviga vägar också...Komforten är det inget fel på, ska du pendla 12 mil om dan så kommer du att längta till jobbet varje morgon...Räkna kallt med att dina ägarkostnader ökar med 50 % med en M5:a.Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna"

Njuren
Malmö-Varberg, 3l/mil låter ju ekonomiskt.

BMW - i nöd och lust?
Ravve

Det finns andra sätt att köra M5 på: Som jag, t ex.

-Lugnt
-Bryter inte medvetet mot trafik/hasighetsbestämmelser
-Har tom min fru o barn i bilen.
-Förut även en sittvagn (barnvagn) i bagaget innan kidsen växte ur sittvagnen.
-Glider fram fullt medveten om att jag kör bland det värre som finns i stan, men jag är helt utan behov av att "mäta k-k".
-Jag har inga problem att hålla igen. Jag avgör själv spjällvinkeln, ingen annan.
-Oslagbart rolig när jag väl vill och kan ha roligt. (har fördelen att kunna köra av mig på en flygplats häruppe.)
-Upplever den trots allt lite trög ibland: Fulltrycks-turboSaabarna accar lätt ifrån mig i vissa omkörningssituationer på landsväg. Men de är iofs kända för att vara ultrasnabba i just de momenten.

Jag ligger många tusen under service/ underhållskostnader på 20,000:-/ år.

Lycka till

Mvh
kilroy
Jag vet inte varför man inte skulle kunna ha fru och barn i en M5:a...eller rättare sagt, vad är det för märkvärdigt med det...?Jag har ofta min fästmö i bilen, ganska ofta har jag sällskap med min bror och hans son som är 4 år...Att köra lugnt är en fråga om definition...det är inget absolut mått...Hur bryter man omedvetet mot trafik/hastighetsbestämmelser...?Att glida fram, medveten om att man kör bland det värre i stan, är nog många M5:ägare som gör ...vilket inkluderar även mig...Att du blir frånåkt av turbosaabar beror nog på att din M5:a "sotat" igen...inte på att dom är snabbare...Mig veterligen avgör alla förare själva vilken "spjällvinkel" som är lämplig...det gäller väl knappast bara dig...??Så...jag vet inte riktigt vad du vill säga med ditt inlägg...Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna"

Att hålla igång en M5 E39 är ruskigt dyrt jämfört med andra BMW modeller!

En bekant har importerat och sålt två M5 E39, den ena kostade sin nya ägare 100.000:- i service och reparationer första året! Koppling, vanos, lmm, däck och service.
Kilroy

Jo, det tror jag att du förstår. ;-) Men, jag kan förklara ändå:

Vissa inlägg/ svar är inte så schyssta, typ att har man en M5 skall den köras som en M5
-Jaha...??? Och hur skall en M5 köras?

Mer slitage på bromsar och däck på en M5.
-Jaså..??? Inte vad jag märkt.

Med mera.

Det jag ville påvisa är att en SÅN fantastisk och unik produktion är inte ens en M5. Den är bara fantastisk. :-)

Offtopic: De enda standardbilar jag har.., stora.., problem att hänga på i acc ute på landsvägen är Saab´s Fulltryckare. Men det beror säkert på att min är igensotad... Inte att Saab spöar i princip alla motortillverkare i de hastighetsspannen.

Ger mig nu. Tackar för din behagliga ton, iaf.

Mvh

"Hur bryter man omedvetet mot trafik/hastighetsbestämmelser...?"

Tja... Ett ex: Du sitter i "andra tankar" o bommar att 70-begränsning övergår till 50-begränsning.

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.