AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.675

Ägandekostnader för M5

Sida 3 av 4
Ve
107
VecTor
320 dT -10
Vill du ha en M5:a, köp en då!
Skit i vad andra tycker.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hej på er. Tog bilen till jobbet idag vilket inte händer så ofta(endast vid fint väder) och jag tror att bilen varvar c:a 2100 rpm i 110 på sexan, men jag kör faktiskt hellre på 5:an i de hastigheterna pga det otroliga muller som uppstår om du gasar på 6:an med knappa 2000 rpm i motorvarv (X-pipe & slutburkar = kelleners). M5 spar även restid, lite synd eftersom tiden i bilen blir kortare, man kan köra om 24m timmerbilar busenkelt...

Kittet kostade c:a 8800:-...€ inkl montage

540i finns med manuell om än ovanlig. Finns dock 2 välkända på forumet och båda med manuell:
Länk
Länk

Det bästa sättet att få info är att åka ut och prova biler, rättså kul också ända tills det är dags att lämna tillbaka bilen.

Mvh
//Sibbe
Länk
cane
ang försäkring b10/m5 så är det för mig:
b10: ca 18k/år
m5 ca 22k/år

så alpinan är billigare, men inte jättemycket.
Vector:

Det tycker jag också. Du ville ha en prisuppfattning hur det kan gå, det gav t.ex jag. Sedan kan det komma ett motorhaveri, men bilan kan också fungera problemfritt i 5år, så tänk kanske inte så mycket följ din dröm. Det gjorde jag.

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Bimmer Seb: 8800 EURO!!?!?!?
Verkar ju saftigt, va fick man för dom pengarna?
kilroy
540 är absolut ingen "gubbabil"....dom finns dessutom med manuell sexväxlad låda vilket jag också föredrar.En 540, inte minst med manuell låda, är en prestandabil som är klart underskattad. Dom börjar dessutom bli hyfsat billiga nu...Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna"

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Det kanske inte är en gubbabil men den ser ut som en utan M-paketet tycker jag... ser liksom för standard ut.
Tror dock som du säger inte att man ska underskatta kraften.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
En massa godis...

*Nya Kamaxlar
*Extraktor grenrör
*X-pipe
*Slutdämpare
*Shortshift
*Racing bromsbelägg

Det var ungefärlig summa...

Mvh
//Sibbe
Länk
Låter ändå rätt vettigt, priset alltså. Skulle vara kul med en liknande procedur. Är din Stephans gamla?

Länk

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Jepp!
F*n va jag saknar den kärran ibland (snarare ofta). Tur att man glömmer bort vad den kostat mig ;)
Tror det finns 4 st med Kelleners steg 2 i Sverige + sibbe har ännu mer bättre chassi + j-a puts ;D.

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Men Stephan du har definitivt nåt i garaget som jag är avundsjuk på iallafall!!! Nämligen B10 BiTurbon! Suck... En sådan skulle inte vara fel som andra bil... Finns en i Finland som jag vet om, och den är Svenskreggad:)

Länk

STEPHAN:

Om jag inte mins fel så väntas det andra bilar på g:))

bayerischemotor:

EN f.d jobbar kompis har en Alpina B3 i finland inte så vanlig tror att det är den enda i landet.
Har sett en B3'a till salu i Finland på samma firma som jag köpte min. Importerad naturligtvis, eftersom ingen ALPINA har någonsin enligt uppgift sålts ny i Finland... Är din kompis B3 silverfärgad?

Länk

bayerischmotor:

Nix den är blå och för tillfälligt står den i Sverige, när han reggade in den tror jag om jag inte mins fel så blev den inreggad som 330 vilken var en tur för honom....
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Starre:
Jo, det är jobbigt om det stått 6 bilar på garageuppfarten när nästa bil kommer...;)

M V H
Stephan

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Bayrische:
Du får komma över till Sverige när Alpinan är klar...:D

M V H
Stephan

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ravve: Att hitta en 540 manuell med M-sportpaket är ingen omöjlighet även om det inte dräller av dom. 0-100 på strax över 6s. Bra drag över hela registret och som Hasso säger så går det att köra den som automat, dvs du kan köra på 5:an hela dan. Dock är den inte lika brutal som M5:an. I slutändan så handlar det om hur mycket man vill lägga på bilen. En 540 är ingen billig bil att driva med jämfört med en M5:a så ter den sig nästan som "ekonomisk" ;-)

Då du inte vill ha automat så faller ju Alpina B10 bort då dessa i V8-utförande enbart finns med Switchtronic. Detta är annars en grym bil som trots automaten och 53 hästar mindre nästan hänger på M5:an och inte heller verkar behöva besöka verkstaden i samma utsträckning. Finns en hel del till salu i Tyskland till bra priser.

___
//Ulf
Stephan:

Ja, det tar jag som en stående invitation:)

Länk

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Bayrische:
Det tycker jag. Förhoppningsvis är bilen klar till BMWCS på Knutsorp i mitten på Aug. alt. Kinnekulle i början på September.
Ska försöka lura med mig Sibbe också! ;)

M V H
Stephan

Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hej på er, ja som ni förstått så är det Stephans gamla
"dyr grip:-)" jag räknar kallt med att jag "bara" skall drabbas av normal service och lite slitdelar. den är verkligen i otroligt skick, igår kom jag på mig med att stå och beundra den genom köks fönstret...tur ingen ser en. Jag är kanon nöjd med min bil.

Hmm, köra bana med M5:an, känner viss rysning för detta. Jag har varit och kört lite med hoj på anderstorp och det går ju oftast bra (ingen krasch) men tyvärr har även jag bidragit till MC-premierna när jag skrotade en GSXR 750-96 med 250 mil på mätarn.

Men visst kan man testa lite lugnt...fast det bruklar bli lite si och så med lugnt när man blir omkörd. Så vi får se.

Ni som varit och kört på bana, kör ni med eller utan DSC ?
Bilen blir ju väldigt tråkig med koppel, tillåter ingen sladd alls och man kan inte ladda ordentligt in i böjarna heller, eller har ni andra erfarenheter ?

Mvh
//Sibbe
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.