AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.676

Ägandekostnader för M5

Sida 2 av 4
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Service:
Som jag har uppfattat de så är Inspektionerna inte många hundringar dyrare till M5 än till 325, rätta mig om jag har fel?

Däck:
Det är ju inte bara M5 som har 18 tummare.
Just nu kör jag med 17 tummare och de är inte gratis de heller.

Reparartioner:
Fett mycket otur att behöva byta koppling, vanos och lmm samma år. Måste kännas knäckande.
Antar att dessa reparationerna är mycket dyrare än enklare modeller av BMW?
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hej Ravve, Kelleners är en tysk trim firma som tex AC schnitzer. Vad min bil är kittad med ser du på länken nedan.

Har du provat någon E39 M5 eller 540 ?

Jag tycker du bör prova både 540 och M5 eftersom jag tror att en 540 skulle vara nog så bra om du vill hålla utgifterna i lagom proportion till nöjet. Det är ju alltid så att man kan ha otur med bilar och då blir det jädrans dyrt med M5, jag fick med många feta kvitton när jag köpte min bil och där kan man väl säga att föregående ägare drabbats av en del otur samt i mina ögon sanslöst inkompetenta BMW verkstäder i 08-trakten.

Jag fick mycket hjälp av kilroy när jag tittade runt efter en M5 och blev insatt genom att göra precis det du nu gör. Det ligger mycket kunskap och erfarenhet i detta forum och är väl värt tiden.

Hoppas det klarnat

Mvh
//Sibbe
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vad gav och kostade det steget?

Nej jag har inte provat 540 eller M5, bara 523 och de är en skön bil förutom att motorn är lite klen.
Försöker som du märker samla på mig så mycket åsikter och fakta som möjligt om bilen innan man bestämmer sig.
Blir nog att jag försöker skrapa ihop till vad som krävs tills nästa vår så man slipper lån som inte är nåt kul att räkna in i ägandekostnaden.
kilroy
Att det finns folk som tycker att en M5:a skall köras som en M5:a tycker inte jag är särskilt uppseendeväckande eller upprörande...
Det är precis samma resonemang som förs bland Porscheägare...eller bland vilka ägare som helst till prestandabilar överhuvudtaget.Visst...jag håller med om att det finns knappast någon skriven definition hur en M5:a skall köras...Jag tror faktiskt att din beskrivning av dig själv och din körstil stämmer ganska bra in på många M5-ägare...Men...trots allt är det ju så att en prestandabil inbjuder till aktivare körning vilket kan innebära tätare serviceintervall och ökade påfrestningar (läs ökade kostnader).Eller du tror kanske på tomten också...?Din förklaring på att omedvetet bryta mot trafik/hastighetsbestämmelser köper jag rakt av med det exemplet du nämnde.Speciellt om vi glömmer att om du missar en 70 till 50 övergång så har du faktiskt brutit mot vägtrafikförordningen...vilken faktiskt är en trafikbestämmelse...Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna"

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Samtidigt som det är en prestandabil är den väl bygd för det?
Den bör väl tåla lite hårdare tag?

Jag menar en 5 liters V8 känns nog inte hälften så plågad som en 325 i 200km/h?

Någon som har i huvet vad M5:an varvar i 110km/h på högsta växeln?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
ravve:

Ja, den tål hårda tag bara att servicen är gjord så man t.ex. inte åker runt med dålig motorolja etc. Ska nog mycket till innan det händer något. M5 E39 kostar en hel del att äga och köra. Har man dessutom otur så kan man råka ut för att byta LMM eller vanos etc. Tycker att det verkligen var en miss från BMW fabriken att det skulle bli så mycket problem. Om man bortser från dessa "dyra" problemen så är det ju en underbar modell med skön karaktär.

//Schnitzer

Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!!
cane
"Service:
Som jag har uppfattat de så är Inspektionerna inte många hundringar dyrare till M5 än till 325, rätta mig om jag har fel?"

Nja... 50-100% dyrare är min erfarenhet, iaf på m3. BMW solna ville tex ha över 12 papp för en inspektion 2 + koll ventilspel o mikrofilter, det kunde de iofs glömma och jag gick anorstädes till vettigare peng.
cane
ps. 7 papp ville de ha för en bas inspektion 2 på min gamla e30 325, inte nappade jag på det heller :)
Kilroy

Hallå.

"Att det finns folk som tycker att en M5:a skall köras som en M5:a tycker inte jag är särskilt uppseendeväckande eller upprörande...
Det är precis samma resonemang som förs bland Porscheägare...eller bland vilka ägare som helst till prestandabilar överhuvudtaget."
-Nä, tycker inte jag heller att det är upprörande. Ville bara ge honom en alternativ syn, när han möts med svar om att ej köpa M5 pga att han skall "lunka" fram med den.

"Speciellt om vi glömmer att om du missar en 70 till 50 övergång så har du faktiskt brutit mot vägtrafikförordningen...vilken faktiskt är en trafikbestämmelse..."
-Eeehh... Ja... Medvetet eller ej var väl mitt påståeende.

"Eller du tror kanske på tomten också...?"
-Dö, tomtejävel, dö"

Vi har nog en viss samsyn. Nu har jag jobbat mina 25 timmar. Dags att sova.

Mvh

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jarls i Helsingborg tar ~2000:- INSP 1 och ~4000:- för INSP2 för V8 och jag antar att det inkluderar M5 för de står inget specifikt för M5 på deras sida.

Har ni priser på vad det kostar att byta VANOS och LMM för det verkar ju vara en åtgärd som behövs på många M5 om det inte redan är gjort.
ravve:

Man får ringa Jarls för att få pris på M5...

Gör inga dröm kalkyler, det gjorde jag när jag köpte min första M5 E34 för över 5 år sedan. Först gjorde jag en insp 2 sedan rasade kopplingen, sedan dog den bara och felsökningen tog lååång tid först av mig sedan på verkstad och självklart dyra delar, sedan började ena nivåreglerings dämparen läcka och bakdäcken tog slut...

Det blev verkstads räkningar på över 15.000:- två månader i rad dessutom betalade jag nästan 2000:- i månaden i försäkring så det blev lite svettigt...

Min nuvarande M5 E34 servaroch reparerar jag själv. Några småsaker har jag varit tvungen att byta under de två åren jag ägt den men material kostnaden har varit under 2000:- så det måste ju inte bli dyrt (peppar peppar...)
Jag har bytt styr delar, kostade skjortan iom ett litet glapp kunde kännas, krängningshämmar stag, diverse stag och slitdelar, typiskt BMW. 2st LMM, ABS modul, m.m. Reparationer är ca 2500€, servicen inspektion 1 + ett oljebyte är ca 1000€. Så jag trodde också jag köpte ett exemplar som jag kollade upp ordentligt, ringde tidigare ägare, kollade serviceboken med BMW, lyfte bilen och kontrollerade chassiet, men ändå kan man få trevliga överraskningar. Om det fortsätter i samma takt kommer väl summan att vara strax under 5000€ i början på oktober och då säljer jag skiten! Det är inte ekonomiskt försvarligt mera, det är ju trots allt ingen Ferrari...

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Jag hamnar väl köpa en Mercedes då:) SKÄMTAR!

Inte säljer jag "gullet" men man blir lite less på henne när hon kräver så dyra servicar med så litet mellanrum.

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Lasse Karlsson
Tycker återigen att detta med Vanosproblemen verkar ytterst överdrivna! Vad jag förstått efter all läsning här på forumet runt detta, är att i stort sett ingen fått ras på Vanos, utan att bilen gått aningen ojämnt, man har lämnat in till firmor som inte varit intresserade av att felsöka nämnvärt, utan tankat ur felkoder, fått Vanosfel och sedan bytt grejer för massor av pengar, då det egentligen varit nått helt annat som varit fel.

Har hört följande fel som kan göra att bilen går dåligt: LMM, Lambdasond, magnetventiler oljematning Vanos, bränslepump, taskiga tändstift + att det säkert finns ytterligare tänkbara orsaker.

Känns som det gäller att anlita rätt verkstad för eventuella åtgärder, för att inte hamna i ett ekorrhjul, där man kanske rent av chansar och byter grejer, när man inte ens vet om detta är felet!
Lasse Karlsson:

Den bilen jag nämde tidigare gick illa då rengjordes båda lmm och bilen gick bra igen, efter 2 månader gick den likadant igen och lmm rengjordes utan resultat så de byttes mot nya och bilen gick bra igen 1 vecka. När det började strula igen testade ägaren med att byta lmm från en fungerande bil och det hjälpte inte. BMW konstaterade att en vanos inte fungerade och den byttes och bilen har gått bra sedan dess (vad jag har hört).

Min M5 E34 Länk
cane
Som sagt, ring och hör med Jarl om det är din lokala verkstad, det är andra priser på M bilar, går inte att komma ifrån. Kolla också vilken olja som ingår, läste nångång att det i Jarls grundpriser var en enklare olja än den (dyra) tws oljan bmw specar? Vill inte avskräcka dig från ett M köp, men det är farligt att tro att en M bil har samma driftkostnader som en icke M modell... det blir en kalldusch. Sen håller jag med om att vanos kan vara överdrifter, vanligast är väl att de för liv men funkar ändå?
kilroy
Håller med Bimmer Seb angående 540 som alternativ till M5. E39 540 är en suverän bil...och billigare än en M5.Vad du "missar" med en 540 jämfört med en M5 är kraften i hastigheter över 220-230...det kan du kanske leva med...?Komfortmässigt är nog en 540 att föredra, åtminstone i "normala" hastigheter.Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna"

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
540 är absolut ett alternativ om man hittar nån med M-paketet annars tycker jag de är lite "gubbabil".

Verkar dock bara finnas med automat är det är jag inte så intresserad av.

Hur är en 540 100-200km/h?
Kolla in Alpina B10 4.6 med dubbelvanos (-99)
0,2 efter M5 till 100 och rimligtvis bättre driftskostnader.
(inga kopplingsbyten, 540-bromsar, mindre problem med lmm och vanos)

Mitt letande efter en M5 99-00 slutade med en B10 och det är en helt underbar bil.
Switchtronicen måste provas, riktigt kvick både i automat och manuellt läge.

Vilken som är snyggast är väl en smaksak, jag håller nog på M5. Men en B10 som är Alpinablå med hela spoilerpaketet bak och guld/silvertext fram är ju grymt snygg och orginell, som den här:
Länk

Ny skulle jag nog valt en M5, men begagnad med 10-15K på mätaren en B10
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hur är en Alpina i försäkring jämfört med M5 då?

Jag har aldrig förstått det där med Alpina, vilken motor är de i dom? Tex B10 4.6 är de en ombyggd 540 eller?

Den va fin den du visade om man bytt bort träinredningen och fälgarna till en AC Schnitzer 5 ekrad. (vet ej modellnamnet)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.