|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Nu här på forumet nu. Har varit stort BMW fan länge, fyllar nu aldeles snart 18 också, och ska belöna mig med en BMW 325 coupe -93 -94 års modell någonstanns där. Farten med att leta bil är i fullgång hos mig och farsan. Ni som kan lite sådana här saker. För det första. Har en kompis som har en 318is -92. Visst, den går okejj och accar väll inte för dåligt... Men har inte åkt med en 325. Skulle någon kunna beskriva hur snabb och stark en sådan verkligen är?! 192hk och så vet jag, ingen nybörjare så, är bilintreserad så ni vet det. Men jämför denna med en v40 T4, CRX, och varför inte min kompis bil? Nerlackning, om den man köper nu inte redan är nerlackad, pris? 2000:- ? Kjolpaket, troligen mycket dyrt eller? Om man vill ha ett M3 vill säga. en vinge, ingen stor, utan en liten deskret som ligger där bak, pris att köpa och sätta på? Sedan, hurdant ljud kan man få ur den om man sätter på ett lite annat avgassystem? kompisens 318is får ett hyffsat ljud måste jag säga... Hörs ju en bit, men en 325, kan man få ur ett riktigt fett ljud? Sänka bilen lite, så den ser lite sportigare ut, nu brukar väll coupe modellerna redan vara det, men vad är priset på det? För vill inte göra sådana saker själv... Och min stora fråga här. Ljudet! Är stort ljudfan, har hemma bio, 5.1 ljud till datorn, ipod... jaa... ljud och ljudsystem är av ett stortintresse. Men det jag undrar över, hur sätter man in ett bra ljud i en 3serie? främre högtalarna är ju mkt små, och att sätta in nya där skulle ju ta mkt större platts, är det snyggt eller ska man sattsa på det överhuvudtaget? Är teknisk nog att kunna göra det snyggt isf tror jag. byta högtalare där bak är ju ingen problem, men basen. Vart ska man lägga den? I bagageluckan vet jag ju är ett ställe. Men hur blir ljudet då när man kör innuti bilen? Går basljudet in fint i bilen, lr är det mest när man står stilla eller kör sakta som ljudet hörs riktigt? För platts att lägga ner den i hatthyllan finns väll knappts, om man vill ha något riktigt fett ljud där bak. Får tacka för att ni kanske tom läste igenom allt detta! Men skulle bli glad för några svar och om ni har ngt annat som man kan tänka på, varför inte skriva det också. Allt av hjälp inför ett köp är av intresse. Morsan gillar inte BMW (konstigt ja) och farsan säger sig själv veta för lite för att jag ska fråga honom om allt. Visst, han kan motorerna och allt sådant... Men volvo är våran stora grejj med två V70 och en v40 på garageuppfarten just nu... Tack för svar! Är det någon som har en bil som jag är intresserad av till salu, varsogod att länka eller skriva ett mail till mig! Även någon som har ett bra ljudsystem... Ingen fråga eller ljudsystem är för dumt... (utom billiga skitmärken) / Eric | |
|
Välkommen till forumet. En 325 är en trevlig bil och det finns ju många till salu men var kräsen och prova och titta på så många du kan. Bilmodellen har ju idag några år på nacken och kostar ju inte så fasligt mycket i inköp vilket gjort att den är populär bland killar i din egen ålder. Detta betyder ju att en del bilar har gått rätt så hårt. Mycket av det du vill göra med din bil i form av styling och ljud kostar ju en slant om man ska köpa allt nytt MEN då många andra E36-ägare har haft samma "intresse" så är ju redan många bilar stylade på ett eller annat sätt. I ditt fall så skulle jag hitta en bil som redan är sänkt och diskret stylad då detta i regel inte höjer bilens värde något drastiskt. Lite allmäna tips hittar du här Länk samt så skulle jag rekomendera dig att läsa igenom så mycket du orkar på 3-serie forumet då det mesta som finns att veta om en E36 redan har diskuterats. Lycka till! ___ //Ulf |
|
|
Den går ungefär som en t4 fast registret är inte lika, t4:an är ju död föra 2500v/m och dör igen vid 5000v/m medans bmw inte har någon sån effektknöl på samma sätt utan den drar villigt ända till varvstoppet. Genom att t4:an har den effektknölen så upplevs den många ggr som snabbare men ställer man de två bilarna bredvis varandra så blir det nog rätt jämt. |
|
|
Finns ett antal trådar som avhandlar hur div BMW står sig mot T4 och T5, mfl. En T4 bör var snabbare än en 325 men dom tiondelarna tycker jag uppvägs av 325:ans motorljud, känsla, växellåda, mm. ___ //Ulf |
|
|
1. 325:an går helt okej, växla ner ifrån 4 till 3:an så flyger den om långtradare på landsvägarna. *0-100 på 7,9sek *ca:15,5sek på 402m 2. Nedlackning går nog loss på ca 2000:- men det finns en hel del 325:or att välja mellan och de flesta är nedlackade. 3.Ny orginal M-frontspoiler med fästen och galler m,m gå loss på 4500:- + lack. En vinge går nog loss på ca: 2000:-. Finns massor av kopior och beg att köpa rätt billigt kolla "powerbörsen". 4. Ljudet från sexan är underbart, vill du ha mer "bröll" även kallat "parningsbröll" så finns det sköna sportavgassystem ex Ferrita, Simons, supersprint mfl. Ett "open air" sportfilter med avskärmning ger oxå ett skönt ljud när du gasar, man upplever att bilen går bättre + att jag tycker det blir bättre gasrespons. Viktigt dock att köpa bra filter typ K/n eller BMC och sköta det rätt så att inte motor tar mer skada än vanligt. 5.Sänka bilen beror på vad du har för Chassi på den har du ex M-tech chassi så är den sänkt 15/15 oftast och då kan du köpa Ex: HR sänksats 30/15 på bilmodecenter för 2400:-. Grymt prisvärda! Finns en budget variant me, det är att köpa väghållningsätt av en kille som heter "gerth" inne på bla Blocket och Powerbörsen. Där får du dämpare runt om + sänkfjädrar för ca:3500:-!!! Finn en hel del som köpt därifrån och de är nöjda. 6.Ljudet ibilen kan du söka efter inne på "bilstereo" mest smidigast är om du går in på www.nardik.se och skickar ett mail till Tomas så har du ett utförligt svar inom några timmar. Garanterar att de har bäst service på nätet! Köper allt därifrån till min bil! Kanon affär! (Hoppas det inte uppfattas som reklam) =) Lycka till med ditt bilköp, kom ihåg att det finns massor av 325:or att välja bland, Va inte för ivrig du känner när "rätt" bil dyker upp. Kan tillägga att jag letade i ett halvår innan jag hittade min bil. =) Sök bland lite inlägg om 325 E36 så hittar du saker som du kan kolla upp lite extra. MVH Dubilidu! |
|
|
Programmer--> Joo självklart är man ute efter en bil som redan har det man själv vill ha. Men OM en bil i jätte skick utan något av det man vill ha finns tillgänglig så är det ju alltid bra att veta vad man kommer få för extra kostnader. Ingen som hade lite subbwoofer tips? Och det har min farsa också faktiskt sagt, att en 325 måste testas för de kan vara otroligt hård körde pga att det är en bil som lockar unga just... Därför man frågar om lite tipps, för farsan har inte heller åkt mkt BMW och kan ju då inte riktigt helt avgöra vad som är en bra eller dålig 325... Så den står sig som t4.. okejj... är ju isf rätt bra måst ejag ju säga. Har åkt när farsan dragit på. Kan säga att vi tex en gång tävlade med en 530 på motorvägen hem sent på kvällen då inga andra bilar var ute. Kan inte modelbeteckningar så bra, men den näst nyaste 5serien var det... Alltså en -99 tror jag det var. Vi drog den, inte med mycket, men vi tog han allt. Kanske var mkt pga av att min käre far var en bättre förare han han som körde bmwn, men den går ju iaf inte dåligt. Sen har ju 325 vissa saker på sin sida, så som utseendet, ljudet, namnet, och storleken, som ngn också sa. BMW alla gånger före en volvo som ungdomsbil! BMW 325 mot en Honda CRX då? Vem skulle vinna? En CRX väger ju som en leksaksbil, men har ju betydligt mindre motor.. Men vem skulle vinna på 200meter? |
|
|
Skrev mitt inlägg före jag läst Dubilidus... Mycket tack för dessa svaren och tippsen! |
|
|
En gamling-körd bil måste också testas, glöm inte det ;) Igensotad motor, sönderrostade bakbromsskivor m.m. är inte heller speciellt bra. Skick och servicehistorik är A och O i min mening. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Magpies: Vill inte förvirra dig ytterligare i dina bilköpartankar, MEN har du kört el. funderat på 328 ist. Så mycket mer kraft än i en 325:a då du nu verkar vilja ha lite fartresurser så du kan åka ifrån div. bilar. Inte för att 328:orna åker ifrån allt men den rastar ju betydligt mer än 325:orna. En 328:a kostar inte så mycket mer mtp. vad du får. Annars vet jag en grymt fin 325:a som slår det mesta i skick. Finns i Båstad. En polare va spekulant på den ett tag. Lycka till hur du än gör. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Joo, vet att jag måste kolla lite saker. Så det är bra om nu gör som du precis gjorde, ger tipps på saker som ofta kan vara fel med en 325 osv... Men farsa vet ju som sagt inte så mkt om just bmw så... Även om han klart ser om ett par bromskivor är dåliga! En 328 vet jag är bättre... Men jag har just nu en budget på ca 55 000:- som jag ska lägga. Och vad jag sett så finns det inte många 328 för dem pengarna... Har inte kollat så noga då jag mest sökt på 325.. Men snackade med en 318is ägare igår.. Och han sa också det att han hört att 328an har mkt bättre drag i sig än 325. Men det är väll fortfarande samma hk antal? 192? |
|
|
Magpies: Nä enl. pappert så skiljer det 1hk och 45Nm. Men många säger att BMW inte riktigt är ärliga när det gäller 328:ans hk. Och enl. tyska tester visade det sig att 328:an hade 184 hk på drivhjulen medans 325:an "endast" hade 172hk. Har själv gått från 325 till 328 och det är stor skillnad särskilt på låga varv. MEN har du nu en budget på ca 55' så hade jag hellre köpt en fin 325:a än en skabbig 328:a. Skick går före motorkraft helt klart. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Joo... så kan det vara. Hört att BMW har "fuskat" lite med motorkraften på 328 för att minska skatt och sådana detaljer. Den är ju något större motorn visserligen, vilket ger mer kraft, men det är ju ingen storskillnad om det sen är samma hk antal. Men som du också sa, tror det är lite fuffens med 328, den är nog starkare än vad de igentligen säger... Såg en 328 på blocket.se för 57papp... Visst, svart, coupe, m3 optik runt om. Men, om man förstår det rätt, borde inte den vara mkt dålig någonstanns, eller lite dålig här och där. För den är ju många tusen billigare än snittpriset på en 328... Men den fin fina 325 i båstad, länk? Eller finns den kvar för försäljning? Farsan är där ibland med jobbet ju så... |
|
|
För de pengarna hade jag också satsat på en fin 325. Köp min ;) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Nä en 328:a med M3 optik för 57' låter skumt den skulle jag inte köpt. Den fina 325:an fanns på annons på blocket tidigare men när min polare inte köpte den så valde ägaren att behålla den. Ägaren ville ha ca 75' för den så det va ju lite dyrt mtp. din budget men den va riktigt fin. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
| 55papp är vad jag vill lägga... Sen om det kommer upp en extremt fin för 65papp kan jag självklart tänka mig att även lägga så mkt pengar osv... Men 75 var lite väl mkt för mig... Går ju faktiskt i skolan och jobbar 2ggr i veckan på McDonalds... Det är inte så lyxigt som det kanske låter ;) | |
|
Nä precis, så är det. Men du har helt rätt inställning ang. din bugdet iaf. tycker jag, just att du inte är låser dig vid 55' utan om ser du en riktigt fin för några tusingar mer så satsa på den. Lycka til som sagt / Jimmy |
|
|
Magpies: Du har mail! mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Satsa på en 328, för drygt 60 kkr har du garanterat lös en 328 sedan -96/97 iaf i fint skick! Att ge så mycket för en 325 är vansinne.... |
|
|
Om jag vore i dina kläder skulle jag nog inte lagt ner hela budgeten på inköptet. Jag menar det är inte omöjligt att du behöver byta nån detalj efter nån månad, nån givare, lamdasond, bussningar etc etc, visserligen ingen stor utgift men dock märkbar då jag också "går i skolan" som du. Vissa saker är ju inte akuta, men att byta ut något så fort som man är medveten om "felet" är en bättre taktik, annars så samlar du på dig "felen" och får betala en fet räkning. Tror det är ekonomiskt bättre att lägga ut lite i taget. Jag har lärt mig av tidigare misstag att ha ett konto med pengar på ca 4-5 tusen. För "in case" behov. Grejerna har ju begränsad drifttid och behöver bytas ut. Men för 50 lär du ju få en riktigt fin 325:a i dessa dagar. Försök att skaffa en >93 då dessa modeller har variabela ventiltider (bättre bottenvrid & mindre soppa förbrukning). Men provkör ordentligt känn på vxl-låda, motor, koppling, bakvagn osv. Känn efter glapp, se hur motorn reagerar på gas, bromsa kraftigt osv. Ja, allt det vanliga. Historik! X antal ägare? Verifierade mil? Jaja, hoppas detta var till nån hjälp.. Lycka till i varje fall! |
|
|
Nej nej... Jag lägger inte hela min budget på bilen. Men det sajag inte, 55papp är det jag har till själva bilen ;) sen så är det ju klart jag försöker ha lite pengar sparade så det inte blir en allt för stor smäll den dagen ngt händer, och med sådana gamla bilar så är det ju som du säger att saker måste bytas lite då och då... Och ja, en 328 låter ju intresantare om man hittar en fin. Är ju bara att isf åka och testa den och se ifall den är fin innuti och i motorn... Ska iaf inte som ni har påpekat åka ut och köpa första bästa, skulle jag aldrig göra! Vet efter min moppe tid. Kollade visserligen in 3st, men fastnade för specielt mkt pga fart och utseendet. Men la sammanlagt ner 9500:- på lagning under 1.5 år... På en moppe! Den var inte i toppskick märkte jag alltså! När jag väl sålde den var det saker som behövdes fixas till för runt 2500:- därför jag sålde den liksom. Blev ju alldeles för dyrt tillslut, vill inte samma sak ska hända med bilen! |
|
|
Nej jag förstår. Jag måste ha missförstått dig angående budgeten. My bad. Okey, låter som du är på rätt bana. Men var beredd på utgifter när du har en bil. Min 325:a går hur fint som helst ett par månader, sen är det en sak här och var som ska bytas. Inget allvarligt dock. Men har du otur, kan du inte meka eller inte känner nån som kan det så kan du åka på blåst topp, bakaxelras etc. Dessa "fel" uppkommer vanligtvis inte om du kör bilen snällt och ser till vätskor osv. Samt att bilen har varit välskött tidiagre. Men har man otur så kan det inträffa, och kostander mellan 10-15k är absolut inte omöjliga att uppnå. Så för varje månad bilen går fint, spara en slant för den månaden bilen inte mår så bra. En 328 har m52 motorn vilken är modernare och bättre än m50 som sitter i 325:an. Till 328:an nackdel är att motorn är ganska tyst av sig. M50 låter lite mer, just från motorn. Den fördelen har m50. Men visst, hittar du en fräsch 328 för ca 55-60 tusen vilket inte borde vara några problem så är det ju ett bra köp! Helt klart. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.