AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
11.783

Rattbyte, airbag till en utan

Sida 1 av 2
he
37
henketh
M3 SMG -97
Tänker ersätta min airbag-ratt med en eftermarknadsratt utan airbag, har någon tips på en verkstad i Stockholmsområdet som kan fixa detta, OCH ordna så varningslampan för airbag INTE lyser efter bytet?

Har ringt Vanadis Gummi, de kunde göra bytet men ville inte ge sig på att släcka airbag-varningen.
Bromma Bil o Motor ville inte alls befatta sig med detta.
Kom aldrig fram till BMW Solna, men jag antar att det är kalla handen även där.

Har läst att problemet avhjälps genom att koppla in ett motstånd, men jag tvekar att ge mig på detta själv än så länge i alla fall.

Tacksam för tips!
he
37
henketh
M3 SMG -97
Nu fick jag svar från BMW Solna, "Nix det är inget vi åtar oss.".. Inget oväntat svar, tyvärr.
Så jag hoppas fortfarande på tips. Hur svårt kan det vara? Vanadis Gummi har i alla fall åtagit sig att byta ratten, i sämsta fall får jag väl leva med en lysande airbag-lampa.. eller blir besiktningen lidande då?
he
37
henketh
M3 SMG -97
Jag svarar mig själv på denna fråga:

Bil o. Motorteknik i Åkersberga lovade greja detta, "Inga problem, vi fixar detta, även lampan" och på frågan vad det kostar: "Det går fort så det blir inte många spänn"

Ja vad säger man? Så ska det låta! Detta kan Vanadis Gummi, BBM, Motordepån i Veddesta samt BMW Solna ta lärdom av...för det lutar ju starkt åt att Åkerberga-killarna får fixa även alla mina övriga och kommande åtgärder på bilen också när de har ett sånt här bra bemötande! Dessutom har jag bara hört bra om dem även tidigare åp detta forum.

Gemini__
Låter som en serviceinriktad firma. Men helt allvarligt, är det verkligen värt att byta ut ratten(till en utan airbag)? Till råga på allt sänker du ju bilens värde drastiskt. Visst det kanske går att återställa, men iaf.

Mvh:
Thomas
Är du verkligen, verkligen säker på att du vill ta bort airbagen. Utgår att du inte ha varit med om någon olycka... Och det drabbar inte dej, eller hur... Bara en liten tankeställare.
he
37
henketh
M3 SMG -97
Tack för era synpunkter!

"Sänker bilens värde drastiskt". Nja, SÅ illa tror jag inte det är. Men visst, det är ju ett givet prut-argument, det hade jag själv utnyttjat :-)

Och, ja, jag har varit med om olyckor, men bara med MC, och då hade man knappast nån airbag.. Men visst, du har också helt rätt, klart det är bättre med än utan airbag vid en olycka.

Men å andra sidan är det nog bättre att åka buss än M3, ur säkerhetsynpunkt...

Am
569
Ambush
540i/6-94
Henketh, fråga dom gärna hur dom gör - vill själv veta hur man kopplar ur airbagen utan att få en massa varningar i OBD:n och en ilsken lampa i instrumenteringen.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Varför vill ni ta bort airbagen?

__
///M som i Mugge.
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
airbaglampan är väll en vanlig lampa? plocka ut instrumentpanelen och kolla i vanliga fall så e det bara att plocka bort lampan. vet inte om det står i check kontrollen. Och det blir ju grymt mycke snyggare med en annan ratt. nu vet jag inte vad du har för bil men i min förra e36 satt de en rratt som va designad för att platsa i en buss
he
37
henketh
M3 SMG -97
Jo, men jag antar att det blir nån varning även i datorn, vilket man helst vill undvika. Vi får se om Åkersberga Bilteknik kan fixa även den (ev.) varningen.

Jag har en M3 -97 med den treekrade airbagratten, vilken är rätt snygg för att vara en airbagratt, men den är lite stor (370 mm) och har lite tunn kringla samt börjar bli hal dessutom. Så jag vill byta, har hittat ett par ISOTTA-rattar som jag står och väljer mellan, den ena 340 mm (Vallelunga) o den andra 330 mm (Nivola Evoluzione). Jäkligt snygga båda två! Finns på Niklas Sahlins www.nipotrading.se
Jag hade tur och fick tag på en komplett släpring som jag kunde plocka kontakterna till airbag och tuta ifrån. Tutan är nu fullt funkis med en liten knapp på rattstången. Motstånd till att släcka airbag lampan finns oxå hemma. Skall bara få tummarna ur att fixa det oxå.

Om ni inte som jag monterar dit en BMW orginal ratt utan airbag, så finns det rattnav med inbyggt motstånd för att släcka airbagen. T.ex. Momo och Raid.

Fredrik M
ne
171
neno83
328i -98
Fredrik M: Har en momo corse ratt som jag vill sätta på min BMW E36, men har också samma problem, att ingen vill släcka lampan, har du alltså rattnav som har inbyggt motstånd för att släcka airbaglampan??
Vad är isåfall priset på den, är starkt intresserad av att köpa en sådan isåfall.
Am
569
Ambush
540i/6-94
Fredrik, vad är det för motstånd Du har för att släcka lampan? Är också intresserad av dessa släpringar.
neno83, nej jag har inget rattnav liggandes, men Momo's rattnav som är till BMW e36 med airbag har inbyggt motstånd som lurar elektroniken att airbagratten är på plats.
Länk har Momo's styling produkter. Så har du ett nav till en sådan har du redan ett motstånd. Lampan slocknar dock inte direkt utan systemet måste nollställas på BMW verkstad.

Ambush, anledningen till att jag gjorde mig besväret att skaffa en släpring var att det inte går att köpa kontakterna löst och jag ville inte klippa i bilens kablage, eller slakta orginalratten. Lite efterforskningar visade på att ett 2.2 Ohms motstånd skall fixa detta.
Kan dock inte verifiera det ännu.

Fredrik M
ne
171
neno83
328i -98
Ok tackar, hittade det på hemsidan, perfekt, men du, hur nollar man systemet, vet inte om jag har rätt grej men jag har den aparaten som nollar själva service indikatorn, är det samma grej eller??
ne
171
neno83
328i -98
Förresten finns det nån som kan nolla systemet här på forumet som kan nås nånstans i närheten av göteborg.
Tror inte det går att nolla airbag systemet med en serviceåterställare, det behövs en riktig dator som de har på verkstaden. Har för mig att jag läst att några fått det gjort på sin lokala BMW verkstad för en hundring ca.

Fredrik M
ne
171
neno83
328i -98
ok, ska ringa och kolla med en bmw verkstad då, tack för all hjälp.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Joakim på Gbg:s bilservice i Partille har skaffat ett sånt instrument, han nollade airbagenlampan på min e39:a. Det här med airbag verkar ha vissa bestämmelser, när dom monterade ur på min e46 på passagerarsidan fram fick jag skriva på ett papper att jag godkände uttaget, samt att företaget skall bevara airbagen ifall jag vill återinstallara den. Dom fick också byta bilbältet, för dom som sitter där är klenare om man har airbag, så det är inte bara att plocka ur airbagen om det skall gå riktigt till. Det var BMW i Grästorp som är auktoriserade BMWåterförsäljare som gjorde detta.

BMW CS #5206
ne
171
neno83
328i -98
OK, har du nått nummer dit?? Ska ringa direkt och kolla isåfall.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Han har 031-447786, men han är svår att nå på telefon.

BMW CS #5206
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.