|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Med hög skatt kan man slå ihjäl det mesta. Länk | |
|
Det kommer bara leda till att folk importerar "nästan" nya bilar istället för att köpa nya bilar i sverige. __ ///M som i Mugge. |
|
| Skulle tro att det "hålet" täpps igen illa kvickt, man får förmodligen betala skatten vid importen i stället. | |
|
Skulle tro att det är ett förslag som i likhet med förslaget om SUV-förbud i Sthlm aldrig kommer att verkställas. Men bara tanken är skrämmande. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
parolof |
En sådan skatt måste ju räknas som ett handelshinder av EU kommissionen, alldeles för många tokfransar som håller i utredningar nu för tiden:-/ |
| Jag blir alldeles kall när jag läser sånt här. VILL vi verkligen ta död på bilhandlare, importörer och bilköpare i det här landet så är det på god väg. Går detta förslag igenom flyttar jag nog utomlands, för uppenbarligen SKA det inte gå att älska bilar och bo i detta land. | |
Buspelle |
Notera dessutom att det ska vägas in en miljöparameter avseende förbrukningen även på äldre bilar, vilket betyder att t ex SUVar eller motorstarka bilar kommer att beskattas betydligt kraftigare även om de köps begagnade. |
|
Om detta förslag går igenom lär vi nog slutligen gå om Finland vad gäller tävlingen om västeuropas äldsta bilpark. Sveriges politiker kan verkligen inte sova gott på nätterna, de har ju hela världsamvetet vad gäller koldioxidutsläppen i sina händer :-) När kommer ett delbetänkande från politikerna som omfattar t ex statliga medel till Volvo/Saab för att ta fram alternativa drivkällor? Det ser jag som mer konkreta åtgärder som på sikt kan resultera i något vettigt istället för kontraproduktiva skatter som bara drabbar de lågavlönade (=väljarkåren). Vi har de politiker vi förtjänar, glöm inte detta om ett drygt år när det är dags för val. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Att ingen kan se helheten. Köper jag en bil som drar en deciliter mer (under 20.000) mil så gör jag av med 2000 liter bensin extra, för det ska jag betala 50.000 kr i extra skatt. Köper jag en charter till solen som bränner av 2.000 liter flygbensin borde jag ju betala 50.000 i skatt på den med. Men bilar är fult och charter är fint. |
|
|
Kritoffer_L: Politikerna behöver inte oroa sig. Så här fungerar det: Ca ett halvår innan valet så går man ut hårt med att lova högre skatter för alla otäcka kapitalister som tjänar mer än Dig, och på alla onödiga lyxprylar som Du inte har råd att köpa. Samtidigt lovar man flera och högre bidrag till alla så att man skall inse att man inte har råd att rösta på någon annan. När man sedan vunnit valet så är det bara att stoppa undan löftena, så att man kan använda dem nästa år också, och köra på som vanligt, tills nästa val. Det är ju himla smidigt att kunna köra samma valkampanj varenda valår. Tänk på hur mycket staten sparar på det :-) "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
|
iQ=pi : Jodå, jag känner mycket väl till denna politiska strategi :) Det jag tyckte var typiskt är det hur djupt det svenska världsamvetet sitter hos våra folkvalda, ffa vad gäller koldioxidutsläppen där personbilarna ständigt ses som de största syndarna. Jag ser gärna mer bränslesnåla bilar och minskade koldioxidutsläpp men detta är ett globalt problem som man löser med tekniska innovationer och knappast ett nationellt problem som i detta fall ger ett patetiskt intryck om man jämför lilla obetydliga Sverige med betydligt mer resurslukande nationer. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Skrotningspremie på upp till 67000 kr! Man kanske ska börja köpa på sig lite gamla dieselvrak och invänta vinsterna. ;-) Nej skämt åsido, jag tror också det här förslaget är för extremt för att gå igenom men som sagt är tanken skrämmande. Det visar ju om inte annat i vilket riktning våra politiker vill gå om det vore fritt fram. Mvh Johan |
|
|
Skatterna kommer att höjas till absurdum så att hela systemet till slut brakar igenom och hela samhället kommer nära en undergång Redan nu är vi ju på väg in i en helvetesspiral där skattetrycket ökar varje dag och antalet som jobbar minskar dramatiskt dag för dag. Men vi märker det inte för vi lånar bara upp pengar istället. De tråkiga är att ingen bryr sig ett skit. Kör du med dimljuset på så blir det ett helvetes liv. Eller om en volvo accelererar ifrån en BMW. Drar du upp skatten så alla jobb försvinner så rycker folk på axlarna. |
|
|
Att förändra vägtrafikskatten från viktbaserad till utsläppsbaserad är bra. Faktiskt. Men diffrentierad försäljningsskatt får bara inte bli sant! När jag väl jämfört värden och egenskaper - då vill JAG bestämma vilken bil jag ska köpa - inte storebror! Bestämmer jag mig för en treserie vill jag som väljer en 318i inte bli subventionerad av de som köper 330i - och jag kan garantera att de inte vill subventionera mig. Det jävliga i hela cirkusen är att väldigt många länder har differentierad försäljningsskatt. Det kommer icke ses som ett handelshinder av EU eller EG-domstolen. Vad som förbryllar mig är att vi TROTS avsaknad av försäljningsskatt har en av europas äldsta bilparker. Vi har ju snudd på öststatsvagnpark. Vad som saknas i vår vagnpark är fler nya mindre bilar. Jag tror det helt enkelt är Volvo- och Saabgenerna som sitter djupt rotade. En bil liksom måste kunna lasta ett fullhöjdskylskåp och ha 200 hästkrafter. |
|
|
Vi kan ändra allt om ett år för rill syvene och sist är det vi som bestämmer. Har ni tänkt på vilka som var politiskt aktiva i skolan. Nämligen dom torraste och nördigaste jävlarna,det är dom som bestämmer över oss alla nu och stifftar lagarna ganska skrämmande. Vi ville inte umgås med dom när vi var yngre ändå leker vi efter deras regler då vi blir vuxna FY FAAAN. mh |
|
| mattias h: Så sant!! | |
|
Vi kommer att ta över manteln som Öststat efter Baltstaterna. Det här är bara början... Detta förslag har säker stora chanser att gå igenom om sittande styre slår rot en period till. Men att skrotpremierna skulle öka till dessa orealistiska summor – det kan ni glömma direkt. I så fall så kommer skrotarna höja priset till 70.000kr för att lämna bilen till skroten. Det blir minus i slutändan ialla fall. Jag ser en framtid nalkas då vi alla åker omkring i belånade små rostiga rykande åttiotals vrak och tankar bränsle för 23kr/litern. När fordonskatten på Korea-Matizen dimper ner i brevlådan är den nyhöjd till 4000kr/år. Försäkringspremierna höjs ytterligare för att majoriteten av bilarna är så i så krockfarliga/dåligt skick att någon måste betala för dom höga personskadekostnaderna. Men som andra redan skrivit: Det är inte konstigt att sådana förslag kommer och genomdrivs. Det konstiga är att de accepteras... Leffo |
|
|
Vi går mot sovjet... "Den som köper en bil i Sverige i dag behöver inte skatta för inköpet mer än den vanliga momsen, men utredaren föreslår att en extra miljörelaterad försäljningsskatt införs" Inte skatta mer än momsen?? Det räcker mer än väl!!! /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
| Inte skatta mer än momsen är ju ett skämt. Antag att jag vill köpa en ny bil för 300 000. Skall jag i min rörelse dra in pengar för detta köp krävs ungefär en miljon riksdaler i intäkter, för innan jag kan konsumera för pengarna har redan 700000 gått till skatt. | |
|
Att införa en specialskatt på suv:ar vid nybilsförsäljning, eller ett brukandeförbud i huvudstaden kan mycket väl stiftas av vår regering. MEN, lagen kommer inte hålla då det är ett klart handelshinder och det gillar inte EU (om nu EU kommer överleva). Precis samma sak har skett med min hjärtesak, vattenskotern. Det stiftas lagar utan att ta hänsyn till de regler som eu lagt upp för vad som får förbjudas eller begränsas och sen när första stackaren bötfälls och nekar så friar tingsrätten med hänvisning till eu´s direktiv. Så oroa er inte, det kommer inte bli verklighet, iaf inte långvarig. /Christofer |
|
| Jo, du har nog rätt Hubbe. Det väcks många förlag vars praktiska genomförbarhet är tveksam. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.